Consells de Conducció

5 Consells per conduir amb neu

T'expliquem com sortir a la carretera amb seguretat tot i la neu. Conèixer el cotxe i les seves reaccions és fonamental.

SORTEIG NacióMotor sorteja tres places per a un curs de conducció a FAST Parcmotor

| 18/11/2016 a les 18:49h
Arxivat a: Consells de conducció, Neu, Consells de Seguretat
Com conduir sobre neu ? Et donem 5 consells bàsics
Com conduir sobre neu ? Et donem 5 consells bàsics | Fast Parcmotor

Com cada any... Torna el fred i amb ell les probables nevades. Molts dels petits accidents i bloquejos de carreteres és produeixen per la manca de coneixement dels conductors en la conducció amb la carretera nevada o amb plaques de gel. Per això us recordem 5 consells bàsics de conducció amb neu.


1 .- Anticipació visual

Sembla obvi oi? En circumstàncies adverses, cal anticipar els problemes i estar més alerta que mai. La vista és la que treballa a la recerca d'obstacles i en buscar la traçada ideal. Cal mirar sempre cap allà a on es vol anar, si ens mirem el cotxe del davant, acabarem contra el cotxe del davant. Sempre, sempre anem cap allà on mirem.

2 .- Suavitat en la conducció

L'anticipació visual ens permetrà evitar qualsevol tipus de maniobra brusca (frenades fortes, acceleracions brusques, gir excessiu del volant, etc. ). Totes les nostres accions al volant han de ser a càmera lenta.

El pedal de l'accelerador, igual que el del fre, cal usar-los amb molta delicadesa. Per exemple, en sortir d'un revolt fins que notem que el cotxe no rellisca de cap de les rodes, no és el moment idoni per a accelerar.

Sobre neu cal anticipar les reaccions del cotxe Foto: FAST Parcmotor
 

Utilitzem el motor com a fre, amb una marxa més curta del que portaríem, a fi d'evitar haver de frenar o reduir marxes. Molt de compte en reduir una velocitat, perquè l'efecte que provoca sobre les rodes és com si les frenéssim de cop. Deixeu anar molt a poc a poc l'embragatge un cop reduïda la velocitat amb el fre. Amb cotxes automàtics, limiteu manualment la marxes a fi que el motor retingui.

En el cas d'haver de trepitjar el pedal del fre, fer-ho sempre amb les rodes rectes. Si frenem amb les rodes girades l'únic que fem és perdre encara més el control de la situació. Fixeu-vos en la inclinació de la carrereta. Gireu lleugerament les rodes a favor del pendent per evitar el lliscament i salvar la situació L'ABS ajuda però miracles no en fa.

A l'hora de prendre els revolts, no girar mai el volant més del compte. Un angle de gir excessiu al volant provoca immediatament l'aparició del subviratge, és a dir, el cotxe comença a derrapar del tren davanter. En aquest instant, girar menor el volant serveix perquè el cotxe giri més.

3.- Conèixer el cotxe

Conèixer el funcionament dels sistemes de seguretat del cotxe ABS, ESP, ASR, etc. pels que hem pagat una petita fortuna, és clau per a practicar una conducció segura. Saber com treballa l'ESP és essencial per fer allò que gairebé ningú no fa per desconeixement i por. En el cas que ens ocupa ... Desconnectar-lo. 

Conèixer el funcionament dels sistemes de seguretat del nostre cotxe és clau Foto: F.Boada
 

Excepte si portem pneumàtics d'hivern llavors millor no fer-ho. Però si, com el comú dels mortals, portem pneumàtics de tota temporada o cadenes cal fer-ho. L'ESP està dissenyat per funcionar correctament amb una superfície de grip constant (el pneumàtic d'hivern sí que ofereix aquesta continuïtat en l'adherència). Una de les premisses en què es basa l'ESP és la rapidesa amb què giren les rodes, i amb cadenes muntades o amb pneumàtics estàndard les rodes van patinant damunt la neu. Per tant l'ESP està percebent constantment una variació contínua de velocitat en el gir de les rodes, de manera que sempre envia informació per frenar una roda o altra. Això dificulta que el cotxe avanci amb suavitat i, el que també és important, pot repercutir en un escalfament excessiu dels frens.
 

4.- Saber utilitzar les cadenes
 

No cal dir que cal estar segur de saber posar les cadenes oi? El que no cal és aturar-se a posar-les sinó és del tot necessari. Som un país de majoria urbanita i quan veiem neu al marge de la carretera ja hi ha qui posa les cadenes, com si fos divertit! Doncs bé a part d'entorpir enormement la circulació. Malmetreu els pneumàtics i l'asfalt si no hi ha prou gruix de neu.
 

Saber posar les cadenes adequadament és fonamental Foto: Michelin
 

5.- Sentit comú

Conduir amb por és un dels pitjors enemics a la carretera, si no us veieu en cor de sortir a la carretera en aquestes condicions, el millor és quedar-se a casa. És infinitament més segur per a un mateix i pels altres. Regla bàsica de la conducció: no conduir mai per sobre de les possibilitats de cada conductor.

Imatge il·lustrativa
F.Boada
Els més puristes i adeptes de la marca li podran posar moltes pegues, pero no podràn pas dir que no és un concepte equilibrat i de funcionament impecable.
Hyundai i30 2021
Hyundai i30 2021 | Hyundai
L'acabat N Line, inspirat en la competició, està disponible per primera vegada en el nou i30 Wagon.
Audi SQ2
Audi SQ2 | Audi
El nou SQ2 arriba amb 300 Cv, tracció Quattro i carregat de tecnologia
Imatge il·lustrativa
F.Boada
Els més puristes i adeptes de la marca li podran posar moltes pegues, pero no podràn pas dir que no és un concepte equilibrat i de funcionament impecable.
Peugeot e-2008 GT
Peugeot e-2008 GT | Ferran Rosàs
Ferran Rosàs
Del país on va néixer el motor de combustió ens arriba una de les millors opcions dins el mercat dels elèctrics. Autonomia de 322 quilòmetres i 136 cavalls de potència en una carrosseria SUV.
Ford Focus ST Line X
Ford Focus ST Line X | Marc Calvo
Marc Calvo
Ford actualitza el nou Focus amb motors EcoBoost micro-híbridats amb uns consums excepcionals