La civada , un aliment amb grans propietats

Fa uns dies vaig escoltar al Dr. Pros a la ràdio parlant sobre els beneficis de prendre civada regularment i vaig pensar que seria un bon tema de parlar-vos-en

per Anna Vilaginés , 20 d'abril de 2015 a les 08:05 |
Aquesta informació es va publicar originalment el 20 d'abril de 2015 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.

La civada (Avena sativa) és un cereal que tradicionalment es relaciona amb l’alimentació animal, no obstant això, ja fa molts anys que als països del nord d’Europa es va començar a  introduir com un aliment habitual a moltes llars. Actualment el seu consum està ja molt estès arreu.


La civada o avena (en espanyol) és un cereal molt complet a nivell nutricional. Conté proteïnes d’alta qualitat biològica (té 7 dels 9 aminoàcids essencials), hidrats de carboni, vitamines, minerals i oligoelements. A més és un cereal que purifica, alleugera la disgestió i ens equilibra mentalment.
S’aconsella el consum de cereals integrals, entre els quals la civada, lògicament. El seu contingut en vitamines i fibra és considerablement més alt que el dels cereals refinats i els índex de glucosa en sang no es disparen tan ràpid, fet a tenir en compte pels diabètics.


La civada la podem prendre en diferents formes:

Flocs. S’obtenen premsant els grans sencers, un cop se n’ha tret la palla.

Gra sencer. Es pot preparar igual que l’arròs integral
Farina. Integral. Es pot trobar en textura gruixuda o fina.
Salvat de civada
Llet  de civada. S’elabora premsant el gra i posant-lo en remull. És una de les llets vegetals més consumides i versàtils actualment.
Infusió de civada

La forma més habitual de consum  i que comporta una preparació més senzilla és la dels flocs. Els flocs ens peremeten preparar mueslis i cremes de civada de manera molt fácil.
Un muesli és una barreja de: flocs de civada, llet de civada o yogurt, fruita fresca i una petita quantitat de fruits secs. A vegades també hi posem un endolcidor natural
Van molt bé per esmorzar ja que ens proveeixen d’energia durant hores
Ex: Civada+ iogurt de cabra+ melassa d’arròs+ nous+ gerds.
Les cremes de civada les utilitzem més a l’hora de dinar o sopar. Incorporem els flocs de civada en els nostres purés de verdures habituals i obtenim una crema molt completa i equilibrant.
Vull destacar especialment de la civada un dels seus minerals estrella: el silici.
El silici  té un papaer destacat en ela prevenció i el tractament d’afeccions osteoarticulars ja que intervé en el procés de remineralització òssia i està també relacionat amb la salut del sistema cardiovascular ja que protegeix la paret interna dels vasos sanguinis donant-los elasticitat, vital per a un bon funcionament de l’aparell circulatori.

En general de la civada podem destacar els següents efectes terapèutics: hipocolesterolemiant hiploglicemiant, antihipertensiu, sedant, diurètic, laxant, protectora de la mucosa digestiva, equilibrant, reconstituent, aprimament i drenant.

Jo ja fa dies que l’he començat a introduir als meus esmorzars i vosaltres, no teniu ganes de tastar-la? 
Espero els vostres comentaris.

Bibliografía consultada: 
Dr. Miquel Pros; Cómo cura la avena; Integral 8ª Ed.

 

Participació