El 65% dels viatgers interurbans de la comarca en dia feiner no surten del Vallès Oriental

Es registren 25.000 desplaçaments diaris menys que el 2011 | La utilització del transport públic continua sent anecdòtica, perquè «no n'hi ha» o «és molt deficient»

per Redacció, 26 de setembre de 2013 a les 00:01 |
Aquesta informació es va publicar originalment el 26 de setembre de 2013 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
Cotxes fent cua en una carretera de la segona corona metropolitana. Foto: ACN

El Vallès Oriental suporta cada dia feiner 320.718 desplaçaments, dels quals un 65 per cent no surten de la comarca. Aquests viatges estan protagonitzats, en la gran majoria dels casos, per vehicles privats, perquè no hi ha transport públic adequat a les necessitats dels viatgers. Aquestes són algunes de les principals conclusions a les quals arriba de l'Enquesta de Mobilitat Interurbana en l'àmbit AMTU (Agrupació de Municipis amb Transport Urbà), duta a terme durant els mesos de maig i juny del 2013.


L'enquesta es fa cada dos anys amb l'objectiu de conèixer a fons la mobilitat interurbana dels ciutadans de la segona Corona Metropolitana, a la qual pertany el Vallès Oriental. Respecte el 2011, el desplaçaments que no surten de la comarca només augmenten un punt, però disminueixen notablement, arran de la crisi econòmica, els viatges interurbans en dia feiner per motius ocupacionals: fa dos anys la nostra comarca suportava cada dia 344.788 desplaçaments, 24.000 menys que aquest 2013. A més, hi ha un increment pel que fa al grau d’ocupació del vehicle privat (cotxe i motocicleta), passant de l’1,52 al 1,83 persones per vehicle.

'Pocs' viatges a Barcelona

Entre els resultats confirmen una tendència que s'observa des del 2009: els ciutadans de l’AMTU (que inclou comarques com els dos Vallès, el Baix Llobregat, el Maresme o el Garraf) tenen com a primera destinació les pròpies ciutats AMTU, i la segona destinació és la primera corona metropolitana. Els habitants de l’àmbit AMTU realitzen diàriament 2.213.810 viatges interurbans. D'aquests, els que tenen origen AMTU, el 76,2% es queden dins el mateix àmbit AMTU, i el 19,6% van a la primera corona metropolitana. Pel que fa als motius dels desplaçaments, la gran majoria (44,5%) es desplaça per motius laborals i gestions de feina, mentre que per motius personals un (47,4%) i per anar a estudiar un (10,0%).

Una altra de les conclusions que es poden extreure d’aquest estudi és que els ciutadans de l’àmbit AMTU es mouen principalment amb transport privat dins d’aquest àmbit, perquè no hi ha transport públic adequat a les seves necessitats. Segons ens mostren les dades, les mateixes persones quan tenen una millor oferta de transport públic l’utilitzen, com ho demostra que, quan tenen com a destinació la segona corona metropolitana representen el 11,4%, mentre que quan la destinació és la primera corona (molt més ben connectada) la xifra puja al 35,7%. Així, un 72,1% dels enquestats afirmen que utilitzarien el transport públic si disposessin d'una bona oferta, i un 68,2% afirmen que no l’utilitzen perquè no n’hi ha o és molt deficient. 


El resum de l'estudi, amb les principals dades

 

Participació