«La idea és identificar amb rapidesa que aquest diari parla de casa nostra»

Entrevista al reconegut dissenyador Lluís Bertrans, autor de la nova imatge de NacióGranollers

per Esteve Plantada , 6 de maig de 2013 a les 00:01 |
Aquesta informació es va publicar originalment el 6 de maig de 2013 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
Lluís Bertrans és partner oficial de festalafesta.cat. Foto: Esteve Plantada

El dissenyador vallesà Lluís Bertrans (Granollers, 1973) ha estat l'encarregat de redissenyar el logo de NacióGranollers que estrenem aquest dilluns, coincidint amb el primer aniversari del diari. L'acció és un nou pas més cap a oferir un producte modern i de qualitat als nostres lectors, un pas més per seguir sent frescos i per consolidar un espai propi. Per fer-ho, Bertrans, que és 'partner' certificat per festalafesta.com i un dissenyador de reconeguda i àmplia trajectòria professional, ha volgut actualitzar un disseny ja fet. "És un logo continuista, però amb una cara nova. El posem al dia per fer que tots els lectors, i també tots els treballadors, ens hi trobem a gust". Com a casa, amb referents visibles i amb valors com la senzillesa, el traç net, la idea clara i la immediatesa.


En aquest sentit, fer un logotip per un diari digital té algunes especificacions que en limiten l’ús. Per exemple, que l’espai és reduït i no permet jugar amb gaires 'virgueries'. "Això és una limitació que cal tenir en compte. Per això hem modificat la tipografia i hi hem incorporat un element visual que el faci més nostre i reconeixible. Ara, quan veus el nom del diari, entens que parlem de Granollers, amb el sentit que té de capital del Vallès Oriental". L’element gràfic que apareix és la Porxada. "És un tòpic, però també un paraigua que tothom rep visualment. No m’importa que la gent d’altres indrets de Catalunya no reconegui la Porxada. Ens interessa que la reconegui la gent de la comarca. La idea és identificar ràpidament un element visual conegut amb el diari i entendre que el diari parla de casa nostra".

A nivell gràfic, destaca que la Porxada és dibuixada. "És com si prenguessis apunts d’una idea. El periodisme ve a ser això, justament: prendre apunts de les idees que explicarem. Juga amb les dues coses: la imatge és un referent local, però també és el referent per a l’empresa editora del diari, Edicions 15 Columnes, SCP".


Disseny especialitzat en festa i cultura tradicional
Actualment, Lluís Bertrans està treballant en la imatge gràfica de la prestigiosa Fira Mediterrània de Manresa. "És el tercer any que en faig el disseny. I puc dir que és una feina que m’apassiona moltíssim, perquè hi ha molt bon clima de treball i té una gran projecció internacional. Per a un petit autònom com jo és una finestra molt gran". Aquesta feina el vincula directament amb un seguit de valors i objectius professionals, molt clars des de fa temps i cada vegada més definits. "M’agradaria especialitzar-me del tot en projectes relacionats amb la cultura popular i tradicional". Com a bon –i gran– fester que és (Bertrans va ser cap de colla dels Blaus de Granollers durant 3 anys i encara hi està vinculat), aquest món de la festa és un àmbit que coneix perfectament i que ha viscut de manera apassionada.


"Quan jo dissenyo, el primer que faig és no dissenyar. Llegeixo, penso, miro el diari i m’amaro de les coses que estan passant. M’agrada molt reflexionar i pensar, i crec que totes les coses han de tenir un perquè". El procés d’anàlisi de pensar què és el projecte que t’encarreguen és realment allò que demana més temps. "Pensar qui en gaudirà, de quins canals de comunicació parlem, si és paper, digital, si és estàtic, etc. A partir d’aquí dibuixo, tinc una llibreta on procuro guixar molt. Aquests guixots, després, són la idea del que faré".

Dissenyadors en temps de crisi
"Per desgràcia", em comenta, "la gent, per norma general, no té gaire en compte el valor d’una bona imatge. Un bon producte ha de tenir un emissor, un receptor i un missatge que s’ha de plasmar bé. Amb la crisi, aquest missatge te l’acabes fent tu mateix i això fa que, a vegades, no es faci bé". A més, s’hi afegeix el fet que cada dia hi ha més dissenyadors gràfics i la feina es redueix. "Tothom diu que ens hem de reinventar, però fins que no tinguem una cultura del disseny més elevada, tal com passa en d’altres països europeus, no podrem sobreviure. I no només parlo del disseny, ho podem aplicar a qualsevol autònom que està aportant alguna cosa perquè el seu entorn sigui millor". Més enllà de parlar del «món», Bertrans vol centrar-se en l’entorn més immediat. "El meu món està mort. Fa una dècada tot era «globalitzem-nos»; i ara és: per què ens hem de globalitzar, si els carrers d’aquí al voltant no podem gaudir-los amb els nostres fills?". 

En Lluís Bertrans té clar que, primer, cal que ens recuperem a casa per tornar a començar en el nostre entorn natural i tornar créixer. "Jo he fet moltes feines a Barcelona, com ara per als Escoltes, però a vegades penso si realment importa si a la capital ets conegut o no. Crec que cal rebaixar l’ego i aquest és un debat intern que tinc molt sovint. Potser també ho fa que tinc dos nens, i que acabes dient-te que t’ho passes millor veient-los créixer que picant pedra per a fer-te veure. Aquest moment de crisi m’ha fet replantejar l’ambició que teníem tots d’escalar tant i tant. En resum, cal fer coses que et facin sentir bé amb tu mateix i el teu entorn".

Com a exemple, "el gran Milton Glaser", que va fer el logo d'I love NY i va donar "una imatge nova i moderna d’una ciutat decadent". Una de les frases del seu decàleg és «treballa només per a la gent que t’agradi». "M’he fet meva aquesta frase. Si no és així, el producte comunicatiu mai no serà bo. Això és aplicable a tot, no només a la feina". A nosaltres també ens agrada treballar, només, amb la gent que ens agrada. I en Lluís Bertrans ens agrada molt.

Bertrans ha redissenyat el logotip de NaicóGranollers. Foto: Esteve Plantada

 

Participació