turisme

El turisme estranger que recorre les vies verdes gironines genera 2,8 milions

La majoria proposen explorar el territori en bicicleta al llarg d'una setmana

per Redacció, 27 de setembre de 2019 a les 10:36 |
Una via verda | @diputaciogirona.
Els paquets turístics destinats a estrangers que recorren les vies verdes gironines i la xarxa Pirinexus poden generar un impacte econòmic al territori de fins a 2,8 milions d'euros (MEUR). És la principal conclusió que posa de relleu un estudi encarregat pel consorci que gestiona aquests itineraris.

L'estudi analitza una setantena de paquets –la majoria, de cicloturisme- que comercialitzen una quarantena d'operadors d'Europa i els Estats Units. En general, proposen estades d'una setmana, permeten descobrir el territori per un mateix (sense guies) i costen entre 500 i 1.500 euros.


El responsable de l'estudi i director de la consultoria DBC Turisme, Josep Capellà, destaca que ser presents als catàlegs i pàgines web d'aquests operadors dona "prestigi i visibilitat" a les vies verdes i, a més, permet desestacionalitzar el turisme (perquè els viatges es programen des del març fins al novembre).

L'estudi encarregat pel Consorci de les Vies Verdes s'ha centrat a analitzar quin és l'impacte que tenen aquests itineraris als mercats internacionals. Per això, d'entrada, allò que s'ha fet és identificar aquells operadors que venen paquets de cicloturisme o senderisme que recorren tant les vies verdes com la xarxa Pirinexus.

La consultoria DCB Turisme i Desenvolupament Local, que és qui ha fet l'estudi, n'ha trobat una quarantena. Es tracta tant des de grans corporacions fins a agències de només dos o tres treballadors. D'aquests operadors, deu són catalans o espanyols (tot i que es focalitzen en client estranger). La resta, es reparteixen per diferents països (França, Alemanya, el Regne Unit, Bèlgica o els Estats Units, per citar-ne alguns).

Allò que tenen en comú és que, bé sigui a través de catàlegs en paper o a través de webs, la xarxa de Vies Verdes i les rutes Pirinexus tenen presència a la seva oferta. Per al director de la consultoria, això ja per si sol és important. "Són prescriptors, ens donen prestigi i visibilitat i, a més, es tracta d'operadors que són fidels al territori; si un producte els funciona, el mantenen al catàleg", subratlla.


A partir d'aquí, l'estudi se centra en analitzar què ofereixen aquests operadors. En total, l'anàlisi identifica fins a 70 paquets diferents (la majoria dels quals, 60, se centren en el cicloturisme; i els deu restants, en el senderisme). I d'aquí, la consultoria en pren una mostra significativa i analitza amb detall cadascun dels paquets (posant el focus en el cicloturisme).

D'entre sis i set nits

En general, la majoria de paquets destinats a estrangers tenen una durada d'entre sis i set nits. I nou de cada deu proposen descobrir el territori per un mateix (és a dir, són autoguiats). De tots ells, pràcticament la meitat (un 45%) transcorren només per vies verdes, seguit dels que combinen aquesta xarxa amb els itineraris del Pirinexus (42%). El 13% restant, se centren amb les rutes Pirinexus.

Més de la meitat dels paquets fan totes les pernoctacions als municipis per on discorre la via verda o la xarxa Pirinexus. Sovint, amb modalitat d'allotjament i esmorzar. Pel què fa al preu mitjà –exclosos els vols- aquest oscil·la entre els 500 i els 1.500 euros. Tot i això, en el cas d'aquells paquets que es comercialitzen des d'Amèrica, aquest import pot enfilar-se fins als 4.755 euros (perquè s'hi inclouen hotels i àpats en restaurants de luxe i bicicletes de gamma alta).

Ajuden a desestacionalitzar

El director de DCB Turisme destaca que, sobretot, aquests paquets turístics "ajuden a desestacionalitzar", perquè ofereixen viatges que s'allarguen des del març fins al novembre. I sobretot, l'oferta es concentra a la primavera i tardor, ja que al juliol i agost hi ha operadors que no programen (perquè fa massa calor).

Josep Capellà explica, a més, que aquesta oferta "conviu" perfectament amb la que se centra en el ciclisme professional. "Es tracta de productes diferents; en aquest cas, allò que es proposa és descobrir un territori a través de les vies verdes, aturant-se en diferents punts", diu contraposant-ho a la de l'esport de competició. A més, els paquets destinats a estrangers que recorren les vies verdes i la xarxa Pirinexus es dirigeixen a tot tipus de clients. Parelles, famílies amb fills, turistes que viatgin sols...

Per últim, l'estudi entra de ple a analitzar xifres i calcula quin és l'impacte econòmic que aquests paquets poden deixar al territori incloent allotjament, àpats i compres. Analitza dos escenaris (depenent de si hi ha més o menys reserves) i conclou que aquesta xifra s'estén entre els 1,9 i els 2,8 MEUR.

 

Participació