entrevista

Laura Sabatés: «El comerç de Granollers s'haurà d'anar adaptant al canvi constant»

La botiguera i presidenta de Gran Centre Granollers demana la col·laboració de llogaters i administració per atraure nous comerços

per Jaume Ventura , 16 d'octubre de 2020 a les 22:20 |
La botiguera i presidenta de Gran Centre Granollers, Laura Sabatés | Cedida
El tancament de les botigues que Inditex té al centre de Granollers -Bershka, Massimo Dutti- són un exemple del repte que afronten petits i grans comerços per culpa de la crisi econòmica derivada de la pandèmia del coronavirus. Gran Centre viu el moment amb neguit, però convençuts que, tot i aquest i altres abaixades de persianes, el comerç se'n sortirà si s'adapta a la nova realitat i a les noves formes de consum. La presidenta dels comerciants del centre de la ciutat. Laura Sabatés, ho explica en aquesta entrevista a NacióGranollers.

-Els tancaments de les botigues d'Inditex són un símptoma de l'estat de salut del comerç del centre de la ciutat?

-Aviam, no és una anècdota. La crisi sanitària que estem vivint porta també associada una crisi econòmica, i el comerç és dels àmbits més afectats. Els hàbits del consumidor han canviat, i el volum de vendes ha baixat a nivell global. Entenc que grans grups com el que em comenta han de prendre mesures per rendibilitzar els negocis.

-Anirà a més, pel que fa a grans grups?

-Nosaltres sabem el que sap tothom. Fan inversió en l'apartat online, on no hi estaven molt abocats, i a nivell físic deixen les flagship stores -les més representatives- i renegocien lloguers. Pels llogaters sabem que algunes d'aquestes negociacions acaben en acord, però d'altres no.

-Portem més de mig any de pandèmia. Quina fotografia fa del comerç del centre de Granollers?

-Estem en una situació molt delicada. Hi ha menys vida social i més teletreball i això, evidentment, afecta el consum que no és de primera necessitat. Si et quedes a casa canvies molts hàbits: no aniràs a fer cafè, no necessites canviar de sabates, no et cal un vestit nou per anar a una convenció, etcètera.

-I no hi ha celebracions.
-Exacte. Per tant, no necessitaràs anar tan sovint a la perruqueria o roba nova. La vida social va molt lligada al comerç. A més, a tot això cal afegir les restriccions físiques. A les botigues no podem tenir massa gent, i això limita. Hi ha compres que es fan en cinc minuts, sí, però d'altres que necessites una hora.

-Què es pot fer per ajudar el sector?
-Cal propiciar que es moderin els preus de lloguer i facilitar la implantació de nous negocis. Has d'oferir avantatges perquè la gent esculli Granollers per instal·lar-se. Però clar, també has de ser proactiu per saber quins comerços fan falta als barris. El que és evident és que si ens esperem, no vindran.

-Com hauria d'intervenir l'administració, doncs?
-Nosaltres, els botiguers, podem ajudar APIs, propietaris i administració a traçar un model. Sabem de propietaris a qui els h pot interessar venir.

-I què poden fer els negocis que ja estan aquí?
-La digitalització és una part important, però això va més enllà de tenir un aparador online. Hem de vetllar perquè la botiga sigui sent fisica, perquè si no no tindria sentit, però sobretot que la comunicació sigui realment omnicanal.

-Què vol dir?
-Que el client arribi a la botiga física a través de la via telefònica, d'Internet o físicament, i que la botiga li respongui a través del mateix canal. Tu has vist una cosa a la botiga que t'interessa i jo te la puc fer arribar a casa per missatger o per vehicle propi. És a dir: s'han de donar facilitats. I això passa pel canvi constant. No dir que un model ja funciona i quedar-s'hi estancat. El comerç de Granollers s'haurà d'anar adaptant al canvi constant.

-Parli'm de xifres. Es nota molta la pandèmia?
-Miri, tres cops l'any fem un cens entre les més de 600 botigues del centre. Al mes de juny i respecte l'any passar, hi havia un 4,5% més de locals buits. No és una xifra escandalosa,  veient el que hem passat. Però crec que a l'octubre pujarà.


Altres notícies que et poden interessar






 

Participació