Proves Cotxes

Provem el nou Nissan X-Trail E-Power E-4orce: El SUV 4x4 electrificat de set places

La quarta generació del gran SUV de Nissan compta amb un repertori de qualitats que sorprendrà a molts

Prova Nissan X-Trail E-Power E-4rce

| 30/11/2022 a les 10:53h
Arxivat a: Proves Cotxes, Nissan, X-Trail, E-Power, SUV, 7 places, 4x4, Hibrid, Proves Cotxes
Nissan X-Trail E-Power E-4rce
Nissan X-Trail E-Power E-4rce | F.Boada

En els últims vint anys, el Nissan X-Trail s'ha allunyat de les seves arrels utilitàries i robustes. El model sortint era poc més que un substitut del Qashqai+, i a simple vista no es diferenciava molt de la versió de segona generació d'aquest cotxe.

Per a aquest nou model 2023 Nissan ha tractat de posar una mica més de distància entre el Qashqai i el X-Trail. Visualment, el X-Trail té un aspecte molt més agressiu que el seu germà petit gràcies a les seves línies esmolades, més prèmium, amb una imatge robusta alhora que sofisticada.
 

Nissan X-Trail E-Power E-4rce Foto: F.Boada

L'exterior destaca pels elements de disseny característics de Nissan, com el sostre flotant i la graella V-motion. L'aspecte frontal està dominat per uns cridaners fars que apareixen modelats dins del para-xocs davanter, amb una combinació de llums diürnes i intermitents inserits en la línia del capó.

Des del lateral, els musculosos passos de roda davanters i posterior confereixen al X-Trail una presència imponent. El disseny del pilar C s'assembla a l'aleta d'un dofí, aportant tensió dinàmica, enllaçant amb els pilots posteriors allargats que imprimeixen un caràcter marcat al Nou X-Trail.

A la part posterior, una línia horitzontal se situa just per sobre de la matrícula, mentre que els fars posteriors partits garanteixen una àmplia obertura del maleter. Per part seva, un panell cromat es corba sota el para-xocs posterior, reforçant el caràcter aventurer del X-Trail.
 

Nissan X-Trail E-Power E-4rce Foto: F.Boada

El Nissan X-TRAIL reuneix totes les característiques dels millors cotxes familiars per a gaudir en viatges, escapades de cap de setmana i vacances. Tot ha estat dissenyat tenint en compte un estil de vida familiar actual i per això arriba replet de tecnologia i característiques d'alta gamma. Així l'anuncia Nissan i així l'hem volgut provar, en el transcurs d'una escapada familiar fins a París.

Només accedir al cotxe es fa evident que Nissan ha fet un esforç més que notable perquè la qualitat percebuda a primer cop d'ull sigui de nota. Un suau revestiment de cuir napa embolica tota la part frontal del davantal, els panells de les portes i s'estén al llarg de la consola central. L'habitacle del nou X-Trail proclama ambicions premium. Els materials d'alta qualitat, les tecnologies intel·ligents i els detalls molt pensats, configuren un habitacle que ofereix un disseny d'avantguarda i practicitat.

 

Nissan X-Trail E-Power E-4rce Foto: F.Boada

La pantalla NissanConnect, d'alta resolució i 12,3 polzades, és una porta d'entrada digital a la navegació, l'entreteniment i els ajustos del vehicle, amb plena compatibilitat Android Auto i Apple CarPlay sense fil.

Un quadre d'instruments, totalment digital, amb una nova pantalla TFT de 12,3 polzades d'alta definició ofereix una selecció de vistes configurables per a mostrar la navegació, l'entreteniment, el trànsit o la informació del vehicle, tot això controlat des d'un nou interruptor dial tàctil en el volant.

La informació a l'abast del conductor s'amplia amb una pantalla Head-Up Display de 10,8 polzades, la grandària més gran d'imatge del segment. La informació clau de navegació, assistència al conductor i carretera es projecta en el parabrisa dins de la línia de visió del conductor.

Les prestacions Home-to-Car compatibles amb els dispositius Google Assistant i Amazon Alexa admeten una àmplia gamma d'instruccions, inclosa la possibilitat que els conductors enviïn destins al sistema de navegació del cotxe parlant amb el seu dispositiu intel·ligent, la qual cosa minimitza el temps necessari per a introduir el destí.

 

Nissan X-Trail E-Power E-4rce Foto: F.Boada

A través de l'aplicació per a telèfons intel·ligents NissanConnect Services, hi ha disponibles funcions de control remot del vehicle com l'accionament del clàxon i les llums, així com el bloqueig i desbloqueig de portes a distància. També es poden establir alertes intel·ligents que inclouen la velocitat, l'hora i la zona amb notificacions de l'aplicació en cas que el vehicle superi els paràmetres establerts. El conductor pot activar la funció de control per veu per a utilitzar fàcilment una sèrie de funcions i equips del vehicle mitjançant ordres de veu sense apartar la vista de la carretera. És doncs un cotxe absolutament connectat.

Si no es fa de ús de les apps de navegació del telèfon, hi ha disponible sistema el 3D Maps & Live Traffic, que inclou funcions de navegació avançades com a actualitzacions sense fils de mapes, condicions de trànsit en temps real, Google Street View i preus de combustible. La navegació porta a porta també està disponible a través de l'aplicació, inclosa la funció MyCar Finder.

Agraïm especialment que des de Nissan s'hagi escoltat als usuaris, que han manifestat clarament la seva preferència per funcionalitats fàcils d'usar, per la qual cosa el X-Trail compta amb controls de climatització senzills i intuïtius, i igual succeeix amb els botons que controlen les funcions de la pantalla central, com l'àudio i la navegació.

