dansa

El projecte Tots Dansen torna per apropar la dansa contemporània als més joves

El coreògraf brasiler Joao Costa Silva dirigeix aquest espectacle de dansa contemporània que acollirà el Teatre Auditori del 7 al 10 de maig

per Redacció, 29 d'abril de 2019 a les 17:16 |
Sessió formativa de la formadora Carme Nàjera amb els alumnes de l’institut Lauro de les Franqueses pel projecte Tots Dansen | Ajuntament de Granollers
L’institut Lauro de les Franqueses ha acollit aquest dilluns 29 de d’abril la sessió formativa i roda de premsa de presentació de la setena edició del projecte Tots Dansen a la comarca del Vallès Oriental, un projecte organitzat pel Teatre Auditori de Granollers i per l’Associació Cultural, amb el suport de la Xarxa Transversal i el lideratge del Mercat de les Flors. 

Els assistents han pogut veure, a primera hora del matí, a una de les sessions formatives de la formadora Carme Nàjera amb els alumnes de l’institut Lauro, al gimnàs de l’institut.


L’acte de presentació, celebrat després a la biblioteca del centre, ha comptat amb la participació de Laura Llamazares, cap de programació del Teatre Auditori; Teresa Llobet, responsable de l’Associació Cultural de Granollers; Carme Nàjera, formadora del projecte Tots Dansen; Eulàlia Perapoch, professora de ciències de l’Institut Lauro i Laura Collado i Ferran Palau, alumnes participants en el projecte educatiu. 

Apropar el llenguatge del moviment i la dansa contemporània als més joves és el principal objectiu del projecte comarcal "Tots Dansen", que esdevé alhora una eina educativa per al professorat i una vivència i experiència “molt positiva”, tant a nivell personal com col·lectiva. 

En aquesta edició 2019, els alumnes participants, que porten gairebé mig any treballant en el projecte, actuaran al Teatre Auditori de Granollers els propers dies 7, 8, 9 i 10 de maig, a les 20 h, sota la direcció del coreògraf d’enguany, el brasiler Joao Costa Silva que ha signat la proposta “Vibrar el temps”. El projecte que, en aquesta edició, compta amb el patrocini de Sorea tindrà la participació d’alumnes de 2n i 3r d’ESO dels instituts Celestí Bellera (Granollers), Institut Escola Municipal del Treball (Granollers), Eugeni Xammar (L’Ametlla del Vallès), Institut El Vern (Lliçà d’Avall), Institut Lauro (Les Franqueses del Vallès), Institut Baix Montseny (Sant Celoni), Institut Marta Estrada (Granollers) i Institut Domus d’Olivet (Canovelles). 

Tal com ha presentat Laura Llamazares, Tots Dansen és un projecte basat en el projecte Tot Dansa, d’àmbit barceloní i impulsat pel Mercat de les Flors, Institut del Teatre i Institut Municipal de Barcelona. La programadora ha afegit que el projecte ha anat creixent any rere any: “En un primer moment, hi participàvem només tres ciutats, Olot, Mataró i Granollers, però progressivament ha anat creixent i s’han sumat molts més municipis”. En la seva intervenció, Llamazares també ha agraït la implicació de les tres formadores del projecte - Carme Nàjera, Sílvia Sant i Àgueda Murillo-, els instituts, els ajuntaments participants i l’empresa patrocinadora, Sorea, per apostar per projectes de caire pedagògic com aquest. 


El que veurem sobre l’escenari és, doncs, el resultat final d’un treball de molts mesos: un espectacle de dansa de qualitat protagonitzat per alumnes que, sense experiència prèvia en el món de la dansa, han treballat amb il·lusió́ un projecte comú. 

Teresa Llobet, de l’AC de Granollers, ha destacat que el coreògraf d’aquesta edició “ens ha agradat especialment, tant per la seva professionalitat, com per la seva actitud i manera de treballar amb els joves”. Llobet ha remarcat la importància que té el projecte en la millora de la cohesió entre els joves: “És per això que pensem que es bo que el projecte es desenvolupi a 2n i 3r d’ESO, perquè els joves arriben a 4t d’ESO amb una relació molt més enfortida”. 

Carme Nàjera, que ja fa 7 anys que forma part del projecte, ha destacat que: “Encara ens trobem amb que molts joves tenen por a moure’s per terra i a tenir contacte amb els demés”. El coreògraf ha creat, en aquest sentit, una proposta escènica molt “equilibrada” i pensada especialment per aquests joves: “hi ha peces amb coreografies molt pensades i estudiades que s’han d’aprendre de memòria i altres que donen veu als propis joves, perquè s’expressin lliurement, s’obrin al món i diguin el que pensen”. Nàjera afegeix, en aquest sentit, que sovint els joves “no se senten escoltats” i Tots Dansen ofereix, precisament, un espai idoni perquè els joves d’avui “s’expressin i explotin”, “es coneguin millor, es relacionin amb els altres, comparteixin experiències...”. 

La professora de l’institut ha remarcat també que la proposta d’enguany troba sempre un espai per a cada alumne, sense que se sentin forçats a ballar d’una determinada manera o en una determinada escena: “Tots els alumnes hi participen però cadascun ho fa d’una manera diferent”. El projecte, assegura Perapoch, els permet “saber qui son, com es presenten i com es relacionen entre ells” i millora moltíssim la cohesió del grup: “Cada any, comprovem que, després de les representacions finals, un cop ha acabat el projecte, el soroll augmenta als passadissos, l’alegria que es després és enorme i, per tant, tots ells se senten més units”. 

La presentació l’han tancat precisament 4 dels alumnes participants, els veritables protagonistes del projecte educatiu, que han assegurat “millorar molt l’expressió corporal i la coordinació” i “aconseguir una millor cohesió de la classe”. Els alumnes han gaudit molt amb l’experiència i esperen la data de la representació final amb ganes i molta il·lusió. Probablement per a molts, l’experiència de pujar d’alt d’un escenari, trepitjar els camerinos i actuar davant de la sala gran plena serà una experiència única a la vida i inoblidable en tots els sentits. 

 

Participació