«La literatura fantàstica i de terror comença a fer-se respectar»

Entrevista a Jose Miguel Rodríguez, un dels editors responsables de l'editorial granollerina Tyrannosaurus

per Esteve Plantada, 31 de gener de 2013 a les 00:01 |
Aquesta informació es va publicar originalment el 31 de gener de 2013 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
Jose Miguel Rodríguez, editor de Tyrannosaurus Foto: Esteve Plantada

"Volíem fer una editorial especialitzada en un gènere que dominem i que ens interessa, mai ens ha interessat fer una editorial genèrica. Tal i com està el mercat, és absurd voler competir amb Planeta o Ediciones B". Per això mateix, i amb aquesta sensatesa tan poc freqüent, Marc Gras, Nae Esteban i Jose Miguel Rodríguez van decidir que el projecte de Tyrannosaurus  havia de tirar endavant. El seu és un nou cas d’èxit d'editorial petita i especialitzada. La novetat és que aquesta petita editorial que agafa impuls per projectar-se arreu de l’estat espanyol ho fa des de Granollers. La ciència-ficció i el terror, especialitats marca de la casa. "Ens agrada la literatura pulp , undergound i popular, la literatura pop . Canalitzem la nostra afició a través de novel·les o antologies de relats. Properament, a més, també amb el llibre infantil".


L'editorial Tyrannosaurus neix l’any 2009, quan és fundada per Marc Gras, un dels tres socis de l'actualitat. "En Marc volia publicar un seguit de llibres que no aconseguien resposta editorial. La primera publicació va ser 'Biker Films', una història de l'anomenat «cinema Biker»". Aquell primer llibre ja va marcar alguns dels objectius particulars de l'edició a Tyrannosaurus. "Vam optar per fer edicions petites i numerades, per donar-li un toc d’objecte de col·leccionista. I només veníem per internet. Ni anàvem a llibreries, ni anàvem a distribuïdors". 

A la recerca de nou talent
Jose Miguel Rodríguez entra a l'equip gestor de l'editorial a finals de 2011. "Vam decidir donar un nou impuls i convertir-la en una editorial amb catàleg, amb novel·les i amb autors propis". El primer llibre d’aquesta nova època és un recopilatori de 'Suburbio omnibus', un volum de col·leccionista del fanzine del mateix nom. "Simultàniament, vam publicar el recull de relats '200 baldosas al infierno', fet amb la col·laboració de l'associació d'escriptors Esmater (Escritores Madrileños de Terror)". Una associació on, curiosament, hi ha molts autors catalans.

Un dels èxits de Tyrannosaurus són, justament, la publicació d'antologies, "una manera de buscar nous talents i donar veu a autors que no en tenen". Donar veu i buscar talent. "Gràcies a algunes antologies podem dir que hem trobat autors amb un gran potencial". Per exemple, Toni Jiménez, que van descobrir en la primera antologia zombi, titulada genèricament 'Zombies'. "El Toni ens va sorprendre molt amb el seu relat, d’una narrativitat similar a la qua té Stephen King. Després, també li hem publicat una antologia de relats, 'Actos de venganza', i ara li editarem 'Cinco tumbas sin lápida', la seva primera novel·la".


La clau de l’especialització
La recerca d’aquest talent és una de les recompenses més gratificants de la feina en una editorial com Tyrannosaurus. També ho és la relació que es crea amb els autors, el tracte, la manera de protegir-los. "Els intentem cuidar molt i, sobretot, intentem mantenir un tracte molt proper en tot el procés". Un talent que s’ha de cuidar, però que també cal saber veure. És el cas de Juan de Garduño. "La primera novel·la que vam publicar és 'El camino de baldosas amarillas', de Juan de Garduño, que és l’autor de la celebrada 'Y pese a todo', una novel·la força coneguda de zombis que ara s’adapta al cinema de la mà del reputat Miguel Ángel Vivas.

"El sector del llibre sempre està en crisi. En aquest sentit, és com el cine". Per això la clau de l’èxit és saber-se especialitzar i oferir molta qualitat. "La literatura fantàstica i de terror sempre ha estat menyspreada. Darrerament, però, comença a fer-se respectar". El fenomen d’El Senyor dels Anells ha estat de gran ajuda. "No podem negar el mèrit de Peter Jackson, que ha popularitzat el gènere a nivell mundial gràcies a l’adaptació cinematogràfica de Tolkien".

Literatura com a reflex de les inquietuds dels temps
Actualment, el gènere passa un moment dolç, cosa que també s’explica pel context social que vivim. "La literatura i el cinema sempre reflecteixen els moments de crisi. Amb la por atòmica dels anys 50 moltes històries parlaven d’éssers mutants. A principis dels 80, amb l’evolució i la genètica, apareixen històries com les de Blade Runner. Als 90 sorgeixen moltes històries catastrofistes amb huracans i altres fenòmens devastadors". Ara estan de moda els zombis i no és perquè sí. "Crec que respon a un impuls de la societat, i a una resposta al capitalisme agonitzant que estem patint. A més, aquesta temàtica també implica una certa crítica al consumisme i a la massificació".

D’entre tots aquests gèneres que graviten al voltant del fantàstic, en Jose Miguel aposta per la força que està agafant l'«Steampunk», una mena de retrofuturisme d’arrel victoriana. "El dia 16 de febrer presentem un nou llibre, 'Steampunk Cinema', sobre la filmografia d’aquest estil. També presentarem 'Ácronos', una antologia de relats d'«Steampunk»". Tot això serà en el context de la Setmana Retrofuturista de Barcelona . Un gènere, una manera de treballar i una passió que ha portat a Jose Miguel Rodríguez a viure d'allò que li agrada i que, a més, comença a donar fruits en forma de reconeixements, com demostra el Premio Flashback 2013 que Tyrannosaurus ha rebut per la seva tasca editorial. Mostra fidel que el camí és el correcte i que la feina està ben feta.
  Tyrannosaurus és una de les editorials de referència del gènere fantàstic Foto: Esteve Plantada

 

Participació