Històries del Motor

L'Autòdrom de Terramar, bressol del motor català

Recollim la història del primer traçat destinat a l'esport del motor del nostre país i el quart autòdrom més antic del planeta

| 13/04/2016 a les 09:50h
Arxivat a: Histories del Motor, Sant Pere de Ribes, història, Històries del Motor, Sitges, Terramar
Revolt de l'oval de Terramar
Revolt de l'oval de Terramar | Ferran Vital
A aquestes alçades, tots sabem que Catalunya és un país que fa olor de benzina. No debades, Catalunya és i ha estat bressol de grans campions del món del motor, dominant gairebé totes les disciplines possibles: des de les 24 hores de Le Mans fins al Campionat del Món de MotoGP, passant per especialitats com el trial, l'enduro o el Dakar.

Però aquesta realitat d'èxit no és flor d'un dia, si no l'herència del treball de diverses generacions que han dipositat el seu gra de sorra per arribar a la reeixida realitat actual. I bona part d'aquesta història va lligada als diversos projectes i iniciatives que es van encetar ara fa un segle, tals com la construcció d'un ambiciós autòdrom al terme municipal de Sant Pere de Ribes.

Projectat pels arquitectes Jaume Mestres i Fossas i Josep Maria Martino, la despesa associada a la construcció de l'autòdrom fou finançada per diferents membres de la societat civil catalana tals com l'industrial sabadellenc Francesc Armengol i Duran, promotor de la urbanització Terramar, un projecte d'urbanització de luxe per la burgesia del moment, o el pilot Frederic Armengué, ideòleg de la construcció de l'autòdrom. El projecte era tota una innovació tècnica i arquitectònica pel seu temps, ja que al moment de projectar la seva construcció, només existien tres autòdroms a tot el món: el d'Indianapolis, als Estats Units, i els de Monza, a Itàlia, i Brooklands, al Regne Unit.
 

Plànol del traçat de Terramar Foto: Viquipèdia


El traçat de l'autòdrom de Terramar era ovalat, construït amb ciment armat i tenia dos quilòmetres de llargada, amb uns revolts espectaculars gràcies als peralts, que arribaven als noranta graus en alguns punts del traçat, cosa que el feia respectat i temut pels pilots del seu temps.
 

Cartell inauguració Autòdrom Terramar i GP Espanya de 1923


L'autòdrom va ser inaugurat el 23 d'octubre de l'any 1923 pel rei d'Espanya Alfons XIII i el dictador Miguel Primo de Rivera, que poques setmanes abans havia encapçalat un cop d'estat que l'havia portat al capdamunt del govern espanyol amb el vistiplau del rei.


El mateix dia de la inauguració ja s'hi va celebrar el Gran Premi d'Espanya, que va guanyar el francès Albert Divo -guanyador de la Targa Florio en dues ocasions- amb un Sunbeam 2 Litres, que va derrotar l'anglès Louis Zborowski, que va marcar la volta ràpida del circuit (45'8 segons) amb el seu Miller. Arribats a aquest punt, és convenient recordar que el Sunbeam provat a Terramar fou millorat i utilitzat a Le Mans l'any següent, aconseguint la victòria al llegendari recorregut francès.
 

Aspecte de la grada principal el dia de l'inauguració de l'Autòdrom


Decadència i desaparició

Però la manca de tradició automobilística a Catalunya i el fracàs global del projecte urbanitzador a Terramar van esquitxar de ple a l'oval català. A causa de les greus dificultats econòmiques, els gestors de l'autòdrom no podien pagar les empreses constructores del circuit i la urbanització, que van passar a gestionar directament les taquilles de l'autòdrom per recuperar part de la despesa realitzada. Aquest fet va deixar als gestors de l'autòdrom en una situació econòmica molt delicada , que impossibilitava oferir premis en metàl·lic als pilots per participar en les seves curses, cosa que va allunyar Terramar dels principals circuits del motor del moment.
 

Els peralts de Terramar fan respecte encara avui Foto: Ferran Vital


A més, els pilots eren molt crítics amb el traçat dels peralts del circuit, que consideraven perillós, ja que els peralts arribaven als noranta graus d'inclinació i dificultaven la transició entre recta i corba i posaven el perill als pilots a l'hora de passar per corba al màxim.

Així doncs, el circuit no va hostatjar cap més cursa a partir de l'any 1925, quan va passar sota titularitat del Reial Automòbil Club de Catalunya i de la Penya Rhin, el principal club d'automobilisme del primer terç del segle XX a Catalunya.
 

Aspecte deel circuit durant una carrera als anys 20


Els nous propietaris van intentar reactivar l'autòdrom, amb un èxit moderat. Finalment, l'autòdrom va ser venut al txec Edgard de Morawitz, un amant de les curses de motos, que va reactivar la vida del traçat català a partir de 1930. Tanmateix l'esclat de la Guerra Civil l'any 1936 va tallar de soca-rel l'evolució de l'autòdrom, ja que la instal·lació fou reconvertida en un campament militar republicà. La posterior victòria franquista va sentenciar de mort la instal·lació, ja que el mateix Edgard de Morawitz s'havia posicionat a favor del govern democràtic republicà i era persona non grata per les noves autoritats franquistes.

