ràdio

Gordillo defensa la «fusió» dels continguts convencionals i la creació digital com a eix de futur de Catalunya Ràdio

El MAC de Granollers reuneix nombrosos experts en podcasts per debatre sobre els reptes del format

per Redacció, Granollers, Catalunya | 30 de setembre de 2021 a les 14:11 |
Saül Gordillo, al MAC de Granollers | ACN
El director de Catalunya Ràdio, Saül Gordillo, ha defensat aquest dimecres que el futur de l'emissora passa per "fusionar" els continguts convencionals de l'FM amb els programes creats expressament per consumir en format digital. "Hem de fondre fronteres", ha recalcat durant la cloenda de la Primera Trobada del Podcàsting a Catalunya, celebrada en el marc del MAC de Granollers.

Gordillo ha assegurat que l'aposta pels podcasts iniciada el 2016 ha fet créixer i diversificar els oients de l'emissora, i ha destacat que oferir els continguts a través de plataformes pròpies però també externes –com Youtube- ha permès ampliar la difusió de la ràdio en català. Ha posat com a exemple l'èxit de Crims, El búnquer i Adolescents XL.


Gordillo ha recalcat que Catalunya Ràdio "no té una estratègia digital pròpia", sinó que els objectius passen per potenciar de forma híbrida tant els continguts digitals com els de format convencional. "Vam entendre que no podíem posar tots els ous al cistell de l'FM per competir amb les emissores tradicionals, i que havíem d'assumir el risc de fomentar els podcasts", ha dit, tot defensat que era gairebé un deure. "Qui ho havia de fer? La ràdio privada que només pensa en l'EGM i la publicitat, o nosaltres com a ràdio pública?", s'ha preguntat.

El director de Catalunya Ràdio ha lamentat les crítiques rebudes per aquesta aposta, si bé ha apuntat que hi ha hagut "grans encerts i alegries", en referència a l'èxit de programes com 'Crims', 'El búnquer' i 'Adolescents XL'. En aquest sentit, ha assegurat que són continguts digitals que han atret un públic molt més ampli i divers del previst inicialment. Un fet que, en part, ha atribuït a la multiplicitat de plataformes des d'on l'emissora ofereix els seus continguts.


Ha destacat així l'elevat consum que tenen els continguts de l'emissora compartits a través de plataformes com Youtube o Spotify. Uns canals externs dels quals n'ha destacat la transcendència a l'hora d'ampliar la difusió del català. "Potser calia perdre una mica de pistonada amb la 'photo finish' respecte altres competidors i ser generosos amb les plataformes externes per fer quelcom que només pot fer la ràdio pública: que el català estigui al màxim nombre d'entorns possibles", ha celebrat.

En el marc de l'aposta per "trencar les cotilles" de la ràdio convencional, Gordillo ha reclamat poder disposar de més pressupost per seguir eixamplant tots els continguts digitals. Davant l'auge d'aquests programes i de nous formats -com la sèrie immersiva La Torre de Vidre-, ha aventurat amb la possibilitat que l'emissora hagi de canviar el seu nom per passar a anomenar-se 'Catalunya Àudio'.


Tot i reconèixer que "pot semblar una temeritat", ha recalcat que un canvi de nom demostraria que l'objectiu de l'emissora "no són els canals" en què s'emeten els continguts "sinó garantir que s'ofereix un producte de qualitat i de servei públic". "Volem defensar el concepte d'àudio en tota la seva globalitat, i no només la ràdio com la coneixem ara", ha recalcat.

De cara al futur, Gordillo també ha marcat dos reptes a resoldre. Per una banda, ha lamentat que la diversificació de plataformes ha desvirtuat les xifres dels EGMs, fet que demana corregir amb nous sistemes que comptin globalment quina és l'audiència d'un programa o emissora. En paral·lel, ha celebrat l'augment d'oients que utilitzen aparells tipus Alexa –tant amb ràdio en directe com amb podcasts- però ha avisat que queda molt camí per recórrer fins aconseguir fer accessibles els continguts des de tots els cotxes intel·ligents que incorporen assistents de veu.

Èxits i reptes dels podcasts


Prèviament a la presentació de l'estratègia digital de Catalunya Ràdio, el periodista Carles Porta ha compartit les claus del podcast de true crime. Porta ha assenyalat, especialment, la importància d'un guió ben escrit i rigorós amb els fets, d'un bon muntatge musical i sonor, i la participació dels protagonistes directes com a essència de l'èxit del programa 'Crims' a Catalunya Ràdio.

Tot plegat, com a colofó a la primera Trobada de Podcàsting de Catalunya, que aquest dimecres a la tarda també ha ofert una taula rodona i debat sobre els podcasts periodístics. La versatilitat, l'oportunitat per atraure públic jove, la fidelitat en el consum i l'ampli ventall de possibilitats per experimentar nous formats han estat les qüestions que han centrat gran part de la sessió.
 

 

Participació