Proves Cotxes

SEAT Ateca 2.0 Tdi CR 190 Cv 4Drive DSG-7 Xcellence

A la primera va la vençuda. El SUV de Martorell arriba per marcar el pas a la competencia

Seat Ateca 2.0 Tdi 190 4Drive Xcellence

| 28/09/2016 a les 21:41h
Arxivat a: Proves Cotxes, Proves Cotxes, Suv, Tdi, 4Drive, Ateca, Seat
Per carretera o en Off-Road l'Ateca és eficàcia pura
Per carretera o en Off-Road l'Ateca és eficàcia pura | F.Boada
Ja vaig deixar dit, quan vaig provar el Nissan Qashqai, que a mi els SUVs no és que m'enamorin, però que el que és evident és que molts conductors de tota Europa, cada cop més, trien aquest tipus de vehicle pels seus desplaçaments diaris o d'oci ... Però quan els gossos borden alguna cosa senten, o sigui que segurament l'equivocat sóc jo.

El Nissan Qashqai ha estat el rei d'aquest segment a tot el continent els darrers anys, o sigui que a Can SEAT tenien molt clar el plec de requeriments a complir per intentar l'assalt al lideratge en un nínxol de mercat tan competit, i que tants beneficis pot reportar, com el dels SUVS compactes. Els darrers seran els primers ... Diuen.

L'avantatge de SEAT alhora de començar a dissenyar un SUV d'èxit era, com hem dit, per una banda saber que demanda el mercat i per l'altre partir d'un compacte supervendes que a més té el millor comportament dinàmic del mercat, el León.
 

El Seat Ateca evoluciona de les línies marcades pel Léon Foto: SEAT


El nou SUV de la marca de Martorell, tot i que l'Ateca es fabrica a la República Txeca, mostra el llenguatge estètic de la marca, amb les seves línies anguloses i el predomini de línies rectes a la seva carrosseria en la qual s'aprecia clarament l'evolució de les línies del León fins a conformar un SUV força atractiu.

L'Ateca mesura 4,36 metres de llarg per 1,84 metres d'ample i 1,61 metres d'alt. Podeu comparar aquestes cotes amb els 4,26 m, 1,81 m i 1,45 m d'un León 5 portes per comprovar que ens trobem davant d'un dels més compactes del seu segment. Un Qashqai, el gran referent, mesura 4,37 m de llarg, 1,80 m d'ample i 1,60 m d'alt.

En accedir a l'interior ens trobem amb un interior conegut i que desprèn una bona sensació de qualitat. El davantal de l'Ateca té un disseny pràcticament calcat al del León. Una espectacular pantalla de 8 polzades (de sèrie en l'acabat Excellence, de 5" a la resta), molt ben situada, capta immediatament la nostra atenció.
 

A l'interior de l'Ateca hi trobem qualitat de construcció i la darrera tecnologia en connectivitat Foto: F.Boada


Aquesta pantalla tàctil  governa el sistema d'info-entreteniment del cotxe a més d'altres funcions com el navegador i l'ordinador de viatje. L'Ateca disposa de sèrie del sistema Mirror Link que permet replicar el nostre SmartPhone, iOS o Android, a la pantalla. Cal destacar la facilitat d'ús de tot el sistema i sobretot la seva velocitat d'execució a les ordres introduïdes.

A través de la pantalla, autèntic centre de control de l'Ateca, podem visualitzar quin dels 6 modes de conducció (Eco, Normal,Sport,Off-Road, Individual i Snow) hem seleccionat, a més d'altres informacions com els indicadors Sport (Pressió de bufat del turbo, indicador de forces G i nivell potència emprada) o els Off-Road (inclinòmetres, grau de gir de les rodes, altímetre).

Acomodats en les seves excel·lents butaques davanteres, perfectes en forma i duresa, és molt fàcil trobar la postura de conducció ideal al volant. Com que anirem asseguts, com a mimin, 12 centímetres més alts que en un León, molts podran gaudir d'aquesta posició de conducció dominant que tant sembla agradar. El que sí que no es pot negar és que anar asseguts a aquesta alçada ens dóna una visibilitat i un control sobre els contorns del cotxe envejable.
 

El grau de confort que l'Ateca ofereix a tots els seus ocupants és destacable Foto: F.Boada

 

Els ocupants de les places posteriors també seran molt ben tractats quan viatgin amb l'Ateca. L'espai per a les cames és molt generós, com el que ens queda per sobre els caps. Tres adults i poden passar una bona estona sense notar estretors, gràcies en bona part perquè la banqueta posterior és més alta que les davanteres i queda amb una disposició de graderia que permet gaudir de molt bona visibilitat i no tens sensació de quedar anxovat. Només faltaria perquè el resultat fos excel·lent que la banqueta fos desplaçable i els respatllers reclinables.

El maleter té unes formes molt aprofitables i anuncia una capacitat de 485 litres, 510 en les versions de dues rodes motrius, una xifra que li permet treure bona nota també en aquest aspecte en comparació amb els seus competidors.
 

No hi ha cap SUV del seu segment que pugui seguir el ritme de l'Ateca en una carretera revirada Foto: F.Boada

 

Ens posem en marxa i sortim a la carretera. El nostre Ateca de prova equipa un motor 2.0 Tdi de 190 CV acoblat a una caixa de canvis de doble embragatge DSG de set velocitats i tracció integral 4Drive.

