cultura

Vicenç Viaplana estrena a Granollers una exposició que «reflecteix les convulsions que hi ha per sota de la realitat»

El Museu de Granollers acull 'Pintant a la 4a Planta' amb suport audiovisual de FRAU i música de Ramon Solé

per Redacció , 25 de març de 2021 a les 15:52 |
L'obra de Vicenç Viaplana al Museu de Granollers | ACN
El pintor Vicenç Viaplana estrena aquest dijous la seva darrera exposició, 'Pintant a la 4a Planta', al Museu de Granollers. Es tracta d'una mostra amb una única obra pictòrica, 'Submergències', que l'artista va crear 'in situ' a la quarta planta del museu entre els mesos d'octubre i desembre de l'any passat, format per quatre teles de tres mestres d'alt i dos d'ample cada una. El gran quadre, on hi predominen els tons verds, pretén reflectir la situació de convulsió permanent que viuen col·lectius o països que es troben sota la pressió d'estats autoritaris, amb canvis "que no són visibles però que acabaran passant". La mostra compta amb un vídeo que relata com es va crear l'obra, amb una experiència sonora creada per l'ocasió.

L'exposició es va començar a gestar a l'octubre de l'any passat, quan Viaplana es va traslladar al Museu de Granollers per crear la seva de nova creació. "És una experiència interessant, perquè cada cop que ets en un estudi nou tens sensacions diferents", destaca l'artista.


Les quatre teles en creen una de vuit metres d'ample, on hi predomina el color verd, amb formes que fan recordar la natura. "L'obra vol reflectir sota l'aparença del món vegetal les convulsions que hi ha per sota de la realitat, els moviments, patiments de col·lectius sense visibilitat o països que es troben sota estats autoritaris, i que es troben submergits en una convulsió permanent", relata.

Sota aquesta metàfora vegetal, Viaplana insinua aquells canvis que s'estan gestant, però que encara no són visibles i que "acabaran passant".


Procés de creació

L'obra pictòrica és el resultat d'un procés de creació que queda amagat entre el llenç i els traços, però que en aquesta ocasió se'ns revela com si espiéssim l'artista pel forat del pany. Això és possible gràcies a la implicació del col·lectiu FRAU recerques visuals, que amb un total de sis càmeres ha enregistrat a temps real com Viaplana ha fet, desfet i refet l'obra.


"Volem documentar el procés creatiu sense intervenir en el muntatge, simplement mostrem a temps real com s'ha pintat el quadre", explica Vicenç Viaplana, fill de l'artista i integrant de FRAU. El resultat són 500 hores, que a la mostra s'exposen a temps real i amb sis finestres simultànies.

"Un procés creatiu té molts moments, i volíem evidenciar que si es ve el primer dia es veu el primer dia de creació, però si vens més dies veuràs com evoluciona", afegeix Helena Pielias, membre de FRAU. L'exposició es completa amb una banda sonora creada expressament per a la ocasió, obra del compositor Ramon Solé.

"He creat dotze fragments de cinc minuts, força diferents, que cada un proposa una sèrie d'elements que poden suggerir maneres diferents de relacionar-se amb el quadre", explica Solé, La seva reproducció és aleatòria, de manera que la interpretació amb l'obra varia cada cop que es visita.

La mostra estarà oberta al públic des del 25 de març i fins el 9 de maig al Museu de Granollers.

 

Participació