Turisme: Reportatge

El Pedraforca aspira a sortir al mapa de l'ecoturisme europeu

El projecte EMbleMatiC enllaça la significativa muntanya del Berguedà amb d'altres indrets amb un rerefons cultural similar per atraure-hi visitants forans que complementin els autòctons

per Pilar Màrquez Ambròs , Saldes, 26 de març de 2018 a les 20:32 |
Seminari a Saldes amb vint-i-cinc tècnics de muntanyes significatives de la zona mediterrània. | Pilar Màrquez Ambròs
Aquesta informació es va publicar originalment el 26 de març de 2018 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
Vint-i-cinc tècnics de nou muntanyes europees amb significació cultural i històrica i diversos alcaldes del territori van trobar-se la setmana passada al poble de Saldes, amb vistes al cim del Pedraforca, per aprofundir en dinàmiques conjuntes i treballar en la creació de diferents ecoitineraris que siguin la llavor "d'un nou model de turisme de rerepaís" a diferents estats d'Europa. Ho ha explicat a NacióBerguedà el cap de files del projecte EMbleMatiC, Alain Gensane. La iniciativa uneix en diversos seminaris a nou muntanyes emblemàtiques del Mediterrani europeu. Però quin retorn pot tenir aquest projecte al Berguedà? Per a l'alcalde de Saldes, Moisès Masanas, això pot situar "el Pedraforca al mapa" i comporta crear i experimentar en aquestes muntanyes una oferta turística que suposi una alternativa a l'oferta de platja, i a la vegada al turisme de més alta muntanya.

"Atraure fins a Saldes turisme estranger", ha exposat Masanas. Però fer-ho des del punt de vista "de l'ecoturisme", ha afegit.  "El projecte enllaça el Pedraforca amb d'altres muntanyes que tenen un transfons cultural, històric i de llegendes populars", ha afirmat Masanas. Pretén també que un turista, que hagi visitat una de les muntanyes del projecte, pugui animar-se a repetir l'experiència en un dels altres vuit indrets de la xarxa. 


L'alcalde de Saldes espera així que el projecte aporti un nou tipus de turisme a la zona. "El turisme que tenim ara mateix és sobretot familiar, que ve el cap de setmana, o que puja de passada a fer el Pedraforca i marxa", ha comentat. "Però encara no hi tenim el tipus de turista estranger que ve de visita a Catalunya i que pot passar-se tres o quadre dies a la nostra zona; fent-hi senderisme i activitats culturals. Que pot dedicar un dia a conèixer els Jardins Artigas i un altre, per exemple, a explorar el nucli antic de Bagà o el Museu Picasso de Gósol i les Trementinaires de Tuixent (Alt Urgell)", ha assenyalat Masanas.

"Per nosaltres també és important perquè provocarà intercanvis entre muntanyes germanes", ha afegit Jaume Taurinyà, alcalde Vallestàvia, al Canigó. "Tot això pot servir per tirar endavant projectes turístics i per iniciar itineraris de descoberta entre muntanyes", ha ressaltat Taurinyà. 

 
Treball de diversos tècnics per compartir estratègies turístiques i de màrqueting. | Pilar Màrquez

En definitiva, el projecte EMbleMatiC, que impulsa al territori l'Agència de Desenvolupament del Berguedà, ha de contribuir a redistribuir els fluxos turístics entre el mar i la muntanya, a disminuir l'estacionalitat i a millorar els beneficis econòmics per als territoris. Està integrat per nou muntanyes de la mediterrània europea, com el Pedraforca, la Serra de Tramuntana o el Canigó. Però també hi ha Sainte Victoire (França), el Gran Sasso i l'Etna (Itàlia), així com l'Olimp i l'Idà (Grècia) i Cikà (Albània) que han fet diversos workshops en comú des de 2015, per tal de compartir estratègies i coneixements. També hi forma part l'Escola Universitària d'Hoteleria i Turisme (CETT) de la Universitat de Barcelona, on es farà la propera trobada dels socis d'aquesta xarxa al mes de juny. 


L'experiència podrà exportar-se més endavant a més de quinze muntanyes mediterrànies que podrien passar a formar part d'aquesta xarxa. Alain Gensane ha dit que, en concret, "es treballa en la realització d'un ecoitinerari en cada territori en dinou mesos", per tant també al Pedraforca. La iniciativa es desenvoluparà després d'una fase d'estudi en què s'ha creat "un marc metodològic comú". En el futur podrien passar a implicar-se en aquesta xarxa de muntanyes del sud del Mediterrani, no només de països europeus. 

Aprofundir en dinàmiques conjuntes i plantejar accions a partir de juny

La tècnica de Turisme de l'Agència de Desenvolupament del Berguedà i coordinadora local de la iniciativa, Rosa Colomer, explica que "la valoració del quart seminari del projecte, que és el que s'ha celebrat al Pedraforca és molt positiva; perquè hem tancat la fase d'estudis en què hem vist què tenim en comú i hem posat les bases per començar a plantejar la implementació d'accions al territori a partir de juny". Segons el president de l'Agència de Desenvolupament i també president del Consell Comarcal del Berguedà, David Font, el que es pretén amb aquestes jornades "és aprofundir en dinàmiques conjuntes en la línia d'un turisme responsable compromès amb la sostenibilitat i el medi ambient, així com en l'slowfood". 

Durant el seminari de la setmana passada, es van visitar indrets de la zona com Tuixent, Gósol, el Centre paleontològic de Fumanya o el Museu de les Mines de Cercs, que podrien incloure's aviat en un itinerari al voltant de la zona del Pedraforca. 
 
Vista del Pedraforca des de l'hostal on s'han fet les jornades. | Pilar Màrquez Ambròs

 

 

Participació