infraestructures

El ministre de Foment i la Generalitat fan passos pel traspàs de Rodalies

Ábalos i el conseller Calvet acorden reunir el 15 d'octubre la subcomissió d'infraestructures, que no es convoca des del 2008

per Redacció, 27 de setembre de 2018 a les 10:45 |
El conseller Damià Calvet amb el ministre de Foment, José Luis Ábalos | ACN
Aquesta informació es va publicar originalment el 27 de setembre de 2018 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
El ministre de Foment, José Luis Ábalos, ha reconegut que existeix una falta d'inversió de l'Estat en infraestructures i serveis a Catalunya, així com en habitatge, després de reunir-se al ministeri amb el conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet. Tots dos han acordat augmentar les inversions en la xarxa de Rodalies en els pròxims anys, així com avançar en el traspàs.

No és la primera vegada que Ábalos reconeix el greuge d'inversions amb Catalunya, ja ho va fer diumenge passat a la Festa de la Rosa del PSC quan a afirmar que és l'Estat "qui s'ha independitzat" de Catalunya en els darrers anys durant el govern del PP pels incompliments en execució pressupostària.


Un dels acords de la reunió, a la qual també hi ha assistit el secretari d'Estat d'Infraestructures, Transports i Habitatge, Pedro Saura, és que el pròxim 15 d'octubre se celebrarà una trobada de la subcomissió bilateral d'infraestructures i equipaments de la bilateral Estat-Generalitat. Aquesta subcomissió no es reuneix des del 2008 i Foment assegura que s'hi abordarà inversions a partir de fixar un "diàleg sincer". De fet, Ábalos s'ha compromès a un augment de les inversions, especialment en la xarxa de Rodalies, que serà una de les prioritats en els propers anys.

Una "primera presa de contacte"

Segons Calvet, Ábalos i el seu equip s'han mostrat oberts a "perfeccionar" el traspàs de Rodalies amb inversions en infraestructures i cobrir el dèficit tarifari no mitjançant un traspàs entre el ministeri i Renfe, sinó a través de la Generalitat. A la reunió també han abordat el sistema d'eurovinyeta, la dotació de l'ATM. La d’avui ha estat una primera "presa de contacte" on, segons Calvet, s'ha fet evident el "canvi de llenguatge" respecte a l’anterior executiu que ara caldrà "fer realitat" amb accions concretes.

A la comissió d'infraestructures del 15 d'octubre s'hi avaluaran les transferències pendents d'altres anys i la finalitat de les inversions. Per part de la Generalitat, hi seran presents les conselleries de Territori, Economia, l'ACM i la Federació de Municipis, i per l'Estat els ministeris de Foment i Hisenda.


Calvet ha desvinculat aquest pagament de l’aprovació dels pressupostos de l’Estat perquè aquest és "un deute històric" que caldria pagar "amb pressupostos o sense".

Avenços en l’eurovinyeta i la dotació de l'ATM

Durant la reunió, la conselleria ha lliurat al ministeri un estudi sobre l’aplicació de l’eurovinyeta un cop expirin els concessions d’autopistes de l’Estat i de la Generalitat. Segons Calvet Ábalos l’ha rebut "amb molt d’interès" i s’estudiarà en comissió al Congrés dels Diputats.

A més, la Generalitat ha abordat amb el ministeri les aportacions de l’Estat a l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM), que han anat caient des del 2010 (150 milions) als 110 milions actuals. El ministeri, segons Calvet, "estudiarà" situar-les als nivells del 2010.

El conseller ha destacat que l’Estat ha d’actualitzar les inversions pendents després que el 2008 el govern espanyol prometés 4.000 milions als que se suma una altra promesa del govern de Rajoy de 4.000 milions.


 

 

Participació