Eleccions municipals 2019

Com resoldre el conflicte de la Ronda Sud?

Els partits que es presenten a les eleccions a Granollers opinen sobre la situació d'aquesta via

per Jaume Ventura , 19 de maig de 2019 a les 23:23 |
Els veïns, manifestant-se a la Ronda Sud | Jaume Ventura
Aquesta informació es va publicar originalment el 19 de maig de 2019 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
Vuit dels partits que es presenten a les eleccions municipals a Granollers expliquen com pensen resoldre el conflicte a la Ronda Sud. I ho fan responent a la pregunta que precisament fa l'Assemblea Integradora de la Ronda i Sud Granollers.

No pas què direu que fareu o mirareu de fer, sinó què fareu per acabar amb el focus de contaminació a la ciutat produït pel sobreexcés de trànsit que travessa la Ronda Sud?  (Recordeu que la contaminació afecta la salut de la ciutadania).



-Josep Mayoral (PSC): El nostre compromís és continuar avançant en fer efectives les mesures que contenia la moció que va ser aprovada per la pràctica totalitat dels grups municipals del consistori en el ple del mes de maig de 2018. Avui sabem, gràcies a l’estudi de trànsit efectuat per la Generalitat de Catalunya, administració titular de la Ronda Sud, que en els dies feiners passen per la ronda 24.600 vehicles. L’anunci del govern socialista de rescatar els peatges de l’autopista quan acabi la concessió actual, prevista pel 31 d’agost de 2021, hauria de reduir notablement el trànsit de vehicles de pas –un 30% dels que hi circulen- per la Ronda Sud i acostar-la a la que suporten altres vies a la nostra ciutat. Recentment, en una altra de les mesures de la moció, s’ha prohibit, instal·lant senyalització expressa, el trànsit de mercaderies perilloses, desviant els camions cap a altres rutes.

Proposem treballar conjuntament amb la direcció general d’Intraestructures Viàries i Mobilitat de la Generalitat mesures que limitin el pas de vehicles d’alt tonatge per la Ronda Sud. En matèria de qualitat ambiental, un altre dels compromisos, la Generalitat i la Diputació de Barcelona han elaborat estudis sobre la qualitat acústica i de l’aire a la ronda. La conclusió de l’estudi sobre la qualitat de l’aire és que les dades preses a la ronda no difereixen de les que proporciona en continu l’estació de control atmosfèric del Palau d’Esports, i que aquestes estan per sota dels límits anuals establerts per la Unió Europea en diòxid de nitrogen i partícules PM-10, així com en d’altres contaminats analitzats. La contaminació de l’aire no és un problema exclusivament local, és un problema de país i com a tal ha de ser afrontat. Si el trànsit és la causa principal de la contaminació la solució ha de passar inevitablement per un canvi en l’actual model insostenible de mobilitat, substituint els actuals combustibles fòssils per altres de més nets i menys contaminants i per l’adopció de mesures contundents i efectives de suport al transport públic per carretera i ferroviari.


-Àlex Sastre (Junts per Granollers): Tenim molt present el problema de la contaminació i les derivades de salut que repercuteixen en la ciutadania. La resposta al problema plantejat a la Ronda Sud, al nostre entendre, passa per la pacificació de la via i eliminar-ne el trànsit de pas: control de velocitat, nous passos de vianants i semàfors, i potenciar les vies alternatives, exigint el desplegament del projecte de via interpolar (C-35) i la supressió dels peatges de l'AP-7.


-Núria Maynou (ERC): Granollers ha de ser una ciutat cohesionada on el volum de cotxes que hi transiten sigui el mínim. Ja n'hi ha prou de ser la ciutat més contaminada de l’Estat espanyol.


A Granollers hi ha diverses les vies on ha crescut el nombre de vehicles que hi passen perquè la peatonalització del centre no ha reduït l’ús del cotxe, sinó que ha fet que se circuli amb vehicle privat per la perifèria de la ciutat. Cal que aquest model de mobilitat, que té com a base el cotxe, no sigui una opció prioritària a l'hora de moure's per Granollers. Hem de ser molt contundents i aquí cal que l’Ajuntament actuï amb responsabilitat, en tenir clar que contaminació atmosfèrica i riscos per la salut, especialment pels col·lectius més vulnerables (infants, gent gran, persones amb malalties respiratòries).

