MOBILITAT

El govern espanyol assegura que l'AP-7 funciona «correctament», tot i les cues quilomètriques constants

La gratuïtat dels abonaments de Rodalies pot fer un "efecte d'atracció" davant els usuaris del vehicle privat i incrementar la demanda, però la ministra de Transports descarta ampliar l'oferta de trens

La ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez | ACN
per Irene Montagut, Barcelona, Catalunya | 16 d'agost de 2022 a les 13:47 |
La ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, ha assegurat aquest dilluns que l'AP-7 funciona "correctament" des que es van alliberar els peatges el setembre passat. Ho ha dit en una entrevista a RAC1 en què ha obviat les constants cues quilomètriques que acumula l'autopista a causa de l'increment de trànsit des de la gratuïtat.

Aquest és el primer estiu sense peatges, no només a l'AP-7, sinó també a l'AP-2, i la mesura ha provocat una disminució dels accidents a les altres vies. "Era esperable, però és la notícia d'enguany", ha dit Sánchez. De totes maneres, sí que s'ha mostrat disposada a estudiar una possible reducció de la velocitat màxima permesa a l'AP-7 a 100 quilòmetres per hora tal com va plantejar el Servei Català de Trànsit.


De fet, la ministra ha assegurat que la petició del SCT, per ara, no ha arribat formalment al seu ministeri, que ha recordat que no és qui té les competències per regular el trànsit. Així, també ha evitat parlar sobre mesures al voltant de la circulació de camions i vehicles pesants, ja que és competència de la Direcció General de Trànsit, que depèn del Ministeri de l'Interior. Amb tot, però, Sánchez ha assegurat que si les mesures proposades han de servir per "millorar la capacitat i la fluïdesa de les vies" no hi posaran impediments.

Sobre el model de pagament del futur de les autopistes, Sánchez ha explicat que per ara encara no s'ha definit, tot i que fa mesos que el govern espanyol l'està analitzant. Creu, però, que ha de ser un model de "consens", tenint en compte les comunitats autònomes i els transportistes, així com el territori. "Cal que sigui el millor model", ha assegurat, tot i reconèixer que s'han de tenir en compte les diferències territorials. "No podem donar la mateixa resposta a tot arreu", ha comentat la ministra, que vol distingir entre les zones urbanes i rurals. Sánchez, a més, ha rebutjat d'entrada implementar un sistema de cobrament diferent per comunitats i ha apostat perquè aquest sigui "senzill".


Un dels punts clau del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana que lidera l'exalcaldessa de Gavà és la gratuïtat dels bitllets de Rodalies que entra en vigor a partir del pròxim 1 de setembre, la sol·licitud dels quals ja es pot fer des de la setmana passada. Per ara, Sánchez ha assegurat que ja s'hi han registrat més de 200.000 persones i, per tant, es preveu un increment de la demanda en el servei que pot variar entre el 15 i el 20%.


En aquest sentit, el govern espanyol demana a la ciutadania un ús "més racional" del transport públic i assegura que es prendran mesures per poder garantir el servei. Això no obstant, Sánchez descarta incrementar la quantitat de combois, una solució "difícil", i aposta per canviar freqüències i horaris per adaptar-se a la nova demanda. Un augment de passatgers que es pot veure encara més marcat per l'"efecte d'atracció" que la gratuïtat pot causar als usuaris del vehicle privat

D'altra banda, la ministra ha assegurat que l'aeroport del Prat funciona "bé" tot i les vagues de tripulants de cabina previstes fins al gener del 2023. "No ens correspon ser mediadors", ha dit Sánchez, "però som responsables que els nostres aeroports funcionin correctament perquè no es van acomiadar treballadors gràcies als ERTO de la pandèmia". Sobre l'ampliació del Prat que ara fa un any va generar divisions a l'executiu de Pere Aragonès, Sánchez assegura que és "positiu i necessari" fer-la, però que depèn del Govern. 

 

Participació