entrevista

​Cristina Rodríguez, mestra: «Amb la robòtica, els alumnes estructuren el pensament d'una altra manera»

La tutora de l’escola Joan Miró de Canovelles destaca la importància d'aquesta matèria

per Jaume Ventura, 15 de febrer de 2019 a les 08:19 |
Cristina Rodríguez, en una classe amb els seus alumnes. | Cedida
El 29 de maig tindrà lloc la segona edició de la VallèsBot, un projecte tecnològic i de robòtica en què hi formaran part una vintena de centres educatius de primària i secundària de Granollers, Canovelles, la Roca del Vallès i les Franqueses del Vallès. L’objectiu: potenciar aquest tipus d’estudis entre els alumnes. A més, aquest any es vol augmentar la participació de les noies i aconseguir que pugi el número de les que escullen aquesta branca. La Cristina Rodríguez és, precisament, una mestra de cinquè de l’escola Joan Miró de Canovelles i participarà a la VallèsBot.

-Per què és interessant ensenyar robòtica?

-Ajuda els alumnes a desenvolupar el pensament computacional i fa que estructurin el pensament d’una altra manera. Han de tenir molt clares les ordres que s’han de donar a l’hora de programar, i programar per blocs els ajuda molt en aquest tipus d’estructura.

-Com s’ensenya?
-Ho fem a través de reptes. Proposem reptes i els han de resoldre amb el mètode de l’assaig-error. Comencem fent una mica de programació i, quan ja ho capten, passem als reptes.

-Posen reptes relacionats amb la vida diària?

-Sí. Mira, aquesta setmana hem estat mesurant la humitat de la sorra. No treballem per assignatures, sinó per competències. Però per exemple: la part de medi natural l’hem feta programant. També fan muntatges amb peces de Lego: construeixen petits bots i els programen.

-A la presentació de la VallèsBot deien que volen incidir més amb les nenes.
-Això mateix. En el cas de la robòtica trobem que, d’entrada, agrada més als nens. Però les nenes són boníssimes, i quan s’hi posen els hi encanta! Quan jo començava a ensenyar, de deu alumnes només hi havia dues nenes. Volem anar canviant aquestes dades.

-Nens i nenes actuen igual, davant la robòtica.
-Totalment igual. Nosaltres els hi hem de presentar de ben petits com una eina, i ells ja escolliran. Tots els alumnes tenen capacitat! A alguns els hi costen més algunes coses i menys unes altres, però com qualsevol assignatura o aspecte de la vida. A més, la robòtica té un aspecte positiu: si tenen dubtes, es poden demanar ajuda entre ells.

-I quin paper jugar la VallèsBot?
-El millor d’aquestes fires és que el fet que hi participin diversos centres ja promou la importància de la robòtica.

 

Participació