Uns 3 milions per millorar les estacions de Granollers-Centre i Mollet-Sant Fost

El pla de xoc de Rodalies limitarà l'efecte de les baixades de tensió amb una nova subestació elèctrica a Parets | També es faran millores a les catenàries tant de la línia 2 com de la línia 3

per Arnau Urgell/Redacció, 14 de novembre de 2013 a les 10:50 |
Aquesta informació es va publicar originalment el 14 de novembre de 2013 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
Un passatger agafa el tren, en una imatge d'arxiu. Foto: Adrià Costa

La reunió de dilluns a Madrid entre la ministra de Foment i el conseller de Territori va servir per desencallar –encara que descafeïnat– el projecte del desdoblament de la línia de Barcelona-Puigcerdà, que travessa el Vallès Oriental i per la qual passa la R3. A més, es va consensuar un pla de xoc per valor de 306 milions d'euros amb les actuacions que es consideren més prioritàries per evitar el col·lapse de la xarxa de Rodalies. El pla, que queda lluny del de 4.000 milions pactat amb l'executiu de Zapatero, suposa invertir gairebé 20 milions d'euros a la nostra comarca.


Un dels elements crítics de l'actual infraestructura són les caigudes de tensió. "Les incidències són recurrents i quan se'n produeix una afecta en cadena la resta de la línia", expliquen fonts del departament de Territori. En aquest sentit dues de les actuacions estrella són la instal·lació de noves subestacions elèctriques a Parets del Vallès (3,11 milions) i a Centelles. "L'objectiu és que tinguem una alternativa per quan es produeixi una avaria", afegeixen les mateixes fonts.

Millores a l'estació de Sant Celoni
Una de les altres esperades inversions són millors d'accessibilitat a les estacions de Granollers Centre (1,1 milions) i Mollet Sant Fost (2,2 milions), a la línia 2 de Rodalies. Ambdós ajuntaments porten anys reclamant-les. El pla de xoc també inclou millores a l'estació de Sant Celoni. Concretament, destina 200.000 euros al perllongament d'andanes. I hi ha una partida molt destacada per a la Llagosta. Segons el departament de Territori, es dedicaran uns 10 milions a l'adequació d'una terminal com a capçalera del servei de Regionals.

El paquet d'inversions prioritàries també inclou destinar 0,5 milions per adequar la senyalització dels passos a nivell a la distància de frenada per a l'eliminació de limitacions temporals a la línia R3. Finalment, hi ha dues grans partides destinades a millorar les catenàries tant de la línia 2 de Mollet a Gualba (4,74 milions d'euros al tractament integral de la catenària) com de la línia 3 de Barcelona a Mollet (1,62 milions).


Totes aquestes actuacions –una cinquantena al conjunt de la xarxa de Rodalies- encara no tenen un calendari concret. Serà la propera tasca que hauran d'acordar Territori i Foment tenint en compte, això sí, que globalment hauran d'estar finalitzades el primer semestre de 2016 (tot i que des del Govern es volien limitar a un any i mig). En el cas de les línies 2 i 3, segons asseguren des de Rodalies, en cap cas caldrà tallar la circulació ferroviària.

Dos o tres trams desdoblats
Hores d'ara encara es desconeixen els detalls del desdoblament parcial de la línia Barcelona-Puigcerdà que Foment s'ha compromès a tirar endavant. Des de Territori s'explica que hi haurà doble via a "dos o tres trams", tant al Vallès Oriental com a Osona. Tanmateix, la concreció del projecte –que aprofitarà bona part dels treballs de l'estudi informatiu del desdoblament complet- no es farà pública fins a la setmana vinent.

Dossier de mesures urgents a la xarxa de Rodalies (pdf)

Mapa de les mesures urgents a la xarxa de Rodalies (pdf)

 

Participació