Ús de cookies
Nació Solsona utilitza cookies pròpies i de tercers per millorar l'experiència d'usuari, mostrar publicitat adaptada als vostres interessos i recollir dades amb l'objectiu d'analitzar l'audiència amb eines genèriques. Si continueu navegant pel web, entendrem que accepteu la nostra política de cookies. Accepto
Notícia en PDF
Notícia en PDF

Alimentació i càncer

, Solsona | Actualitzat el 22/03/2015 a les 20:25h


Avui us explicaré qui fou el responsable del meu canvi d’alimentació. Després d’escoltar el Dr. Franco Berrino, membre del Fons Mundial per la recerca contra el Càncer, en una de les entrevistes de Singulars (Jaume Barberà), vaig començar un procés personal de trancisió cap a una alimentació dirigida al foment de la salut.

Us passo un resum d’algunes de les seves idees que crec que són molt rellevants, sobretot les que fan referència a la prevenció del càncer a través d’una bona alimentació. Desitjo que us puguin orientar i ajudar

 

Reduir o suprimir el consum de carn vermella i de carn procesada. La carn vermella i la carn procesada (embotits) suposen dos dels majors causants del càncer d’estomac i intestí. La carn vermella té molt ferro, que és oxidant i afavoreix la formació de substàncies toxiques que poden fer mal al budell. Si mengeu carn vermella acompanyeu-la de verdura.

Es recomana el consum de peix com a font de proteïnes, sobretot peix blanc i peix blau en forma de peces petites (ric en àcids grassos omega3)

 

Mantenir un pes regular, evitar sobrepès. Per això l’aportació de proteïnes a la nostra dieta no pot superar el 10% dela ingesta diària. Una dieta excessivament proteica engreixa.

 

Evitar el sucre, les farines refinades i les begudes ensucrades . Mai en la història s’havia menjat tanta farina refinada com ara. La farina excessivament refinada i el sucre disparen els nivells de sucre a la sang i això fa que es produeixi un excés d’insulina fet que te diverses conseqüències:

Es diposita més greix als teixits

En les dones més producció d’estrògens, fet que afavoreix el càncer de mama, de manera molt directa.

Per evitar una pujada ràpida de sucre en sang és millor el consum de pa integral que el blanc, menjar poques patates i no menjar dolços comercials. És molt millor fer els pastissos a casa utilitzant endolcidors naturals com l’estevia, la melassa d’arròs, la compota de poma o la mel.

Una ingesta important de dolç  fa pujar molt el sucre i dispara  els nivells d’insulina en sang,  això fa disminuir molt ràpid la glicemia (concentració de sucre en sang) i tornem a tenir gana de seguida, gana de sucre. Quan la glucèmia baixa el cervell no funciona prou bé i estem més irritables. El sucre crea una certa dependencia al nostre cervell. Com menys sucre mengem, menys en necessitem.

 

Beveu aigua. Cal evitar també les begudes ensucrades per les altes concentracions de sucre i  beure aigua en la seva justa mesura. No cal dos litres diàris. Si tenim una alimentació equilibrada no tindrem molta set. Cal beure quan tenim set.

 

Cal basar la nostra alimentació en aliments vegetals: menjar una àmplia varietat de grans, cereals no refinats, llegums de tots els tipus, verdures i fruita de temporada i de proximitat. Cal respectar els cicles de la natura i menjar la fruita quan toca, quan fa calor la fruita ajuda a refrescar-nos, a l’hivern no té molt sentit consumir-la i n’hi ha poca

Es recomana un alt consum de fibra. S’ha constatat que el consum de fibres vegetals protegeix de malalties cardiovasculars, diabetes, càncer, malalties pulmonars, digestives i infeccioses.

Les fibres més protectores són les fibres dels cereals principalment, les de  les lleguminoses ho son menys,  i menys també les verdures i les fruites. La fruita no és tan important com la verdura.

 

La llet materna és excel·lent pels nadons, un cop superada aquesta etapa la llet ja no és necessària i no es recomana pel consum de l’adult perquè provoca inflamació i és excessivament rica en proteïnes.

Els nostres nens estan excessivament ben nodrits i el fet de consumir llet i formatge a diari pot contribuïr en un augment de l’obesitat infantil.

L’alt contingut de calci en els lactis en justifica el seu consum però cal tenir en compte que els lactis són també mot rics en proteines  i precisament el  consum de proteïnes d’origen animal fa que s’acidifiqui la sang i aleshores es desmineralitzin els ossos. S’ha observat que qui consumeix més carn té més fractures d’ossos. Així mateix la llet de vaca conté IGF-I, que dispara els nivells d’insulina en sang i per tant el d’estrògens i  això fa que es puguin desencadenar processos metabòlics que afavoreixen un creixement no controlat de cèl·lules

 

Fer activitat física. Caminar a bon pas 30 minuts diàris és suficient.

 

Cal cuinar. Evitar aliments excessivament processats, rics en sucres i greixos.


I recordeu, si voleu fer un canvi en la vostra alimentació no us castigueu, aneu a poc a poc i plantegeu-vos reptes assolibles. De mica en mica s’omple la pica
Notícia en PDF
Notícia en PDF

COMENTARIS

Empirisme
Anònim, 27/03/2015 a les 10:10
Una part de les coses que afirma no han estat demostrades empíricament; no existeix cap estudi que acrediti que el consum de carn vermella natural, així com de greixos i proteïnes de procedència natural, augmenti el perill de patir càncer, com tampoc seguir una dieta vegetariana et protegeixi del càncer. En els estudis per afirmar això no desglossen les diferents factor que influexen en el resutat final, factor com el tabaquisme, sedentarisme, obesitat, etc,... Els estudis existents són manipulats i confonen o barregen la causa amb l'efecte, l'exemple més habitual que es posa, per aquest tipus d'estudis és: A l'estiu es consumeixen més gelats, i hi ha més gent que s'ofega, per tant el consum de gelats suposa un perill de patir ofegaments.
Alimentació i càncer, més
Anna Vilaginés, 31/03/2015 a les 17:47
Hola!. Gràcies pel teu comentari.
Segons el Dr. Berrino les dades estan extretes d'un estudi dut a terme sobre 500 mil persones a tot Europa, més de 10 països i això es prou significatiu.
També hi ha nombrosos estudis que demostren que la dieta vegetariana, a banda de ser més sostenible, proporciona un millor estat de salut.
Particularment respecto totes les maneres d'alimentar-se. Tan sols intento posar a l'abast de tothom unes eines que ens proporcionen informació contrastable i que ens allunyen una mica del gran consum.
Us convido també a consultar el programa Retrats del Xevi Verdaguer.

Gràcies per les vostres aportacions

FEU EL VOSTRE COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Predicció Solsona
divendres
-3°C  10°C
dissabte
-3°C  8°C
diumenge
-4°C  8°C
Entrevista a Nicola Roca, autora del cartell del Carnaval 2018

Entrevista a Nicola Roca, autora del cartell del Carnaval 2018

Nicola Roca és una jove solsonina estudiant de disseny de 21 anys que signa el cartell del carnaval de Solsona 2018

Grup Nació Digital
Des de maig de 1996
Editorial: SCG Aquitània SL
Tecnologia: Sobrevia.net
Llicència: CC BY-NC-ND
Amb la col·laboració de: