MUNDIAL DE RAL·LIS

WRC 2017: Latvala i Toyota fan història a Suècia

Completen el podi Tänak i Ogier, després del dramàtic error de Neuville.

| 12/02/2017 a les 18:32h
Arxivat a: Competició, WRC, Suècia, Latvala, ral·li, Toyota, Ford, Yaris, M-Sport, Tänak
Latvala - Anttila al Ral·li de Suècia
Latvala - Anttila al Ral·li de Suècia | Red Bull Content Pool
Suècia, indret de postal nadalenca. Boscos amb terres blancs i arbres enfarinats. Carreteres que serpentegen entre deserts àrtics i llacs glaçats, amb gruixos de gel de més de 20 centímetres.

La tranquil·litat però, es desglaça sovint, ja que els habitants de la Península Escandinava tenen un àvid desig per la velocitat. Al llarg de l'any s'hi celebren diverses proves per mesurar qui és capaç de volar pels boscos més ràpid sense acabar entre arbres, o rodes amunt. Molts cops podríem comparar la passió que tenen pels ral·lis amb la falta de coneixement, cosa que als aficionats, ens ha portat moments memorables.

Des del 2014 no veiem a un escandinau guanyar el Ral·li Suècia. Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila no només han recuperat la corona de reis de la neu, sinó que ho han fet embarcats en un cotxe basat a Finlàndia, el Toyota Yaris WRC, i capitanejats pel mític Tommi Mäkinen.
 

Tommi Mäkinen amb el trofeu de marques Foto: FB TOYOTA GAZOO Racing WRC


Latvala, a més de gran pilot, és un dels majors aficionats al món del ral·li. Això explica la gran emoció que ha mostrat en travessar la meta de l'última especial, televisada. -El que sento ara mateix, no es pot expressar en paraules.- Deia el finlandès, després d'aconseguir la primera victòria del Toyota Yaris i superar a Tommi Mäkinen en ral·lis de Suècia guanyats.

No ha estat una victòria fàcil. No es va col·locar en primera posició fins que ahir, un error absurd del fins aleshores líder Thierry Neuville, va fer que se n'anés a dormir líder.

Latvala va començar el ral·li amb un parell d'ensurts. El primer al Shakedown i el segon a la primera especial de divendres. Ambdós relacionats amb les compressions en aterrar després d'un salt. Semblava que no tenia prou recorregut als amortidors. Amb les velocitats a les quals s'agafen els canvis de rasant, és crucial ser capaç de controlar el cotxe en prendre contacte amb el terra. Amb la queixa adreçada als mecànics i degudament resolta, el ritme de Latvala era constant, disputant-se la segona plaça amb Ott Tänak.
 

Latvala - Anttila al Ral·li de Suècia Foto: Red Bull Content Pool


Amb un scratch durant el segon dia, acusava l'excés de pes en carregar dues rodes de recanvi, mentre els seus rivals només en portaven una. Tot i veure's primer al final de l'etapa 2, Tänak li havia retallat bastant de temps, fins al punt que iniciaven l'etapa d'avui diumenge amb una diferència de 3,8 segons.

Però aquest matí, en Jari i el Yaris han activat el "mode llegenda", han guanyat els tres trams i s'han emportat els 5 punts de la Power Stage, mantenint Tänak a ratlla, sense ser desconcentrat per la pressió. Latvala i Anttila han guanyat el ral·li per 29,2 segons i se'n van a Mèxic líders del campionat.

Els estonians Ott Tänak i Martin Järveoja han obtingut el graó del podi que mereixien a Monte-Carlo, el segon. Estan demostrant que el Fiesta és competitiu. Sent el més ràpid a la SS9 de Knon, Tänak s'ha convertit en el pilot capaç d'establir una velocitat mitjana més alta en un tram cronometrat del WRC (sense comptar els Grup B): 137,8 km/h. Aquest número va fer tremolar als organitzadors i a la FIA, que va decidit neutralitzar la segona passada per Knon (SS12). Que s'esperaven? Que hem d'esperar per Polònia o Finlàndia?
 

Tänak - Järveoja al Ral·li de Suècia Foto: Red Bull Content Pool


En tot cas, la carrera de Tänak està en un punt molt interessant, tercer any dalt d'un WRC i si no comet els errors del passat, podria esdevenir un dels millors pilots del campionat. Aquest any falta veure'l sobre terra i asfalt sec, però sembla que l'aposta de Malcolm Wilson no ha estat desencertada.

Sébastien Ogier i Julien Ingrassia han estat actors secundaris del cap de setmana. No encapçalar una crònica amb el nom i la fotografia dels francesos és una situació cara de veure, últimament. El de Gap ha declarat que ha tingut un cap de setmana molt dur, però tot i així s'ha endut el tercer lloc del ral·li i el segon millor temps a la Power Stage.
 

