Llandes d'acer o d'alumini?

| 05/08/2015 a les 17:35h
Arxivat a: Consells de conducció
Malgrat que sovint semblen un element purament decoratiu, les llandes d'alumini són un element capaç de millorar el rendiment d'un vehicle de forma realment significativa.Un vehicle impulsat per rodes (tant se val si parlem de bicicletes, cotxes o trens) necessita la major potència per iniciar un moviment després d'estar absolutament aturat. Per a que les rodes comencin a moure's després d'estar totalment aturades fa falta un gran impuls energètic, i contra més pesades siguin les rodes en qüestió, més energia caldrà per impulsar-les.Per tant, si les llandes i els pneumàtics d'un cotxe són lleugers, menys energia caldrà per posar-los en moviment, però a més, frenar o aturar el vehicle serà també més senzill, augmentant l'eficàcia del sistema de frenada. Evidentment, aquest estalvi d'energia repercuteix de manera directe i concisa al consum de combustible del nostre vehicle, permetent un important estalvi econòmic.El conjunt format pels pneumàtics i llandes s'anomenen “massa no suspesa”, ja que el seu pes no recau en suspensions i amortidors, si no que és impulsada i arrossegada al estar sempre en contacte amb el terra. Si voleu aprofundir el tema, podeu der "click" aquí.Així doncs, les llandes d'alumini (o les encara més lleugeres fabricades a partir de fibra de carboni) proporcionen un avantatge decisiu respecte qualsevol altre material més pesant com ara l'acer, ja que una reducció d'un quilo en massa no suspesa equival a una reducció de quinze quilos de massa suspesa (o suportada per suspensions).Però a més de resultar més lleugeres i eficients, les llandes d'alumini també son millores conductores de la calor i suporten molt millor l'escalfament a l'interior de la roda, permetent una major evacuació de la calor provocada per les pinces de fre, permetent que aquestes es refredin abans i millorin la seva eficiència. Per acabar, les llandes d'alumini presenten una major resistència al desgast i a la corrosió que no pas aquelles fabricades d'acer.Amb tot, cal ser molt curós a l'hora de comprar i instal·lar llandes noves als nostres vehicles, ja que si optem per unes llandes d'una mida superior (com ara passar d'unes llandes de disset a unes de dinou polsades, per exemple) podem anul·lar els beneficis d'aquestes, malgrat ser materials més lleugers. L'explicació rau en el fet que unes llandes més generoses i de major mida seran necessàriament més pesades que unes d'una mida inferior, cosa que repercutiria de manera directe en la massa no suspesa del vehicle.
Imatge il·lustrativa
F.Boada
Els més puristes i adeptes de la marca li podran posar moltes pegues, pero no podràn pas dir que no és un concepte equilibrat i de funcionament impecable.
Hyundai i30 2021
Hyundai i30 2021 | Hyundai
L'acabat N Line, inspirat en la competició, està disponible per primera vegada en el nou i30 Wagon.
Audi SQ2
Audi SQ2 | Audi
El nou SQ2 arriba amb 300 Cv, tracció Quattro i carregat de tecnologia
Imatge il·lustrativa
F.Boada
Els més puristes i adeptes de la marca li podran posar moltes pegues, pero no podràn pas dir que no és un concepte equilibrat i de funcionament impecable.
Peugeot e-2008 GT
Peugeot e-2008 GT | Ferran Rosàs
Ferran Rosàs
Del país on va néixer el motor de combustió ens arriba una de les millors opcions dins el mercat dels elèctrics. Autonomia de 322 quilòmetres i 136 cavalls de potència en una carrosseria SUV.
Ford Focus ST Line X
Ford Focus ST Line X | Marc Calvo
Marc Calvo
Ford actualitza el nou Focus amb motors EcoBoost micro-híbridats amb uns consums excepcionals