El traçat de Terramar va caure aleshores en desús, fins al punt que va ser utilitzar per una explotació ramadera d'aviram durant moltes dècades. Tot i el desús i l'abandonament, el traçat es conserva encara amb un relatiu bon estat, gràcies a la bona qualitat dels materials utilitzats i al disseny original del traçat.
 

Estat actual de la recta principal de Terramar Foto: Ferran Vital


Un nou futur per Terramar?

Amb tot, els primers anys del segle XXI han ressuscitat part de la vida de l'antic autòdrom. L'any 2009 un grup d'aficionats i nostàlgics del motor van iniciar una operació de neteja que va permetre recuperar l'activitat automobilística sobre el traçat original.
 

Revolt de l'oval de Terramar Foto: Ferran Vital


L'any 2012 la companyia Red Bull va utilitzar el vell autòdrom per fer-hi un anunci amb els pilots Carlos Sainz i Miguel Molina, el primer català que arriba a la DTM, a bord d'un Audi R8 LMS en el context d'una campanya publicitària. El veterà Carlos Sainz va marcar un temps de 42'6 segons, rebaixant el crono que havia marcat el llegendari Louis Zborowski l'any 1923.



Actualment l'autòdrom de Terramar és propietat de l'empresa “VIP Terramar SL”, que té com a objectiu remodelar i obrir de nou l'autòdrom reconvertit en un parc temàtic del motor, per bé que el projecte es troba en fase de desenvolupament i no hi ha una data concreta per l'inici de les obres de reacondicionament i reobertura.

Per saber-ne més: “Vida efímera d'una gran obra AUTÒDROM NACIONAL" d' Antoni Mirabent i Muntané

COMENTARIS

4 coses
Anònim, 14/04/2016 a les 20:02
+4
-2
Gràcies per fer aquest article tanmateix...
-L'Autòdrom fou inaugurat el 28 d'octubre per l'Infant Alfonso en nom del rei Alfonso XIII, acompanyat pels ambaixadors d'Itàlia (Monza) i del Regne Unit (Brooklands)
-l'any 1923, la cilindrada dels cotxes GP era limitada a 2 L. El Sunbeam va guanyar el GP de France a Lyon- i el Miller 122, detentor del rècord de l'autòdrom (fins fa poc,!) era el mateix model que aquell any guanyà les 500 Milles d'Indianapolis.
-E. de Morawitz era militar, ric, i un bon pilot privat. Residia a a Sitges. Va comprar el recinte.Durant la guerra, es va passar al bàndol franquista, per por a les represàlies dels anarquistes i va tornar amb grau d'oficial (coronel ?), de l'exèrcit.


Gràcies pel comentari
Vital, 15/04/2016 a les 16:56
+3
-1
Merci pel toc.

Respecte a la categoria 2 litres, tens tota la raó del món. Ara ho esmeno. A l'esborrany estava correcte, imagino que al redactar vaig picar massa ràpid.

Els altres dos punts, ho revisaré. És possible que fos inaugurat per l'infant Alfonso i no pas pel seu pare, consultaré hemeroteca aviam què en diu. I respecte les infos que passes de Morawitz, la versió que conec és que no era un home especialment estimat per la dictadura, i que a partir de 1940 no s'ajuda gens ni mica a tirar endavant el projecte. Tampoc volia fer una bio del senyor Morawitz, no era la intenció.

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Canvi d'imatge radical per a la cinquena generació del RAV4
Canvi d'imatge radical per a la cinquena generació del RAV4 | F.Boada
Ferran Boada
El SUV Hibrid de Toyota estrena, nova plataforma, nou disseny i noves solucions tecnològiques
La versió descapotable s'incorpora a la família T-Roc dos anys després del seu llançament
La versió descapotable s'incorpora a la família T-Roc dos anys després del seu llançament | Volkswagen
El T-Roc cabrio combina un disseny robust i una silueta més atractiva
Disseny exterior més convincent, madur i atractiu
Disseny exterior més convincent, madur i atractiu | KIA
Per primera vegada s'ofereix propulsió elèctrica en la gamma Sorento
Canvi d'imatge radical per a la cinquena generació del RAV4
Canvi d'imatge radical per a la cinquena generació del RAV4 | F.Boada
Ferran Boada
El SUV Hibrid de Toyota estrena, nova plataforma, nou disseny i noves solucions tecnològiques
Audi Q5 35 Tdi Quattro la gamma mitja és reivindica
Audi Q5 35 Tdi Quattro la gamma mitja és reivindica | F.Boada
Ferran Boada
Sense estridències, aquest Q5 35 Tdi és un SUV solvent en tots els àmbits
El nou frontal de l'X1 és tan imponent com el dels seus germans grans
El nou frontal de l'X1 és tan imponent com el dels seus germans grans | F.Boada
Ferran Boada
La versió d'accés a la gamma X i també a la X1 no desmereix l'emblema BMW que el marca