Amb 190 Cv i 400Nm de parell màxim a la nostra disposició sota el peu dret, és molt fàcil moure l'Ateca amb alegria. Com a tots els Tdi trobem a faltar que sigui una mica més elàstic, el millor del seu motor es troba en un rang de només 2.000 rpm, però això ho soluciona amb eficàcia el canvi DSG de 7 velocitats que el porta sempre a un règim de gir adequat, canviant molt ràpidament i amb molta suavitat en les transicions sempre que és necessari.

Aquesta nova generació del canvi DSG equipa el que la marca ha anomenat "mode vela", aquest sistema permet al cotxe "desconnectar" la transmissió del motor, com si anéssim amb punt mort. Això fa que puguem fer una conducció molt més eficient aprofitant les inèrcies del cotxe quan no donem gas. O sigui que no és estrany que els consums reals no s'hagin allunyat molt dels homologats. La marca homologa 5,3 litres als 100 i nosaltres n'hem pogut registrar de 5,6 l/100. Ara bé si li vols treure el suc a l'Ateca de 190 Cv, i n'hi ha molt de suc, ho pagaràs amb consums per sobre dels 7 litres. Cal fer notar que aquest motor compleix la norma Euro6 d'emissions gràcies a fer ús de l'additiu AddBlue a base d'urea.
 

Amb l'Ateca tu tries el camí Foto: F.Boada


En anar guanyant metres i pujant el ritme de seguida es fa notar la rigidesa de la suspensió, garanteixen encara un bon grau de confort, però són més dures que en altres SUV. A la que arriben els primers revolts a l'Ateca li surt el caràcter. Aquí es nota l'herència del León. Si el León és el compacte amb el millor comportament dinàmic del mercat, calen pocs quilòmetres per adonar-se que el SUV de Martorell és el millor entre els seus rivals. Cap SUV del mercat permet uns ritmes tan elevats com l'Ateca que a la que t'has acostumat al recorregut extra de les suspensions i al seu centre de gravetat més alt, assoleix ritmes que li complicarien la vida no ja als altres SUV sinó a més d'un compacte amb aires esportius.

És evident que comptar amb una tracció 4x4, governada per l'excel·lent funcionament del Haldex 5 que envia en cada moment el parell, just a la roda que ho necessita, ajuda, i molt, a aconseguir aquest grau eficàcia sobre la carretera. A més a l'acció de la tracció 4Drive s'hi afegeix l'XDS. Un sistema derivat del ESP que imita en alguna mesura el funcionament d'un autoblocant, s'aconsegueix així eliminar en gran mesura l'efecte del subviratge i s'aconsegueix així traçades més netes i ràpides amb una sensació de seguretat molt notable.
 

La tracció 4Drive permet a l'Ateca abandonar l'asfat amb garaties d'èxit Foto: F.Boada


A la que deixem l'asfalt enrere i posem les rodes sobre la terra, l'Ateca continua traient molt bona nota en el seu funcionament mentre la pista no es trenqui massa. Mentre la pista és bona el sistema de 4Drive continua donant mostra del seu excel·lent funcionament i l'alçada extra a terra ens permet anar sense por de deixar-nos els baixos per terra. Si el ferm s'arrissa llavors la seva suspensió, més dura, el penalitza una mica i li fa perdre un punt de confort.

Amb el mode de conducció off-road seleccionat es desconnecta el control de tracció per permetre un cert lliscament de les rodes. A més, disposa d'un pràctic assistent de descens que funciona a les mil meravelles i resulta de gran ajuda pels que estiguin menys avesats a la conducció Off-Road.

En tot cas ens reservem una segona prova exclusiva en Off-Road per explorar totes les capacitats de l'Ateca fora de l'asfalt ... perquè promet.

Arriba l'hora de tornar el nostre Ateca de proves a Seat. Mentre el deixo aparcat em vaig girant mirant-lo de reüll i repetint-me ... No m'agraden els SUV, no m'agraden els SUV ... Però l'Ateca sí.

I m'agrada perquè m'agrada la seva estètica, m'agrada el seu motor i sobretot m'agrada com es mou. Ja que la vida dels SUV transcorre en un 99% sobre l'asfalt en aquest element no vull renunciar a res. I l'Ateca m'ofereix un comportament dinàmic a l'alçada dels millors compactes amb ínfules esportives i a més a fora l'asfalt compleix, sembla que sobradament, amb el que li exigirà el 99% dels seus propietaris. L'Ateca ha arribat al mercat per pujar a l'esgraó més alt del podi del seu segment i de moment sembla estar en condicions per assolir-ho, falta el veredicte del mercat.
"F.Boada"



Seat Ateca 2.0 Tdi 190 4Drive Xcellence

 
 
 
 
 
 
 
 

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
El nou Mazda CX5, elegancia i confort
El nou Mazda CX5, elegancia i confort | Marc Calvo
01/01/1970
Amb un redissenyat exterior i interior, amb modificacions de motor i interactivitat, Mazda ens porta el nou CX5.
El nou Mazda CX5, elegancia i confort
El nou Mazda CX5, elegancia i confort | Marc Calvo
Marc Calvo
01/01/1970
Amb un redissenyat exterior i interior, amb modificacions de motor i interactivitat, Mazda ens porta el nou CX5.
Una nova manera d'entendre els esportius
Una nova manera d'entendre els esportius | F.Boada
Toyota Yaris 100H
Toyota Yaris 100H | Ferran Rosàs
Ferran Rosàs
01/01/1970
Petit, urbà i ecològic. Així es presenta el vehicle d'accés a la gamma híbrida de Toyota, que es va iniciar el pioner Prius i avui arriba fins al RAV4.