Rutes

Per la vall del Bisaura fins a la Vall d'en Bas

Una ruta per gaudir de l'esclat dels colors de la tardor sense baixar del cotxe

Per la vall del Bisaura fins a la Vall d'en Bas

| 31/10/2016 a les 15:07h
Arxivat a: Rutes, Vall d'en Bas, Vidrà, Santa Maria de Besora, Ciuret, Sorento, Rutes, El Bisaura, KIA
Simfonia de verds i ocres a les fagedes de la Vall del Bisaura
Simfonia de verds i ocres a les fagedes de la Vall del Bisaura | F.Boada
En esmentar Osona, gairebé a tots, ens ve al cap una plana, la plana de Vic. Però al seu extrem nord, hi trobem la subcomarca del Bisaura, situada al pre-pirineu a cavall de les províncies de Barcelona i de Girona. Confronta amb zones de gran tradició turística com el Ripollès al nord, la Garrotxa a l'est, el Lluçanès a l'oest i la Plana de Vic al sud. Els seus pobles tenen més de 1000 anys d'història i formen part del naixement de Catalunya. Al Bisaura trobem els municipis de Montesquiu, Sant Quirze de Besora, Santa Maria de Besora, Sora i Vidrà.

La gran majoria de l'extensió de la Vall del Bisaura forma part de l'Espai d'Interès Natural de les serres de Milany-Santa Magdalena i Puigsacalm-Bellmunt. Descobrir el Bisaura és descobrir la bellesa dels seus paisatges, l'harmonia dels seus colors, en un entorn natural d'alt valor ecològic. La tardor al Bisaura és tot un espectacle i per descobrir-lo, si així ho voleu, no us caldrà ni baixar del cotxe, us proposem aquesta ruta.
 

Santa Maria de Besora, la boira de la plana ... al fons Foto: F.Boada

 

Comencem el nostre recorregut a Santa Maria de Besora. Molts portarem ja una mica més d'una hora de cotxe en arribar a aquest municipi. Pot ser doncs, un bon moment per estirar les cames una estona i començar a prendre contacte amb el territori.

Seguint per la BV-5227 continuarem la nostra ruta que comença a agafar alçada fins al més conegut dels municipis del Bisaura, Vidrà. El terme de Vidrà està inclòs dins del Pla d'Espais d'Interès Natural de Serres de Milany- Santa Magalena i Puigsacalm- Bellmunt. Són destacables les fagedes, rouredes i prats, com les diverses fonts, salts d'aigua i arbres monumentals, indrets dignes de visitar que contribueixen a donar a l'entorn un encant especial.
 

La carretera de Ciuret Foto: F.Boada


Malauradament a la tardor ja no disposem de massa hores de sol i deixem enrere el nucli de Vidrà per reemprendre el nostre camí tot seguint les indicacions a Ciuret. A partir d'aquí la carretera és molt lenta i revirada, poc més que una pista asfaltada. Així que alerta, a poc a poc i a gaudir del paisatge. 

A poc més d'un quilòmetre de la sortida de Vidrà a mà esquerra trobareu un trencall cap a Sant Bartomeu de Covildases. Aquesta "extensió" de la ruta, per pista forestal,és apta per a qualsevol SUV, ara bé, si ha plogut i hi ha fang a la pista, com era el cas aquests dies, us recomanem que no hi passeu si no és amb un 4X4. Com sempre en circular per pistes forestals recordeu la limitació a 20 km/h i que s'ha d'estar alerta de no sortir dels camins degudament senyalitzats i autoritzats pel pas de vehicles de motor. La pista ens portarà fins a una ermita romànica del segle XII situada al mig dels prats, el paisatge que es pot contemplar és imponent. 
 

