Motor Clàssic

Vehicles antics: un Patrimoni respectuós

Jornada de la FEVA al mNACTEC el pròxim 5 de novembre

| 27/10/2016 a les 06:11h
Arxivat a: Histories del Motor, Histories del Motor, Salvador Claret, mNACTEC, FEVA, Cotxes Clàssics
David \'Duque de Montpensier\' de 1917
David "Duque de Montpensier" de 1917 | Ferran Garcia /CASC
El proper 5 de novembre tindrà lloc una jornada organitzada per la Comissió d'Història i Patrimoni de la FEVA (Federació Espanyola de Vehicles Antics) que, amb l'enunciat “Vehicles antics: un Patrimoni respectuós”, abordarà entre altres reflexions la definició de quan un vehicle és simplement vell o un objecte de col·lecció. Durant la jornada es tractaran diversos assumptes molt interessant a dia d'avui, com el cicle de vida d'un automòbil, des de la seva inutilització a la seva restauració, i uns altres com la relació de l'automoció amb el medi ambient, iniciant d'aquesta manera un diàleg que permeti trobar solucions a aquests i altres problemes de candent actualitat. Aquesta jornada tindrà lloc a la sala d'actes del Museu Nacional de la Ciència i de la Tècnica de Catalunya (mNACTEC) de Terrassa i està coordinada per Salvador Claret.

Aquest fòrum està inclòs en els actes que la FIVA (Federació Internacional de Vehicles Antics) dóna suport el 2016 al considerar-lo any del Patrimoni Mundial de l'Automoció, en reconeixement a la rica història de l'automòbil. Per aquest motiu, en la jornada hi haurà present Patrick Rollet, president de la FIVA, organització sense ànim de lucre creada el 1966 i que reuneix a 85 organitzacions, de 64 països, que representen a més d'un milió d'entusiastes dels automòbils, les motocicletes i els utilitaris històrics. El braç espanyol de la FIVA és la Federació Espanyola de Vehicles Antics (FEVA), que vetlla per la seva conservació i a la qual pertanyen els més importants clubs d'afeccionats. Seran admeses 100 places i les inscripcions, que es tancaran el 27 d'octubre, han de formalitzar-se a través de la pàgina web www.feva.es 
 

España “Torpedo, clase II” Foto: Ferran Garcia / CASC


El programa de la jornada arrencarà a les 9h i finalitzarà al voltant de les 18h del dissabte 5 de novembre, comptant amb la participació de representants de les administracions, de les entitats competents en la matèria així com de personalitats i experts en la mateixa. Reflexió a l'objectiu de la jornada La major part de les joies automobilístiques i motociclistes que poden veure's en museus, concentracions i altres esdeveniments per a vehicles de col·lecció són, en realitat, aquells que van ser oblidats en un racó, saltant-se així el natural i cada vegada més forçat cicle de reciclatge. Cotxes i motos abandonats pels seus amos en un vell garatge, en un paller o sota una olivera. Allí on un dia, dècades més tard de l'últim servei prestat, un afeccionat als vehicles de col·lecció el va trobar i va negociar el seu rescat i trasllat.  

Per què va romandre allí, en lloc d'anar directe al desballestament o ser venut com a vehicle de segona mà? Probablement en tots dos casos el valor del vehicle era molt baix o nul i el seu propietari va pensar que no mereixia la pena, després d'anys vinculat al cotxe o a la moto en qüestió. Vinculat sentimentalment, per així dir-ho, perquè en l'afició pel vehicle de col·lecció els sentiments són una de les variables que sempre hi són presents.
 
Aquesta reflexió ens introdueix a una de les més clàssiques qüestions del vehicle de col·lecció: Al marge de les edats establertes per llei, o per les institucions com la FIVA, quan un vehicle és simplement vell, o un objecte de col·lecció? En els últims anys la pressió mediambiental ha forçat al desballestament –o descontaminació– de vehicles a un ritme molt superior al precedent. L'escassetat de llocs on “oblidar” els automòbils en desús i la creixent moda de limitar el cicle de vida d'un vehicle a tres o com a molt deu anys planteja la possibilitat de la desaparició de “clàssics del futur”, especialment els denominats populars.
 

Fiat 509 Spinto Monza de 1925 Foto: Ferran Garcia / CASC


Durant la jornada s'abordarà el tema del cicle de vida d'un automòbil des d'aquesta eliminació o restauració i, també, la relació de l'automoció i el medi ambient, un diàleg que pretén el debat i trobar solucions a aquest i altres problemes del dia a dia.
 
Per a més informació, consultar amb la Comissió d'Història i Patrimoni de la FEVA (www.feva.es), Col·lecció d’Automòbils Salvador Claret (www.casc.cat, tel. 972 16 81 62) i Museu de la Moto de Barcelona (www.museumoto.com).
 
Col·laboren en la jornada el Clàssic Motor Club del Bages, Departament de Medi Ambient de la Generalitat de Catalunya, Fundació del Reial Automòbil Club de Catalunya, Institut Medi Ambient Universitat de Girona, Museu Nacional de la Ciència i de la Tècnica de Catalunya, Oficina Catalana del Canvi Climàtic i Societat de Tècnics d'Automoció.

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Imatge il·lustrativa
F.Boada
Els més puristes i adeptes de la marca li podran posar moltes pegues, pero no podràn pas dir que no és un concepte equilibrat i de funcionament impecable.
Audi SQ2
Audi SQ2 | Audi
El nou SQ2 arriba amb 300 Cv, tracció Quattro i carregat de tecnologia
Nissan Qashqai MkIII
Nissan Qashqai MkIII | Nissan
La base del nou Qashqai és la nova plataforma CMF-C de l'Aliança, un aparador d'enginyeria, innovació i tecnologia avançada
Imatge il·lustrativa
F.Boada
Els més puristes i adeptes de la marca li podran posar moltes pegues, pero no podràn pas dir que no és un concepte equilibrat i de funcionament impecable.
Peugeot e-2008 GT
Peugeot e-2008 GT | Ferran Rosàs
Ferran Rosàs
Del país on va néixer el motor de combustió ens arriba una de les millors opcions dins el mercat dels elèctrics. Autonomia de 322 quilòmetres i 136 cavalls de potència en una carrosseria SUV.
Ford Focus ST Line X
Ford Focus ST Line X | Marc Calvo
Marc Calvo
Ford actualitza el nou Focus amb motors EcoBoost micro-híbridats amb uns consums excepcionals