entrevista

​Cristina Rodríguez, mestra: «Amb la robòtica, els alumnes estructuren el pensament d'una altra manera»

La tutora de l’escola Joan Miró de Canovelles destaca la importància d'aquesta matèria

per Jaume Ventura , 15 de febrer de 2019 a les 08:19 |
Cristina Rodríguez, en una classe amb els seus alumnes. | Cedida
Aquesta informació es va publicar originalment el 15 de febrer de 2019 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
El 29 de maig tindrà lloc la segona edició de la VallèsBot, un projecte tecnològic i de robòtica en què hi formaran part una vintena de centres educatius de primària i secundària de Granollers, Canovelles, la Roca del Vallès i les Franqueses del Vallès. L’objectiu: potenciar aquest tipus d’estudis entre els alumnes. A més, aquest any es vol augmentar la participació de les noies i aconseguir que pugi el número de les que escullen aquesta branca. La Cristina Rodríguez és, precisament, una mestra de cinquè de l’escola Joan Miró de Canovelles i participarà a la VallèsBot.

-Per què és interessant ensenyar robòtica?

-Ajuda els alumnes a desenvolupar el pensament computacional i fa que estructurin el pensament d’una altra manera. Han de tenir molt clares les ordres que s’han de donar a l’hora de programar, i programar per blocs els ajuda molt en aquest tipus d’estructura.

-Com s’ensenya?

-Ho fem a través de reptes. Proposem reptes i els han de resoldre amb el mètode de l’assaig-error. Comencem fent una mica de programació i, quan ja ho capten, passem als reptes.

-Posen reptes relacionats amb la vida diària?

-Sí. Mira, aquesta setmana hem estat mesurant la humitat de la sorra. No treballem per assignatures, sinó per competències. Però per exemple: la part de medi natural l’hem feta programant. També fan muntatges amb peces de Lego: construeixen petits bots i els programen.

-A la presentació de la VallèsBot deien que volen incidir més amb les nenes.
-Això mateix. En el cas de la robòtica trobem que, d’entrada, agrada més als nens. Però les nenes són boníssimes, i quan s’hi posen els hi encanta! Quan jo començava a ensenyar, de deu alumnes només hi havia dues nenes. Volem anar canviant aquestes dades.

-Nens i nenes actuen igual, davant la robòtica.
-Totalment igual. Nosaltres els hi hem de presentar de ben petits com una eina, i ells ja escolliran. Tots els alumnes tenen capacitat! A alguns els hi costen més algunes coses i menys unes altres, però com qualsevol assignatura o aspecte de la vida. A més, la robòtica té un aspecte positiu: si tenen dubtes, es poden demanar ajuda entre ells.

-I quin paper jugar la VallèsBot?
-El millor d’aquestes fires és que el fet que hi participin diversos centres ja promou la importància de la robòtica.

 

Participació