Ogier - Ingrassia al Ral·li de Suècia Foto: Red Bull Content Pool


Durant el primer dia li tocava obrir pista i fer de lleva-neus, els seus cronos van ser més discrets del que ens té acostumats. A la segona jornada els seus temps van millorar, però sense acabar de marcar cap scratch. A la primera passada per Knon va marcar el segon temps, així com a la segona passada per Vargåsen (l'especial de la "Colin's Crest") i a la súper especial on Neuville va perdre el ral·li. Tot i això, avui començava el dia a 12,8 segons de Tänak, disposat a intentar recuperar el màxim temps possible i fins i tot somiar en la victòria.

Una virolla al segon revolt del primer tram ha fet perdre tota esperança. Amb Dani Sordo a més d'un minut, els de Ford s'han pres la SS17 amb calma, per atacar a la Power Stage i obtenir-ne els punts. L'estratègia ha funcionat més o menys. Per darrere de Latvala, n'ha caçat 4.

Dani Sordo i Marc Martí, a les portes del podi, ja se'ls coneix com als més fiables del campionat. Tant a Monte-Carlo com a Suècia han aconseguit la quarta plaça, aprofitant els errors dels rivals i assegurant 25 punts importants per Hyundai. Sordo no és especialista sobre la neu, ha optat per no arriscar, el veiem saltar ben poc a la Colin's Crest, per exemple. Tot i així ha mostrat que és capaç de ser ràpid amb el i20 Coupé WRC. De la seva actuació cal destacar la sortida de pista de divendres que va fer que es despengés mig minut i la victòria ahir al vespre a la súper especial de Karlstad.
 

Sordo - Martí al Ral·li de Suècia Foto: Red Bull Content Pool


Craig Breen s'ha classificat cinquè, conscient de la feina que cal fer per convertir el Citroën C3 WRC en un cotxe competitiu. Tant ell com Kris Meeke (i fins i tot Lefebvre al Monte-Carlo) han tingut feina per mantenir-los sobre la carretera, amb ensurts i decepcions per donar i vendre.
 

Breen - Martin al Ral·li de Suècia Foto: Red Bull Content Pool


Menció a part mereix Thierry Neuville. El tot o res del 2017. Un home capaç de liderar un ral·li per 43 segons després de dos dies i llançar-ho tot per la borda en xocar contra una protecció de neumàtics en una súper especial on no tenia res a guanyar. Error absurd però actitud correcta, gairebé de McRae. És així com es guanyen ral·lis i campionats, anant a totes. A diferència de Colin McRae però, el belga ha patit problemes una mica ridículs. L'escocès en canvi tornava els cotxes per peces.
 

Neuville - Gilsoul al Ral·li de Suècia Foto: Red Bull Content Pool


Neuville avui ha pres la sortida amb la ment posada a la Power Stage, reservant forces, però els que havien lluitat tot el matí li han passat la mà per la cara. S'ha classificat tercer a l'especial i catorzè de la general.

La propera cita serà a Mèxic, del 9 al 12 de març, on veurem com es comporten els nous cotxes en altitud. Latvala i Ogier obriran pista divendres (més de 150 quilòmetres cronometrats), per tant, més opcions de brillar per Neuville, Paddon o fins i tot Tänak, que ja es trobarà la pista una mica neta.

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Dacia Sandero Stepway 2021
Dacia Sandero Stepway 2021 | Ferran Rosàs
Ferran Rosàs
La renovació del cotxe més venut arriba amb millor disseny, comfort i sense motoritzacions dièsel
PORSCHE 911 GT3 Touring Pack
PORSCHE 911 GT3 Touring Pack | Porsche
Màxim rendimient, sense cridar l'atenció | El 911 GT3 Touring prescindeix de l'aleró posterior fix gde mida XXL del GT3, i el substitueix per un aleró ocult que desplega de mode automàtic a alta velocitat
Audi A1 Sportback 40 TFSI Competition
Audi A1 Sportback 40 TFSI Competition | Audi
Actualització per al motor 2.0 TFSI, que s'adapta a la norma d'emissions al mateix temps que augmenta la potència fins als 207 Cv
Dacia Sandero Stepway 2021
Dacia Sandero Stepway 2021 | Ferran Rosàs
Ferran Rosàs
La renovació del cotxe més venut arriba amb millor disseny, comfort i sense motoritzacions dièsel
Seat Ateca FR Tsi 190
Seat Ateca FR Tsi 190 | F.Boada
Ferran Boada
Cada cop amb millor aparença, més equipat i amb opció a un motor benzina més potent. L'oferta de l'Ateca pel 2021 és encara molt més atractiva
Imatge il·lustrativa
Ferran Boada
La variant amb la carroseria familiar tipus "Bread Van" és també el més ràpid de tots els signats per John Cooper Works