La Festa Major de Granollers envaeix les xarxes socials

Els responsables de comunicació de Blancs i Blaus expliquen les estratègies per mobilitzar els seus membres i guanyar la partida a Twitter, Facebook, YouTube i Instagram

per Albert Forns, 27 d'agost de 2013 a les 11:30 |
Aquesta informació es va publicar originalment el 27 d'agost de 2013 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
Les xarxes socials s'han convertit en una eina indispensable per seguir la Festa Major Foto: NacióGranollers

Tot i que la Festa Major sempre s'ha viscut al carrer, la rivalitat entre blancs i blaus també ha arribat a Internet, on fa anys les webs de les colles ( www.blancs.cat i www.blausdegranollers.cat ) i la pàgina oficial de l'Ajuntament  van portar la festa al món virtual. En aquest article especial de la secció Vallès 2.0 hem parlat amb els responsables de comunicació de les dues colles, que ens han explicat les estratègies es plantegen els Blancs i els Blaus aquest any per mobilitzar els seus membres i guanyar la partida al món de les xarxes socials, principalment a Twitter, Facebook, YouTube i Instagram.


Twitter
A Twitter, cada colla té un compte principal amb què piulen el dia a dia de la festa, i també l'utilitzen per comunicar canvis imprevistos. Són els perfils @colladelsblancs (més de 1.100 seguidors) i @blausgranollers (més de 1.550 seguidors). També hi ha el canal oficial @blancsiblaus , que gestiona l'Ajuntament. També hi ha perfils propis dels grups de cada colla, com els blaus @FarrasBTF del Farras de Blautufarra, la cursa @VentAmunt , @LaBlavotonina o el grup En Cordial Desacord ( @ilovecercavila ) o les colles blanques @Blanqarivm , els grallers @MushowBlancs o la Comitiva del Ganxet ( @Cganxet ).

Pel que fa als hashtags, a banda de les etiquetes #blancs2013 i #blaus2013 que cada colla utilitza per difondre les seves activitats, aquest any la Comissió ha consensuat un sol hashtag general, #fmBIB, que vol unificar els diversos que hi havia. Pel que fa als hashtags específics de cada colla, des de Blaus ens avancen que #mobilitzat serà molt utilitzat, ja que el joc Mobilitza't d'aquest any, a banda dels SMS també tindrà presència a Twitter i Instagram. Els Blancs ja estan oferint la possibilitat de fer peticions musicals als DJ Fokas, que el primer dissabte punxaran les cançons demanades a través de #dissabtealaporxadaquesoni, i també ens han avançat que a la nit blanca i a l'acte 83|13 les xarxes socials tindran un paper molt important.

Com a novetat d'aquesta edició l'Ajuntament ha creat el compte de Twitter @relatbib de la relatora de la Festa Major, que enguany serà la periodista Gemma Ruiz. Els usuaris podran utilitzar el hashtag #festejabib per adreçar-s'hi i intentar convèncer-la perquè es faci del seu color.


Pàgina de twitter de Blaus

Facebook
Tot i la varietat de comptes de Twitter, és a Facebook on les colles concentren bona part de la seva artilleria comunicativa. Els blancs fan servir la pàgina (amb més de 1.500 seguidors) per explicar durant tot l'any les novetats de la colla, i on els dies previs han organitzat concursos de marxandatge blanc. Aquesta festa major hi vehicularan la major part del feedback dels usuaris. "Les xarxes socials són un termòmetre ideal per conèixer com s'està vivint la festa des de fora, si està agradant o si es fa avorrida, i això ens permet reaccionar dia a dia durant la festa", expliquen des de la colla blanca. Pel que fa als Blaus, utilitzen la pàgina (amb més de 1.700 seguidors) amb una triple funció: "donar a conèixer l'entitat i la seva tasca tot millorant el posicionament i la imatge positiva de Blaus, fomentar el suport a Blaus i a les seves activitats, i donar la possibilitat de multiplicar els canals amb els quals poden interaccionar amb la gent", expliquen des de la colla blava. Per anar escalfant l'ambient, les setmanes abans de la festa han recuperat el #manifest1983 dels Blaus, una declaració amb els deu principis de la colla, i han fet difusió d'aquelles festes majors de la comarca que també funcionen amb el sistema de colles.

A Facebook també hi podeu trobar les pàgines particulars d'alguns dels grups de cada colla, així com la pàgina oficial de l'Ajuntament , que té prop de 3.000 seguidors. A més, tant Blancs com Blaus han creat esdeveniments amb els seus actes d'aquesta Festa Major, de manera que els usuaris poden confirmar l'assistència i rebre recordatoris abans de cada acte per no perdre's res.

Youtube i Instagram
Pel que fa a YouTube, les dues colles hi tenen un bon repositori de vídeos (20 vídeos dels blancs per 25 dels blaus) on es poden recuperar els muntatges audiovisuals i tornar a viure els reptes de la passada festa major, com la versió de l'APM blanca o la cançó paròdica que els Blaus van dedicar als Blancs l'estiu passat.

Per últim, no podem parlar de les xarxes socials a la Festa Major sense referir-nos a Instagram, on l'any passat el concurs #FotoBIB va ser la gran sorpresa en aplegar prop de 5.000 fotografies enviades pels participants. Aquest any s'espera que el concurs bati un nou rècord d'imatges de la festa i s'ha creat una pàgina web amb les bases per participar-hi i tots els detalls dels premis, que aquesta edició s'han ampliat.

Aquesta enorme quantitat d'esforços dedicats a les xarxes socials ens porta a pensar si l'activitat a Internet no hauria de puntuar de cara al veredicte final. Des de Blaus opinen que la difusió a la xarxa "és un esforç més que es fa des de la colla i que té repercussió també en la participació a la festa i de difusió de la causa blava, així que és totalment lògic que també es valori", i fan referència a jurats passats que ja van tenir en compte l'activitat online. Tot i això, des de Blaus opinen que "la Festa es viu al carrer i és més important la qualitat, la innovació i la participació de la gent en els actes que no la difusió en si mateixa". Des de Blancs consideren que valorar i puntuar l'activitat a les xarxes socials de cada colla "podria fer que les colles busquessin professionals de les xarxes socials per gestionar-les, i es perdria l'essència de la festa". A més, creuen que puntuar "l' engagement de la gent, els comentaris o la interacció dels usuaris" seria molt complicat.

Canal youtube de la colla dels Blancs

Pàgina oficial de facebook de Blancs i Blaus

 

Participació