L'Ermita dels Prats. Sant Bartomeu de Covildasses Foto: SantuarideBellmunt Blogspot

 
Desfem el camí per tornar a la carretera de Ciuret i fer via cap a aquest encisador nucli de cases de pagès al voltant de l'església de Santa Llúcia (s. XVIII). Els prats de pastura que envolten aquest nucli de cases i les vistes que ofereix l'indret configuren un paratge de gran bellesa.
 

Les vistes des de Ciuret son espectaculars Foto: F.Boada


De Ciuret ens enfilem encara més fins a l'altiplà de Collfred. Aquest tram ens submergeix dins del tram de fagedes més exuberants que trobarem al llarg de la nostra ruta. Si fins ara havia estat espectacular ... Obriu bé els ulls i procureu no apartar-los gaire de la carretera.
 

Fageda prop de Collfred Foto: F.Boada


A partir de Collfred començarem un vertiginós descens entre rouredes cap a la Vall d'en Bas, un canvi de paisatge sobtat ens portarà cap al cor de la Garrotxa cap a Sant Privat d'en Bas i els Hostalets on nosaltres acabarem la nostra ruta i matarem amb la gana amb la gastronomia volcànica. En acabat de dinar i per estirar les cames visita obligada al carrer Teixeda i les seves cases amb les balconades de fusta, acabem així la nostra ruta amb una altra imatge de postal i que ha fet que el nucli fos declarat Monument Històric Artístic Nacional.



Podeu descarregar-vos la ruta al nostre wikiloc

COMENTARIS

fagedes en risc en uns 10-15 anys
CO2, 02/11/2016 a les 16:51
+1
-1
Si, millor en cotxe per pujar els nivells de Co2 a l'atmòsfera fent que tota la vegetació de la vall estigui en risc de despapereixer per l'alteració climàtica. Realment no se en quin món viviu.
Errada?
Xavier Vilaró, 03/11/2016 a les 12:02
+1
-0
Perdoneu però crec que hi ha una errada:

On diu: "A poc més d'un quilòmetre de la sortida de Vidrà a mà esquerra trobareu un trencall cap a Sant Bartomeu de Covildases"

Hauria de dir: "A poc més d'un quilòmetre de la sortida de Vidrà a mà dreta trobareu un trencall cap a Sant Bartomeu de Covildases"

Gràcies.

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Frontal del Volkswagen Polo, cada cop més semblant al Golf
Frontal del Volkswagen Polo, cada cop més semblant al Golf | Ferran Rosàs
Ferran Rosàs
Els petits compactes amb motor dièsel havien estat molt populars, però ara es veuen abocats a la desaparició. La marca alemanya ens proporciona l'oportunitat de comprovar si encara són viables al 2019
Com Cupra imagina el possible Cupra Ibiza
Com Cupra imagina el possible Cupra Ibiza | Escut: FCB / Imatge: Cupra
Ferran Rosàs
El Futbol Club Barcelona i Audi donen per finalitzat un acord de patrocini que durava des de fa més de 10 anys
Nou MINI Cooper SE
Nou MINI Cooper SE | MINI
El nou model de la marca enviarà 181 CV elèctrics a les rodes de davant i el podrem carregar al 80% en tant sols 35 minuts
Frontal del Volkswagen Polo, cada cop més semblant al Golf
Frontal del Volkswagen Polo, cada cop més semblant al Golf | Ferran Rosàs
Ferran Rosàs
Els petits compactes amb motor dièsel havien estat molt populars, però ara es veuen abocats a la desaparició. La marca alemanya ens proporciona l'oportunitat de comprovar si encara són viables al 2019
El Seat Tarraco avança el futur de la marca de Martorell
El Seat Tarraco avança el futur de la marca de Martorell | F.Boada
Ferran Boada
Més i millor, la nau capitana de Seat creix en totes les seves dimensions, no només pel que fa les mides
El nou BMW X5 2019 ens porta a nous límits
El nou BMW X5 2019 ens porta a nous límits | F.Boada
Ferran Boada
Més gran, més luxós, més tecnològic, més versàtil i amb millors prestacions fora de l'asfalt