BMW S1000XR Foto: CSinfomotor
Però l'estendard d'aquesta gamma de la marca Bavaresa, la R1200GS, s'ha vist amenaçada en els últims temps per models molt més potents i amb aptituds esportives. Marques com KTM o Ducati, ofereixen màquines amb més de 150 CV, encara que en alguns casos sacrifiquin les seves aptituds fora de carretera per un millor dinamisme en asfalt. Com era d'esperar, BMW ha reaccionat a temps llançant al mercat la S1000XR, una “Adventure Sports” com ells denominen. Una trail de vocació asfàltica capaç de posar en escac a la competència reconquerint aquest particular mercat.
BMW S1000XR Foto: CSinfomotor
La S1000XR es basa en la impressionant saga S1000. El seu aspecte així ho delata, amb un far davanter semblant a les seves germanes S1000R i HP4. De fet, el seu xassís deriva directament de la HP4. La seva línea és molt compacta, de dimensions reduïdes per ser una trail. El seu aspecte impressiona a primera vista: és una màquina molt bella, però que es transforma en una autèntica bèstia quan li donem al contacte. El seu motor és el mateix que la S1000R, un 4 cilindres en línia de 999cc que ofereix uns brutals 160CV sobre les 10.000 voltes, mostra clara del seu caràcter esportiu. Tant és així, que l’electrònica juga un paper important en aquesta moto, amb diverses maneres de lliurament d'aquesta potència: RAIN, amb menys cavalls i una resposta més dolça del motor; ROAD, amb tota la potència i una entrada suau en el seu lliurament; i els opcionals DYNAMIC, desfermant els cavalls de manera esportiva i DYNAMIC PRO, programable al gust de l'usuari.
BMW S1000XR Foto: CSinfomotor
Tot això complementat per un sistema de control de tracció en diversos nivells o un opcional sistema DTC, que empra a més paràmetres com la inclinació de la moto. Si tot això no sembla suficient, la S1000XR ofereix també en opció l'assistent del canvi HP, que ens permet pujar o baixar marxes sense prémer l'embragatge ni treure gas, com una moto de Superbikes. Senzillament espectacular! Pel que fa al seu xassìs, la XR equipa un material de primera línia, amb uns frens de 320 mm i pinces radials de 4 pistons, complementat per un ABS de sèrie amb la particularitat d'actuar també en plena corba, amb la moto inclinada. Les suspensions són similars a la S1000R, però amb una mica més de recorregut, amb una forquilla invertida de funcionament excel·lent, abandonant així el conegut sistema Telelever.
BMW S1000XR Foto: CSinfomotor
Un cop a bord, veiem la seva altura una mica més continguda que a les trails tradicionals i les seves dimensions més compactes. Davant nostre, un dipòsit de 20 litres, que ens garanteix una autonomia d’uns 240 kms de mitjana, com vàrem comprovar durant la prova. És difícil contenir el puny dret amb una màquina que et fa descarregar adrenalina només engegar-la... davant nostre, el compta-revolucions amb la zona vermella a 10.000 i un rètol XR que mostren les seves intencions. La informació és molt completa. Inserim la primera amb suavitat i el motor comença rugir.
És el típic so d'una 4 cilindres “R”, música per tot bon motorista. Accelerem a fons alhora que anem inserint les velocitats en temps rècord... la sensació és indescriptible i altament adictiva. Crec que mai tornaré a un canvi tradicional... Començo a vibrar, literalment. Però no és l'emoció, sinó unes vibracions del motor a mig règim que resulten una mica molestes al principi i que desapareixen en augmentar el ritme. Arribem a la nostra zona preferida, les carreteres de muntanya. L'asfalt és perfecte i decidim augmentar el ritme.
BMW S1000XR Foto: CSinfomotor
El bastidor és espectacular i les suspensions, posades a punt pel sistema Dynamic ESA des del manillar, treballen a la perfecció. Apurem frenada i la moto s’atura amb una potència i seguretat excepcional. Pugem la moto de voltes i en superar les 8.000.... èxtasis total. La XR és un míssil digne de pertànyer a la família S1000. És molt ràpida i efectiva, encara que alhora exigent. No tots els usuaris l’aprofitaran al 100% doncs és una autèntica bèstia de l'asfalt. Però no cal espantar-se, perquè de la mateixa manera que volem en la part alta del compta-voltes la S1000XR és capaç de portar-nos a 50 en 6a velocitat gràcies al seu parell de 112Nm. És la seva polivalència Trail. Després de més de 3000kms amb ella en tot tipus de terrenys (fins i tot off road) retornem la S1000XR al concessionari.
BMW S1000XR Foto: CSinfomotor
És àgil, ràpida, còmoda, encara que amb l’autonomia limitada i no molta capacitat de càrrega per viatjar comparat amb una GS. És la màquina ideal per qui no vol renunciar a les prestacions d'una R però necessita major versatilitat. És l'alternativa de BMW a la GS pels més esportius, és... senzillament espectacular.