Els motors cinc cilindres d'Audi celebren 40 anys

El motor 2.5 TFSI ha estat escollit "Motor de l'Any" set vegades consecutives des del 2010

| 30/08/2016 a les 12:19h
Arxivat a: Histories del Motor, Audi, Motors, Cinc Cilindres, Audi Sport, Grup B, Histories del Motor
Audi 100 Type 43 del 1976. El primer Audi en muntar el motor de cinc cilindres
Audi 100 Type 43 del 1976. El primer Audi en muntar el motor de cinc cilindres | Audi AG
Ara fa 40 anys, Audi va presentar el primer motor de benzina amb cinc cilindres en la segona generació de l'Audi 100. El van seguir evolucions i nous desenvolupaments, amb sobrealimentació, control d'emissions, tecnologia de quatre vàlvules per cilindre , motors per a competició i motors dièsel. En l'actualitat, el 2.5 TFSI manté la gran tradició de mecàniques de cinc cilindres en els Audi RS3 Sportback i Audi TT RS.

Els motors de cinc cilindres d'Audi són objecte de culte gràcies als èxits aconseguits en la competició automobilística. Han exercit un paper fonamental en la definició de l'eslògan "A l'avantguarda de la tècnica" i segueixen proporcionant avui dia una emocionant experiència de conducció, amb un so molt característic, que fa que als que vàrem poder veure als Grup B en viu se'ns posi la pell de gallina en sentir els seus esbufecs.

El primer motor de cinc cilindres de gasolina es va muntar sobre l'Audi 100 del 1976. Conegut internament com Type 43, va néixer per posicionar-se per sobre del seu predecessor en el mercat. Segons els seus desenvolupadors, els motors de quatre cilindres d'aquells temps no eren adequats per aconseguir tal objectiu. Per això, al començament dels anys 70 els enginyers d'Audi van considerar la possibilitat d'introduir motors de cinc o de sis cilindres en línia.
 

Audi 200 Foto: Audi AG


Aquests últims van ser descartats a causa de l'espai requerit per a la seva instal·lació i al desfavorable repartiment de pes. Així que els enginyers d'Audi van optar pel motor de cinc cilindres en línia, basat en el nou concepte del motor EA827, un quatre cilindres àmpliament utilitzat pel Grup Volkswagen durant els anys '70; per exemple, Audi ho va muntar en els models Audi 80 i Audi 100. El motor de cinc cilindres derivat d'aquesta família, amb 2,1 litres de cilindrada, rendia 136 CV (100 kW). Un modern sistema d'injecció incrementava l'eficiència i el lliurament de potència. Les vendes de l'Audi 100 amb aquest motor van començar al març de 1977.

Ja l'any 1978, Audi va presentar la primera versió dièsel: un motor atmosfèric de dos litres de capacitat amb una potència de 70 CV (51 kW). Un any després, el primer motor de cinc cilindres de gasolina turbo alimentat va fer el seu debut: un altre prodigiós avanç d'Audi. Amb una potència de 170 CV (125 kW) i 265 Nm de parell màxim, impulsava al llavors nou límit de gamma, l'Audi 200.
 

Audi Ur-Quattro Foto: Audi AG


El motor de cinc cilindres de gasolina sobre l'Audi quattro "original" de 1980 -el "Ur-Quattro" - tenia encara més d'oferir. Dotat de turbocompressor, intercooler i tracció permanent a les quatre rodes, constituïa un poderós conjunt tècnic per al seu desenvolupament orientat tant a les pistes de competició com a la carretera. Inicialment, lliurava 200 CV (147 kW). El 1983, el finlandès Hannu Mikkola va guanyar el títol de pilots del Campionat del Món de Ral·lis amb aquest cotxe.

En aquell mateix any, Audi va introduir la versió Sport quattro, que era 24 centímetres més curt i comptava amb vies eixamplades. Estava propulsat per un cinc cilindres de nou desenvolupament amb quatre vàlvules per cilindre realitzat en alumini, capaç de lliurar una potència de 306 CV (225 kW). Això va fer de l'Audi Sport quattro el cotxe més potent construït fins al moment per una marca alemanya per al seu ús en carreteres obertes al públic.
 

