drets

«Ens diuen que el que fem és il·legal, però allò legal no ens ho deixen fer»

Dos membres del Sindicat de Manters expliquen les seves vivències a alumnes d'institut de Granollers

per Redacció, 21 de maig de 2021 a les 07:00 |
L'Abdoulaye i la Yacine, amb els alumnes del Celestí Bellera | Jaume Ventura Busquets
El Sindicat de Manters neix l’any 2015 per representar aquest col·lectiu. Des de llavors ha guanyat molt protagonisme defensant els venedors de carrer, però també impulsant projectes com una marca pròpia de roba. Aquest dijous han estat a Granollers per explicar els seus objectius i parlar de cohesió social amb alumnes d'instituts.

Els protagonistes de la jornada han estat l’Abdoulaye i la Yacine. Els dos són originaris de Senegal, formen part del sindicat i han parlat amb alumnes de 4rt d’ESO per conscienciar-los sobre el fet migratori, el racisme, els estereotips i els drets de les persones migrants.


L’Abdoulaye era pescador, va arribar amb pastera a Tenerife i va estar tancat a un CIE, un lloc que diu que “és pitjor que una presó”. Va viure un temps a Granollers i defensa que va vendre al top manta perquè s’havia de guanyar-se la vida: “Un amic em va dir que era l’única cosa que podria fer. Jo no volia, però bé que m’havia de guanyar la vida”, ha destacat durant la xerrada amb els adolescents al Celestí Bellera. En el seu cas, va acabar sent retornat al seu país, on, a més de tornar a fer de pescador, organitzava visites pels turistes. Però va aconseguir feina en un vaixell a Santander i, després d’un temps a França, va tornar a Catalunya i va entrar al sindicat: “M’hi sentia identificat”, destaca. També ha tornat a vendre al carrer, però art del seu país.

El cas de la Yacine és diferent, almenys a l’inici. Arriba a Catalunya amb 12 anys, a través de la seva mare, però això no l’hi ha estalviat patir, segons denuncia, dos tipus de racismes: “Hi ha l’institucional, amb unes lleis que ens maten i que vivim cada dia. Però també el social. Jo vaig ser la primera alumna negra a l’institut. Estava molt il·lusionada, m’imaginava tenint una amiga blanca. Però els primers dies ningú se m’acostava. Estava sola i vaig rebre insults i maltractaments”, rememora. “Encara que vinguis de forma legal patiràs racisme”, rebla.


La importància de la informació
 

El taller s’emmarca en el Programa Instituts Oberts, impulsat per la Secretaria d’Igualtat, Migracions i Ciutadania del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies. I busca acostar la realitat del col·lectiu als més joves. Una realitat que, segons critica l’Abdoulaye, és diferent a la que apareix als mitjans: “Quan venia al top manta, les notícies només eren per criminalitzar-nos. I aprofitaven qualsevol cas aïllat per fer-lo característica del col·lectiu”. “Els mitjans no expliquen els perquès”, afegeix la Yacine.

De fet, la informació sobre la realitat del col·lectiu és una de les claus, segons els dos joves. “Notem que cada cop més gent coneix les coses”, explica la Yacine. “No vinc a robar la feina a ningú, sinó a buscar-me la vida. De fet, Senegal és un país molt ric, però tenim polítics corruptes i països europeus que se n’aprofiten. No m’agrada haver de deixar les meves arrels”, afegeix. “Ja n’hi ha prou d’injustícia i racisme. Nosaltres ens volem involucrar a la societat”, diu.

I l’Abdoulaye afegeix: “Ens diuen que el que fem es il·legal, però allò legal no ens ho deixen fer”. “Tots som iguals. Nosaltres volem defensar els nostres drets, denunciar les injustícies i valorar la capacitat de crear dels migrants”.

El context

La directora de l'Institut Celestí Bellera, Alícia Moreno, ha explicat en declaracions a VOTV que una activitat com aquesta és molt interessant a nivell educatiu: "Tenim la responsabilitat de donar a conèixer les altres realitats, que potser no són tan pròximes a ells. I fer-ho permet evitar prejudicis, perquè un cop coneixes una cosa tens la resposta a per què existeix allò. I més si t'ho expliquen dos testimonis així", destaca.

El Programa Instituts Oberts té com objectiu la millora de l’èxit educatiu i de la cohesió social adreçada, de manera prioritària, a l’alumnat d’origen immigrant de 21 centres de secundària d’alta complexitat.

En el cas de Granollers, a més dels Instituts Celestí Bellera i Escola Municipal del Treball, centres on es fa aquest taller, també es porta a terme als instituts Carles Vallbona, Antoni Cumella i Marta Estrada, sota la dinamització de 3 integradors socials i gestionat per la Fundació Projecte i Vida.

 

Participació