CiU reclama a l'Estat que compleixi l'acord pel desdoblament de la línia R3

El projecte de la línia R3 entre Montcada i Vic, i que travessa el Vallès Oriental, estava inclòs en el Pla estratègic d'infraestructures i transport 2005-2020

per NacióGranollers, 10 d'octubre de 2014 a les 12:57 |
Aquesta informació es va publicar originalment el 10 d'octubre de 2014 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.

El tren a l'estació de Parets, una de les parades de la línia R3 Foto: Change.org


L'acord entre el Ministeri de Foment i el Departament de Territori per fer possible un desdoblament parcial del tren ha quedat en paper mullat. El projecte –que van anunciar fa uns mesos la ministra Anna Pastor i el conseller Santi Vila- no apareix en els pressupostos del 2015. Per aquest motiu, CiU pretén que el Parlament insti a l'Estat a rectificar i incloure'l als comptes de l'any vinent.


En aquest sentit Marta Pascal, diputada de CiU al Parlament ha entrat al registre de la cambra catalana una proposta de resolució en la que demana que s'inclogui l'actuació als pressupostos generals de l'Estat. A més, s'inclou un punt en el qual es demana als grups parlamentaris catalans al Congrés dels Diputats que "tinguin en compte aquesta petició" i que facin front comú per aconseguir l'objectiu.

El projecte de desdoblament de la línia R3 entre Montcada i Vic, i que travessa tot el Vallès Oriental, estava inclòs en el Pla estratègic d'infraestructures i transport 2005-2020 i en el Pla de Rodalies de Barcelona 2008-2015. Tot i això, els pressupostos generals de l'Estat per al 2015 es van oblidar d'incorporar qualsevol tipus de finançament per tirar endavant aquestes millores, tal hi com va informar aquest diari.

Tant la Generalitat de Catalunya com els municipis afectats per aquest dèficit en el servei han reclamat reiteradament a l'Estat que fes la previsió pressupostària corresponent per a poder desdoblar aquesta via. També col·lectius d’usuaris i entitats d’Osona i del Ripollès han reclamat que es procedís a la millora definitiva del servei.

Un llarg procés carregat d'incompliments


El novembre del 2013 el Ministeri de Foment i el Departament de Territori van anunciar una solució de compromís per desencallar el desdoblament de la línia de tren Barcelona-Vic. Davant de la impossibilitat de tirar endavant l'obra de manera íntegra  -el projecte havia desaparegut del tot als pressupostos 2014-, s'assumia fer un “desdoblament parcial”. L'acord, un any després, ha esdevingut paper mullat i és que en els comptes del 2015 no hi ha cap referència ni cap dotació per tirar endavant els projectes constructius. De fet, la ministra Ana Pastor va assegurar que les obres començarien aquesta mateixa legislatura, una promesa que hores d'ara sembla impossible de complir.

El conseller Santi Vila, setmanes després de la reunió a Madrid, va detallar que el desdoblament parcial suposaria una inversió de 60 milions d'euros, una xifra 13 vegades inferior a la del projecte complet, valorat amb uns 800 milions d'euros. Concretament, es treballava amb la idea de fer tres trams de doble via, dos al Vallès Oriental entre Montcada i la Garriga, i un tercer ja a Osona, entre Centelles i Tona.

En els pressupostos presentats la setmana passada no hi ha cap partida ni per redactar els projectes ni, encara menys, per iniciar les obres. Fonts del Departament de Territori, a instàncies d'aquest mitjà, han assenyalat que es tracta d'un incompliment més de Foment. De fet, el conseller Santi Vila va assegurar en una roda de premsa que aquests pressupostos “posen en risc la recuperació econòmica i de nou discriminen clarament Catalunya”. Per altra banda, aquest diari ha remès una pregunta a Foment, en diverses ocasions i des de fa una setmana, i no ha obtingut cap resposta.
 

Tram Montcada i Reixac – Parets del Vallès. Font: Estudi Informatiu del projecte “Cercanías de Barcelona. Línea R-3. Tramo Montcada – Vic. Duplicación de vía”. Foto: amtu.cat

 

Participació