Audi Quattro Sport Foto: Audi AG


El model constituïa la base d'un nou Grup B Ral·li Car, amb el motor multi-vàlvula lliurant 450 CV (331 kW) en la seva versió per a competició. Va ser utilitzat per primera vegada en la penúltima prova del Mundial de Ral·lis de 1984, el Ral·li Costa d'Ivori. Les altres onze proves de la temporada van ser disputades per Stig Blomqvist amb l'Audi quattro A2 Grup B, que desenvolupava 360 CV (265 kW). Al final, el pilot suec va aconseguir el Campionat de Pilots i Audi va aconseguir el títol de Marques.



Fins i tot després de la retirada d'Audi dels ral·lis, el 1986, es van produir altres èxits destacats en les carreres. El 1987, Walter Röhrl va guanyar la Pujada al Pikes Peak (EUA) amb l'Audi Sport quattro S1; el cotxe de competició lliurava 598 CV (440kW). I en el campionat americà de turismes IMSA GTO Audi va destacar en 1989 amb la seva posada en escena en oferir 720 CV (530 kW), amb un motor de poc més de dos litres de capacitat.

Audi va presentar una altra fita en la història de l'automoció al Saló Internacional de l'Automòbil de Frankfurt de 1989: l'Audi 100 TDI. Va ser el primer cotxe de producció equipat amb un motor dièsel de cinc cilindres turbo-alimentat dotat d'injecció directa controlada electrònicament. Aquest motor, amb una capacitat de 2.5 litres, generava una potència de 120 CV (88 kW). Alhora, Audi continuava refinant la seva gamma de motors de cinc cilindres de benzina: el 1994 va arribar al mercat l'Audi RS 2 amb 315 CV (232 kW). Amb la potència d'un cotxe de competició i una carrosseria familiar, va crear un nou segment.
 

Audi RS2 Foto: Audi AG


El 2009 es va produir una gran reaparició: amb turbocompressor i injecció directa de gasolina, instal·lat en posició transversal en l'Audi TT RS, el motor de 2,5 litres de capacitat desenvolupat per quattro GmbH rendia una potència de 340 CV (250 kW). També va oferir un rendiment excepcional en el RS 3 Sportback i  el RS Q3. El TT RS plus, que Audi va presentar el 2012, rendia uns impressionants 360 CV (265 kW). Avui, el 2.5 TFSI en l'Audi TT RS rendeix una potència de 400 CV (294 kW). Un jurat internacional compost per periodistes especialitzats del motor ha elegit el 2.5 TFSI de cinc cilindres "Motor de l'Any" set vegades consecutives des del 2010.

El primer Audi equipat amb el motor de cinc cilindres podrà contemplar-se en l'Audi Forum, a Neckarsulm. L'exposició de cotxes clàssics "De zero a 100" compta amb nombroses peces exposades, amb les que Audi repassa la història del seu llorejat model. També es podrà contemplar una de les primeres unitats de l'Audi 100 -de l'any 1989-amb el motor TDI de cinc cilindres. L'exposició es perllongarà fins al 6 de novembre del 2016.

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
El nou Seat Mii GNC
El nou Seat Mii GNC | Marc Calvo
Marc Calvo
Seat Mii un urbanita ECOnòmic i ECOlògic |
Festival de la Velocitat Legado María de Villota 2019
Festival de la Velocitat Legado María de Villota 2019 | Josep Mª Marcet Llosa
Els pilots de casa protagonistes en un gran cap de setmana farcit de curses
Mahindra Goa Pik-Up Plus
Mahindra Goa Pik-Up Plus | Ferran Rosàs
Ferran Rosàs
La marca d'origen indi ens presenta la seva proposta per créixer i donar-se a conèixer a Europa. Després d'iniciar el seu recorregut europeu a Itàlia, ara ens toca a nosaltres descobrir els nous Mahindra
El nou Seat Mii GNC
El nou Seat Mii GNC | Marc Calvo
Marc Calvo
Seat Mii un urbanita ECOnòmic i ECOlògic |
Frontal del Volkswagen Polo, cada cop més semblant al Golf
Frontal del Volkswagen Polo, cada cop més semblant al Golf | Ferran Rosàs
Ferran Rosàs
Els petits compactes amb motor dièsel havien estat molt populars, però ara es veuen abocats a la desaparició. La marca alemanya ens proporciona l'oportunitat de comprovar si encara són viables al 2019
El Seat Tarraco avança el futur de la marca de Martorell
El Seat Tarraco avança el futur de la marca de Martorell | F.Boada
Ferran Boada
Més i millor, la nau capitana de Seat creix en totes les seves dimensions, no només pel que fa les mides