París-Dakar

Vídeo Trenta anys després, el Nissan Patrol del Dakar 1987 torna a les dunes

El recordat Nissan Patrol "Fanta Llimona" ha estat totalment restaurat tres dècades després de guanyar la cursa

| 13/12/2016 a les 11:49h
Arxivat a: Histories del Motor, Nissan, Patrol, Paris-Dakar, Històries del Motor


Després de 30 anys a l'ombra, Nissan ha retornat a la vida una de les seves màquines esportives més emblemàtiques. L'impressionant cotxe de raids Nissan Patrol Fanta Llimona que va participar al París-Dakar de 1987 ha vist la seva glòria original restaurada i ha tornat a la seva llar espiritual, les dunes de sorra del desert del Sàhara.

Molts de nosaltres el tenim aquest Patrol en el nostre imaginari particular, ja que el dia 1 de gener de 1.987 vàrem poder veure la caravana del Dakar pels carrers de Barcelona. Entre els 205 T16 d'en Vatanen, els Range Rover d'en Zaniroli i en Cañellas o el monstruós DAF de més de 1.000 Cv de Jan de Rooy també van passar-hi els Nissan Patrol dels germans Jordi i Hansi Babler i el d'en Miguel Prieto i Jordi Termens que recollien tota l'estimació del públic català.

Aquest mític vehicle va escriure el seu propi capítol en la mitologia del Dakar. Va aconseguir la victòria en la categoria dièsel i va ser el primer cotxe dièsel en acabar entre els deu primers de la cursa general, en novena posició. Actualment, els millors cotxes de la competició són dièsel.

El model Fanta Llimona ha rebut una nova vida gràcies a un equip específic d'enginyers del Centre Tècnic Europeu de Nissan (NTCE, per les sigles en anglès) a Barcelona, Espanya. Durant més de dos anys han restaurat el cotxe després de la feina i durant els caps de setmana, transformant un munt de ferralla d'un museu espanyol en un cotxe de competició off-road molt capaç.

Pedro Díaz Illan és el director de l'equip d'Enginyeria Elèctrica i Electrònica al NTCE, i l'únic membre de l'equip original de 1987 que encara hi treballa. «Va ser un moment d'orgull. Hem posat tot el nostre cervell, cor i ànima en aquest projecte, i no ha resultat gens fàcil. Però tornar a veure el cotxe en el desert ha estat fantàstic. »

La història de l'èxit del cotxe al ral·li París-Dakar de 1987 va començar l'any anterior, quan Nissan Motorsport va dissenyar un pla per participar en ral·lis de resistència off-road de perfil elevat. El vehicle base era el Patrol -el popular 4x4 de Nissan- i l'equip del NTCE a Espanya va liderar el projecte.
 

L'equip Prieto-Termens va portar el Patrol a la victòria entre els dièsel Foto: Nissan

 

El patrocini de Fanta Llimona va arribar a través de connexions amb Nissan Espanya i la marca Coca-Cola, que volia explotar la publicitat global generada pel París-Dakar. L'èxit va arribar poc després, gràcies a les victòries obtingudes en la categoria dièsel de tres proves celebrades el 1986.

Però l'objectiu principal era el París-Dakar. Va començar l'1 de gener de 1987 amb 312 vehicles alineats a la sortida de l'esgotadora cursa de 13 000 km que travessaria Europa, Algèria, Níger, Mali, Mauritània i Senegal. L'equip Nissan Fanta Llimona va inscriure dos vehicles; el cotxe 211 amb Miguel Prieto i Ramon Termens com a pilot i copilot respectivament, i el cotxe 212, pilotat pels germans Jordi i Hansi Babler.

Les coses no van ser fàcils. El camió de suport de l'equip es va avariar en la segona etapa, deixant a la parella sense recanvis durant la resta de la cursa. El cotxe 212 es va veure obligat a retirar-se després de rodar per una duna, però el cotxe 211 va barallar fins al final. Va ser el primer dièsel a acabar, i ho va fer en novena posició.

Després de complir la seva missió, els cotxes es van retirar de la competició. El parador del cotxe 212 és totalment desconegut, però el 211 va ser donat a la Salvador Claret, una col·lecció privada de cotxes i museu automobilístic situat al sud de Girona, Espanya. I allí va romandre durant gairebé tres dècades.

La idea de recuperar el cotxe va arribar al febrer del 2014, quan els tècnics del NTCE van veure imatges del mateix en un fòrum d'Internet. Quan es van adonar que faltaven menys de tres anys per complir el 30è aniversari, van contactar amb el museu per què l'hi tornessin.

Joan Villegas, tècnic del NTCE i integrant de l'equip de restauració, ha explicat: «El motor es trobava en un estat terrible. No es podia arrencar i moltes peces estaven molt corroïdes. A més, l'eix davanter estava bastant malmès. »

El cotxe va ser transportat al centre tècnic de Nissan a Barcelona el maig del 2014 i allà va començar el treball de l'equip de restauració de vuit membres, que van invertir el seu propi temps a les tardes i els caps de setmana. Van buscar peces per tot Europa i van demanar als concessionaris Nissan que busquessin en els seus magatzems per si tenien peces antigues. Alguns components es van comprar de segona mà i també van ser restaurats.

Villegas ha afegit: «Volíem que el cotxe fos necessari en tots els aspectes, i vam tenir sort d'aconseguir els antics dissenys i manuals de servei del NTCE. Realitzem tots els ajustos per deixar la mateixa configuració que la del París-Dakar. »

Aquest passat mes de Novembre el Patrol estava acabat i va tornar a la seva llar espiritual; les dunes de sorra del Sàhara. Va ser un moment increïble per a tot l'equip.

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
El nou Seat Mii GNC
El nou Seat Mii GNC | Marc Calvo
Marc Calvo
Seat Mii un urbanita ECOnòmic i ECOlògic |
El Golf  MkII va marcar noves referències tècniques en el segment dels vehicles compactes
El Golf MkII va marcar noves referències tècniques en el segment dels vehicles compactes | Volkswagen
Falten 7 dies per a l'estrena mundial de la vuitena generació del Golf
El Volvo XC-40 Recharge reafirma l'aposta elèctica de Volvo
El Volvo XC-40 Recharge reafirma l'aposta elèctica de Volvo | Volvo Cars
El nou Seat Mii GNC
El nou Seat Mii GNC | Marc Calvo
Marc Calvo
Seat Mii un urbanita ECOnòmic i ECOlògic |
Frontal del Volkswagen Polo, cada cop més semblant al Golf
Frontal del Volkswagen Polo, cada cop més semblant al Golf | Ferran Rosàs
Ferran Rosàs
Els petits compactes amb motor dièsel havien estat molt populars, però ara es veuen abocats a la desaparició. La marca alemanya ens proporciona l'oportunitat de comprovar si encara són viables al 2019
El Seat Tarraco avança el futur de la marca de Martorell
El Seat Tarraco avança el futur de la marca de Martorell | F.Boada
Ferran Boada
Més i millor, la nau capitana de Seat creix en totes les seves dimensions, no només pel que fa les mides