L'orgull de la paraula

CRÒNICA de l'adaptació del clàssic romàntic al Teatre Auditori de Granollers, amb Pere Arquillué i direcció d'Oriol Broggi

per Joan Gener Barbany, 3 de febrer de 2013 a les 15:30 |
Aquesta informació es va publicar originalment el 3 de febrer de 2013 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
Oriol Broggi dirigeix aquesta nova adaptació del clàssic Cyrano Foto: LaPerla29

Dissabte, 2 de febrer, i una bona llarga estona a la Sala Gran del Teatre Auditori de Granollers per veure l'adaptació que  LaPerla29  -amb direcció d'Oriol Borggi- ha fet de Cyrano de Bergerac. Fins el moment, als Països Catalans, Cyrano només havia tingut el rostre de Flotats que, pel que diuen, va trencar tots els esquemes. De fet, Broggi no només s'ha inspirat en aquella obra sinó que en reconeix una petja clara. L'adaptació continua sent la de Xavier Bru de Sala, però Broggi se l'ha fet totalment seva.


Comença amb un pròleg-guirigall amb tots els actors dalt l'escenari. La sacsejada -que serveix per avisar-nos que som al teatre- és magnífica, fins apuntar a totes les famílies "importants" que hi ha a les ciutats. Els personatges, sense saber-ho, ja se'ns han presentat i, entre elogis i foteses, apareix l'ombra de Cyrano. Lliure viatger lletraferit, amb el nas com una autopista, sense protector, lluita, escriu i viu d'orgull. En secret i bojament, estima a Rosaura, la seva cosina. Aquesta li confessa que s'ha enamorat del rostre bell d'un jove, Crisità, que lluitarà al costat de Cyrano. Li fa prometre que vigilarà el jove i que li explicarà com n'està d'enamorada. I Cyrano, dèbil com ningú l'ha vist mai, accepta l'encàrrec sense poder ni pensar. Cristià, també enamorat de Rosaura, rep la notícia amb l'alegria del qui no sap com enamorar. Cyrano li proposa unir el cos i la paraula per conquistar el cor de Rosaura. Cristià serà el rostre on besar-se, Cyrano la carícia invisible de la paraula.

Una història d'amor romàntic

I així, comença una història d'amor romàntic on tots els elements hi són perquè l'espectador se n'ompli la panxa. Amb moments d'amor líric, d'ironia sobre les debilitats, la tensió d'una guerra o la reafirmació d'uns principis d'ètica liberal, aquest Cyrano és magnètic, dolç, amarg i, sobretot, romàntic. L'escenografia, el so i les llums acompanyen una interpretació que en molts moments esdevé perfectament coral. Amb un Cyrano de mil registres, Pere Arquillué fa caure la baba. Bernat Quintana es reivindica polièdric, Marta Betriu se'ns descobreix amb un paper d'una dolçor sagnant i la resta del repertori mesurat i imprescindible.

Cyrano de Bergerac és la ferida romàntica escrita en vers, la paraula justa feta teatre, els ideals disfressats d'amor i paraula. Aquest Cyrano de Broggi i companyia és teatre del bo. Una altra seducció escènica de La Perla 29, una companyia que representa el crit del teatre per reafirmar que la cultura és un luxe que tothom té dret a gaudir.


Pere Arquillué fa «caure la baba» amb la seva interpretació de Cyrano Foto: LaPerla29

 

Participació