Les obres del desdoblament parcial de la línia R3 de tren començaran el 2016

Santi Vila anuncia que els projectes constructius dels tres trams es licitaran el març | Els treballs costaran 95 milions d'euros i augmentaran la freqüència a quatre trens per hora

per Redacció, 19 de febrer de 2015 a les 07:53 |
Aquesta informació es va publicar originalment el 19 de febrer de 2015 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.

Trams del desdoblament parcial


El conseller de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat, Santi Vila, ha anunciat aquesta tarda a Barcelona que Adif licitarà el proper mes de març la redacció dels projectes constructius del desdoblament parcial de la línia de Barcelona a Puigcerdà i que les obres començaran el 2016. Les obres –que tenen una durada prevista de 18 mesos- han de permetre una freqüència de quatre trens a l’hora en cada sentit entre Barcelona i Vic.


L'acord –si s'acaba executant- suposarà desencallar un projecte llargament reclamat pel territori i complir el compromís del Ministeri de Foment, tot i que amb uns quants mesos de retard. La decisió s’emmarca en el conjunt d’acords sobre infraestructures estratègiques que han pres en els darreres dies la Generalitat i el mateix Ministeri de Foment, que també inclou la construcció d’un tren llançadora a l’aeroport del Prat o els accessos ferroviaris al port de Barcelona, entre d’altres.

Així, el Ministeri de Foment licitarà el mes que ve la redacció dels projectes constructius corresponents a la duplicació de la via de la línia a partir d’una proposta de la Generalitat de prioritzar tres trams per assegurar una millora significativa de la freqüència de pas, de la capacitat i de la fiabilitat de la línia, una vegada descartada la possibilitat de desdoblar la línia sencera fins a Vic, amb un cost que es podia acostar als 800 milions –una solució de compromís acordada el novembre de 2013-.

Els tres trams sumen 25 quilometres i són els següents: Parets del Vallès-Granollers Canovelles (8,5 km); les Franqueses del Vallès-la Garriga (6,2 km) i Balenyà-Vic (10,8 km). La duplicació de la via en aquests trams, que són els que limiten més la capacitat actual perquè tenen les distàncies més grans entre estacions, garanteixen tècnicament, segons Territori, una freqüència de pas de 15 minuts. Així, es poden implantar quatre combois l’hora, quan actualment és de dos combois la major part del dia.

La proposta de Territori i Sostenibilitat –malgrat que no forma part de l'acord amb Foment- passa en una segona fase a desdoblar tot el tram de Parets a la Garriga i de Centelles a Vic deixant només amb via única de Montcada a Parets i de la Garriga a Centelles.


Una inversió de 95 milions d'euros

Tenint en compte un termini de redacció dels projectes d’un any aproximadament, les obres es podrien impulsar durant el 2016. La inversió estimada de les obres dels tres trams és de 95 milions d’euros (no de 60 milions d'euros com s'havia anunciat) i la durada dels treballs es calcula en 18 mesos en cada tram.
 

Presentació del desdoblament parcial del tren (PowerPoint)

 

Foto: Adrià Costa

 

Participació