Menges de Carnaval

per Redacció , 9 de febrer de 2015 a les 09:36 |
Aquesta informació es va publicar originalment el 9 de febrer de 2015 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.

El Carnaval o Carnestoltes és el període de divertiments públics que precedeix l’època d’austeritat i de penitència de la Quaresma.

Pel carnaval es manifesten, d’una manera barrejada i confusa, costums i festes molt antics, molt heterogenis i diversos, propis de diferents estadis de la civilització, alguns dels quals, havent estat bandejats pel cristianisme, trobaren en aquest període de l’any possibilitats de manifestar-se. En són una mostra els diferents balls, comparseries i mascarades, l’ús de la màscara que oculta el rostre, l’encesa de fogueres, la llicència sexual (probablement relacionada amb algun ritu de la fecunditat de la terra), l’enterrament del carnestoltes, etc. Hom pot considerar el carnaval com a successor de les saturnals romanes i, d’una manera més general, de totes les celebracions de l’adveniment de la primavera.
El dijous anterior al Dimecres de Cendra, és el Dijous Llarder o Dijous Gras, el primer dia de Carnaval, que aquest any és el 12 de febrer.

Les menges tracionals d’aquest dia combinen els ous amb la carn de porc. La botifarra d’ou, les coques de llardons i la truita de botifarra són alguns dels exemples que veurem en els àpats de Dijous Gras, una reminiscència dels greixosos plats que es feien quan l’abstinència de Quaresma era obligada per a tothom.
Els tres darrers dijous abans de la Quaresma són coneguts com els tres dijous gormands: el dels Compares,  el de les Comares i el Dijous Llarder. Actualment els dos primers no s’associen a cap festa tot i que antigament durant aquests dies els padrins i les padrines es convidaven, respectivament a suculents àpats. El Dijous Gras o Llarder està en aquesta mateixa línia de convit i celebració gastronòmica. 


Pel que fa l’ambit pròpiament nutricional us faré quatre comentaris. Els àpats de Dijous Gras són plats molt rics en proteïnes i greixos per aquest motiu us recomano que també hi barregeu una mica de pa per tal de fer-los una mica més equilibrats i aportar la dosi d’hidrats de carboni necessària. 
Per altra banda aquelles persones que teniu el colesterol alt, triglicèrids o esteu fent una dieta baixa en greixos cal que us modereu en el consum d’aquest tipus de menjar i així mateix intenteu compensar-ne l’aportació calòrica en els àpats següents.
A nivell pràctic, després d’un bon àpat de Dijous Gras, us recomano prendre un te vermell o pu-erh. El te vermell ajuda a la digestió dels greixos ja que afavoreix la producció d’àcids biliars per part del fetge. Per altra banda, el consum habitual de te vermell redueix els nivells de colesterol LDL (el colesterol dolent) i els triglicèrids.

Bon Carnaval a tots !

*Fonts: Enciclopèdia Catalana, www.festes.org i www.mitjans.es/


 

 

Participació