La 14a edició de l'Acadèmia Internacional de Música de Solsona aplega 60 joves talents de 20 països diferents

L'únic festival pedagògic del país ha programat més de 30 concerts en deu municipis catalans de Ponent i la Catalunya Central

per ACN , Solsona, 8 d'agost de 2015 a les 17:42 |
Aquesta informació es va publicar originalment el 8 d'agost de 2015 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.

El professor Sergey Ostrovsky i Jacobo Christensen durant una de les primeres classes a l'Acadèmia Internacional de Música de Solsona Foto: ACN


Solsona (ACN).- Es tracta del tercer estiu que la Nazli Edrogan fa parada a Solsona amb la seva viola. Aquesta jove turca, tot i que resident a Londres, va arribar per primera vegada a l'AIMS de la mà del seu professor a Anglaterra, Andriy Viytovych. Edrogan ha explicat a l'ACN que allò que més li va agradar de l'AIMS és que representa una plataforma "magnífica" per poder "practicar i actuar davant el públic". Això, ha explicat, és una característica que altres cursos o estades no ofereixen. La 14a edició de l'AIMS Festival acollirà, fins el proper 16 d'agost, una seixantena d'alumnes de 20 nacionalitats diferents. Paral·lelament, s'han programat més de 30 concerts en deu municipis catalans.


L'AIMS és un projecte creat pel violoncel·lista alemany Peter Thiemann amb la intenció de fer treballar conjuntament a estudiants de diferents instruments musicals i professors de reconegut prestigi internacional. L'acadèmia es distingeix d'altres escoles de música d'estiu perquè a banda de l'aprenentatge, els alumnes són els protagonistes d'un festival que ofereix actuacions musicals en diferents poblacions catalanes de Ponent i la Catalunya Central.

El catedràtic d'Orgue i Improvisació Johannes Geffert ofereix una classe d'improvisació a una vintena d'alumnes de corda. ACN


Precisament aquest tret és el que ha fet tornar per tercera vegada consecutiva la jove Nazli Edrogan. Segons ha explicat a l'ACN, quan estàs a la universitat "se suposa que has d'estar molt preparat", però aquesta acadèmia, ha apuntat, "amb els seus concerts diaris ens dóna l'oportunitat de poder practicar i actuar davant del públic, i així agafar experiència".


El director del festival, Peter Thiemann ha assenyalat que, com cada any, el nivell i el ritme d'assajos i classes durant l'acadèmia és "molt intens". Per la seva banda, el violoncel·lista Jacobo Christensen, de només quinze anys, ho corrobora. "A classe t'apreten i cal treure tot el profit", ha apuntat. El jove ha afegit que el resultat al final és positiu, precisament "perquè quan estàs a l'acadèmia t'exprimeixen al màxim de les teves possibilitats".

Potenciar l'AIMS social

Les actuacions, que segons ha explicat Peter Thiemann tenen un molt bon nivell d'ocupació, també contemplen concerts a l'aire lliure amb l'objectiu d'apropar la música a aquells col·lectius que encara veuen els espais convencionals i els preus de les entrades com a impediments per poder assistir com a públic. Per Thiemann, la música "té una missió en la societat; com seríem nosaltres sense cultura?", s'ha preguntat. Aquesta connexió entre la societat que envolta el festival i la cultura és una prioritat pel director i és per això que alguns dels concerts se celebren a residències o centres d'acollida. A més, també es realitzen microconcerts a cases particulars de veïns amb mobilitat reduïda. 

El futur de l'AIMS
El futur immediat de l'AIMS passa per la creació de l'AIMS Fundació. Tots els tràmits ja estan fets i simplement manca el vist i plau de la Generalitat que, previsiblement, arribarà durant aquest estiu. La futura entitat sense ànim de lucre els ha de permetre adquirir una estabilitat per donar continuïtat al festival més enllà de la immediatesa que suposa haver-lo de planificar d'un any per l'altre. D'altra banda, aquesta nova catalogació els donarà accés a l'arribada de patrocini, tant nacional com internacional. En aquest sentit, als Estats Units ja s'ha creat l'associació sense ànim de lucre 'Friends of AIMS US'. 

Més enllà d'aquesta realitat, pel cap de Peter Thiemann volten altres idees. Començant per voler conservar "tot allò que hem anat aconseguint amb el temps a nivell de qualitat i acceptació per part del públic", Thiemann es planteja ampliar l'AIMS no en nombre de dies, "perquè això no és possible", però sí en la incorporació de noves seccions com el vent. A més, també s'ha plantejat ampliar l'activitat de l'acadèmia, "potser amb un projecte júnior". Amb tot, el director ha assegurat que, de moment, "només són idees que tinc al cap". 
 

Una alumna a la classe de Johannes Geffert Foto: ACN


Un claustre de primeríssim nivell
Una de les claus de l'èxit de l'AIMS són els seus professors, solistes de les principals orquestres europees. Entre els vuit professors que en aquesta edició s'han traslladat a Solsona hi ha músics d'alt nivell com el primer concertino de l'Orchestre de la Suisse Romande de Ginebra, Sergey Ostrovsky, la concertino de la Basel Sinfonietta, Simone Zgraggen, el solista de viola del Convent Garden Opera House de Londres, Andriy Viytovych, el professor de violoncel de l'Escola Superior de Música i Teatre de Zurich, Roel Dieltiens, o el solista de contrabaix de l'OBC, Cristoph Rahn.

Durant dues setmanes, els alumnes fan cursos intensius de violí, viola, violoncel, contrabaix, música de cambra i orquestra de cambra al matí i a la tarda. A aquesta activitat, després, cal sumar els concerts de nit.

Descentralització i democratització cultural
Durant els dotze dies que dura el festival s'oferiran una trentena d'actuacions en nou municipis catalans de Ponent i la Catalunya Central. Concretament, en aquesta edició es podrà assistir a concerts a Solsona, Sant Llorenç de Morunys, Navès, Riner, Lleida, la Seu d'Urgell, Berga, Cardona i Moià. Hi ha concerts gratuïts i d'altres que van dels cinc als quinze euros. Amb tots aquests concerts, l'AIMS manté la filosofia inicial de l'Acadèmia d'esdevenir un projecte de "descentralització i democratització cultural" i un punt de trobada de joves talents d'arreu del món.

 

Participació