El Govern obre la porta a finançar les obres del tren amb fons europeus

El desdoblament parcial forma part dels projectes presentats per formar part del Pla Juncker | Santi Vila es mostra "moderadament optimista" però recorda els incompliments de l'Estat

per Esteve Plantada , La Garriga, 20 de febrer de 2015 a les 14:44 |
Aquesta informació es va publicar originalment el 20 de febrer de 2015 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.

El conseller Santi VIla amb els diputats de CiU al Vallès Oriental, Osona i Ripollès, en la roda de premsa a l’estació de tren de La Garriga. Foto: Adrià Costa


El Govern ha obert la porta a finançar el desdoblament del tren Montcada-Vic amb fons europeus. El projecte forma part de la llista de propostes que la Generalitat ha presentat a l'Estat per tal que entrin a formar del denominat Pla Juncker, una iniciativa de la Comissió Europea que pretén reactivar l'economia del continent a partir de mobilitzar 300.000 milions d'inversió –bàsicament privada- per a grans infraestructures energètiques i de comunicacions.


Santi Vila, que avui s'ha reunit a la Garriga amb representants electes de CiU del Vallès Oriental, el Ripollès, Osona, ha evitat donar massa detalls sobre la qüestió. "La necessitat no s'ha de vincular a fons i mètodes de finançament, siguin europeus o d'altres", ha assegurat a preguntes de NacióGranollers. "Tenim previstos 95 milions d'euros d'inversió que es complementen amb altres fons. Si són europeus no ens ha d'ocupar més de l'imprescindible", ha assegurat.

El conseller de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat, ha realitzat una sessió de treball amb representants electes del seu partit i amb el desdoblament de la línia R3 com a gran qüestió. A la roda de premsa celebrada posteriorment a la mateixa estació de tren de La Garriga, Vila ha manifestat que espera que l'Estat compleixi "per fi" els acords pel que fa al tan comentat desdoblament i que comenci a treballar "en els terminis previstos".

 
Millorar la viabilitat i la freqüència, objectius claus del desdoblament


Vila ha explicat que el proper 2016 han de començar les obres, un anunci que ha provocat una "satisfacció continguda" a la seva Conselleria, "degut a incompliments històrics" i reiterats de l'Estat. En aquest sentit, Vila assenyala la imminència de dues actuacions per a verificar si aquesta vegada va de debò. En primer lloc, si a l’abril, tal com està previst, "s’inicien les obres de la llançadora de l'Aeroport del Prat". També, que "a la B-40 es reprenguin les obres al tram entre Viladecalvalls i Olesa". Les dues accions mostraran, segons el conseller, la voluntat del govern de l’estat pel que fa al compliment de l'acord. Amb tot, Vila ha admès que es tracta d'un "projecte de mínims" perquè el desdoblament és només "parcial".

Pel que fa a l’acció sobre la línia R3 de tren, Vila ha manifestat que aquesta és la línia de Catalunya que necessita un impuls més important: "la gent està cansada de promeses que no arriben enlloc", ha assegurat. El projecte és clau perquè té el doble objectiu de "millorar la viabilitat del servei, fent que no tingui retards ni incidències, i també la freqüència". En aquest sentit, el conseller ha manifestat que "hem d’aconseguir que la connectivitat entre Barcelona i Vic millori i passi a ser de 15 minuts de freqüència entre els trens". Pel que fa a la línia entre Vic i Ripoll, "hem d’aconseguir que el temps sigui de 30 minuts".
 

El conseller, Santi Vila atanent als mitjans a l'estació de la Garriga, aquest divendres. Foto: Adrià Costa

 

Participació