Per reduir el trànsit en aquestes zones i especialment a la Ronda Sud on el pas de vehicles, i vehicles pesats és molt elevat, cal que sigui efectiu ja l’alliberament del Peatge AP7, mantenir la prohibició del pas de camions amb mercaderies perilloses, així com traslladar l’estació d’ADIF  al lloc que li pertoca.

També impulsarem una sèrie d’aparcaments dissuassoris a les entrades de la nostra ciutat, que connectin amb el centre i amb la resta de barris de Granollers mitjançant autobusos llançadora. La xarxa d’autobusos ha de ser més eficaç i eficient per fer que realment sigui fàcil moure’s amb transport públic per la ciutat i conscienciar de la importància de reduir l’ús dels vehicles privats. Establirem també illes de vianants en cap de setmana: la ronda i Marie Curie poden ser vies que s'acullin a aquesta condició. Ens cal anar més enllà de potenciar l’ús del vehicle elèctric com a mesura estrella per lluitar contra la contaminació.

-Enric Meseguer (Ciutadans): Seguirem pressionant per eliminar el peatge de l'AP-7 a la Roca del Vallès. Farem controls regulars de contaminació acústica i mediambiental. Instal·larem panells de control de qualitat de l'aire. Augmentarem les zones verdes, potenciarem el transport públic, incentivarem l'ús de vehicles ecològics i augmentarem la xarxa de carril bici.

-Raquel Poveda (CUP): El primer i més urgent és treure tots els vehicles pesants de la Ronda Sud. També és imprescindible aturar els creixements i infraestructures previstes al sud de la ciutat, concretament al barri de Palou. Si tira endavant el projecte d'ampliació del Circuit i de la seva activitat, amb una nova pista, un circuit 4x4, un parc temàtic i un nou centre comercial, si tira endavant el projecte d'estadi de futbol a Palou, la mobilitat en vehicle privat al sud de la ciutat encara creixerà més. D'altra banda cal mobilitzar la ciutat i els altres municipis afectats de la comarca per reclamar a la Generalitat i a l'estat solucions similars a les que s'han aplicat entre Girona Sud i Girona Nord o Torredembarra i Salou (ronda de Tarragona) establint la gratuïtat de l'autopista per a descongestionar la ciutat sense necessitat de fer noves infraestructures viàries.

-Jaume Gelada (PP): El nostre programa electoral és clar en aquest sentit: proposem la gratuïtat d’un tram de l’AP-7 per descongestionar la Ronda Sud. A més, proposem regular-ne la circulació en moments del dia on és inviable aquesta concentració de vehicles en un espai urbà. Suposa un punt de contaminació i un risc per la ciutadania. Cal treballar activament amb els òrgans de govern competents per solucionar un problema que s’està allargant molt. Serà un dels reptes bàsics si entrem a formar part de l’equip de govern.

-Araceli Orellana (Granollers En Comú): Reduir el trànsit, de forma dràstica, exigint que els petges de les autopistes desapareguin per tal que s'eviti el trànsit que només passa per aquí per evitar-los. Regular des de l'ajuntament el tonatge màxim dels vehicles que hi podran circular quan s'aconsegueixi l'anterior mesura. Estudi de viabilitat del soterrament en els pressuposts del 2020.

-Miguel Ángel Segura (Podem): El problema de la contaminació de Granollers té molts nivells i dimensions, per tant també requereix una resposta a molts nivells i dimensions. D’una banda, cal restringir el tràfic, sobre tot el tràfic pesat, pel municipi, especialment a la zona de Ronda Sud. Estudiar la viabilitat de soterrar la ronda i el seu impacte com a element de reducció de l’excès de la contaminació. Però també cal potenciar altres mesures com: potenciar l’espai verd de la riera, les zones verdes del centre, mitjans alternatius de transport, etc. El que vull dir, és que aquest problema, requereix d’una reflexió i resposta més profunda i multidimensional.

-Mònica Ribell (Primàries): La nostra proposta per la ronda sud és eliminar el pas de mercaderies perilloses i trànsit a través d el’alliberament de peatges i la construcción de vial alternatiu al sud de Palou comunicat amb l’autopista. . Un cop reduit el trànsit transformar la ronda sud en un vial més permeable i amable
 

 

Participació