El Govern es planteja reduir les bonificacions dels peatges

Ajustarà a la baixa els descomptes per recurrència o alta ocupació si l'Estat no paga els 40 MEUR que deu

per ACN, 2 de juliol de 2012 a les 13:35 |
Aquesta informació es va publicar originalment el 2 de juliol de 2012 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
Molts cotxes amb estelades i adhesius al peatge de Mollet per fer un #novullpagar. Foto: Marta Rubirola

El departament de Territori i Sostenibilitat estudia reduir a la baixa les bonificacions actuals en la tarifa dels peatges d'autopista, que preveuen un 30 per cent de rebaixa per recurrència d'usuaris habituals i per als vehicles ecològics i del 40 per cent per a vehicles d'alta ocupació. El Govern aplicarà la mesura a partir de l'1 de setembre d'aquest any si l'Estat no paga a Catalunya els 40 milions d’euros que deu en matèria de peatges del 2011 i el 2012 i que la Generalitat no pot assumir. Així ho ha explicat aquest dilluns Damià Calvet, secretari de Territori i Mobilitat, en una reunió amb els alcaldes de Mollet, Josep Monràs, Alella (Maresme) i Terrassa (Vallès Occidental). Uns batlles que, paradoxalment, esperaven que aquest matí la Generalitat els anunciés la gratuïtat dels peatges que hi ha als seus municipis per als usuaris habituals.


Calvet ha destacat que la situació és difícil i que "posa en risc" l'actual sistema de bonificacions dels peatges. Malgrat que ha descartat rotundament que el Govern es plantegi un encariment dels peatges, sí que ha reconegut que no podrà ampliar les bonificacions tal com havia previst, i fins i tot acordat amb els municipis i les concessionàries, tot el contrari, hauran de reduir-les si l'Estat no eixuga el deute amb Catalunya abans de dos mesos. En aquest sentit, ha recordat que el pagament per part de l'Estat en matèria de peatges és d'obligat compliment perquè així ho marca un reial decret. El fet que no pagui, ha afegit, situa a la Generalitat en una situació "molt compromesa" perquè el compromís amb les concessionàries és del Govern. "La factura augmenta cada dia" i la Generalitat "no té diner per pagar", ha afegit.

1 de setembre, data límit
Calvet no ha concretat en quina mesura es reduiran aquests percentatges de descompte, tampoc si alguna d'aquestes condicions actualment bonificades es pot acabar eliminant. El que sí que ha confirmat és que si la situació no canvia ni l'Estat dóna cap possible solució, el Govern podria rebaixar les bonificacions a partir de l'1 de setembre.

L'Estat no paga les autopistes catalanes però si les estatals

Calvet ha criticat durament el fet que el govern espanyol del PP no compleixi, un cop més, el que marca la llei, i a més a més, "faci trampa". En aquest sentit ha explicat que l'Estat està incomplint a mitges el reial decret 6/99 que contempla el pagament per part del govern central del 7% dels ingressos que generin els peatges, tant si són autopistes estatals com autonòmiques.

En aquest sentit, l'Estat no ha pagat encara a la Generalitat els 20,8 milions d'euros pressupostats pel 2011 i tampoc ha consignat en els pressupostos generals de l'Estat per aquest 2012 els 20,4 milions més previstos per aquest any per a les autopistes catalanes de titularitat del Govern de la Generalitat. Dues partides sumen aquests més de 40 milions de deute. En canvi però, l'Estat sí que ha contemplat en els pressupostos la partida per a les autopistes estatals que hi ha a Catalunya per 70 milions d'euros.

 

Participació