Una consola bastant profunda s'amaga sota la tapa dividida del recolza braços central, però el compartiment d'emmagatzematge més útil està sota la mateixa consola: un prestatge a nivell del sòl per a bosses més petites, carteres i altres coses.
 

Nissan X-Trail E-Power E-4rce Foto: F.Boada

Els compartiments de les portes són amplis, hi ha moltes opcions per a la càrrega dels dispositius, a més de la safata de càrrega sense fils de la consola central també hi trobem una presa d'encenedor de 12 volts, un USB-A i un USB-C a la part davantera, més un USB-A i un USB-C a la part posterior. Comptant que entre els equipaments del cotxe hi comptem amb un HotSpot wifi, ja tens a tot el passatge content podent gaudir dels seus Telèfons intel·ligents tot el viatge.

Està equipat amb la nova generació d'assistència al conductor ProPILOT, que aporta una major ajuda al conductor en una major varietat de circumstàncies. Denominat ProPILOT amb Navi-link, el sistema ha estat dissenyat per a reduir la fatiga i l'estrès durant la conducció, alhora que és molt intuïtiu d'usar.

El ProPILOT amb Navi-link és capaç d'accelerar i frenar el vehicle dins d'un carril per autopista. El sistema pot accelerar el vehicle perquè circuli a una velocitat determinada, i pot frenar el vehicle fins als 0 km/h en cas de trànsit dens i també és capaç de reprendre la marxa automàticament si el vehicle ha estat aturat durant menys de tres segons i el trànsit que li precedeix es reprèn.

 

Nissan X-Trail E-Power E-4rce Foto: F.Boada
 

En el nou Nissan X-Trail, el sistema actualitzat és ara capaç d'adaptar la velocitat del cotxe en funció de circumstàncies externes addicionals: quan el cotxe creua a una zona de límit de velocitat inferior en autopista, el sistema és capaç de llegir els senyals de trànsit i tenir en compte les dades de límit de velocitat del sistema de navegació per a reduir la velocitat del X-Trail a la velocitat adequada, cosa que significa que el conductor no ha d'ajustar la velocitat del control de creuer manualment.

El sistema també pot utilitzar les dades del sistema de navegació per a ajustar la velocitat en acostar-se a les corbes de l'autopista que tenen un radi més tancat. A més, ProPILOT amb Navi-link pot comunicar-se ara amb els radars d'angle mort del X-Trail per a ajudar a intervenir amb una correcció de la direcció per a evitar una maniobra de canvi de carril, si hi ha un vehicle en la zona d'angle mort.

Gràcies a una nova millora de l'alerta de detecció d'objectes en moviment existent, s'activen els frens per a detenir el cotxe si es detecta un objecte en moviment per davant. I si es detecta un cotxe en moviment o un objecte immòbil mentre es fa marxa enrere, es detindrà el cotxe.

La seguretat addicional ve de la mà del sistema intel·ligent anticol·lisió frontal de Nissan amb funció predictiva. Gràcies a l'avançada tecnologia de radar, els sensors són capaços d'analitzar la carretera més enllà del cotxe de davant per a detectar si un vehicle frena de sobte.

 

Nissan X-Trail E-Power E-4rce Foto: F.Boada

El sistema activarà els frens per a reduir la probabilitat d'una col·lisió.La seguretat nocturna es veu reforçada per la inclusió d'una avançada tecnologia de fars que permet que la unitat sigui més prima, la qual cosa ajuda a l'eficiència aerodinàmica del X-Trail, i ajusta la forma del seu feix de llum en funció del trànsit que s'aproxima.

Cal destacar que tots aquests sistemes d'assistència a la conducció funcionen molt millor que en altres vehicles de la competència. Durant el viatge hem trobat força mal temps i els sistemes, al contrari del que passa sovint, mai no han deixat de funcionar.

Utilitzant una sèrie d'unitats LED matricials que gestionen la direcció del feix, les llums LED matricials individuals es desactiven quan es detecta trànsit en sentit contrari, deixant efectivament la resta de la carretera ben il·luminada, però sense encegar al conductor del vehicle que s'aproxima.

Una altra característica del conjunt de tecnologies de seguretat a bord del nou X-Trail és el nou coixí de seguretat central, que es desplega entre els dos seients davanters, per a evitar que els ocupants de la fila davantera entrin en contacte en cas d'impacte lateral. El coixí de seguretat central complementa als coixins de seguretat del conductor i de l'acompanyant, així com als coixins de seguretat laterals i de cortina que incorpora de sèrie el nou X-Trail.

 

Nissan X-Trail E-Power E-4rce Foto: F.Boada

Els seients del X-Trail són, en general, molt còmodes, potser els hi manca una mica de suport lateral i sota les cuixes en el seient posterior, però el confort al volant del X-Trail és extraordinari. Després de deu hores de conducció, les que hem tardat a anar de Barcelona a París, hagués pogut continuar el viatge tranquil·lament. Ni rastre de fatiga al volant.

És molt més espaiós que el Qashqai, especialment en la part posterior, on hi ha molt d'espai, i la banqueta posterior lliscant ofereix un gran espai per a les cames quan es col·loca en la posició més endarrerida possible, i per al cap. El maleter és de 585 litres, 81 litres més que el del Qashqai. Aquest espai, però es redueix en 100 litres si s'opta per les set places.

També està disponible amb una tercera fila de seients. Els seients individuals, que s'oculten sense esforç en el maleter, estan dissenyats per a acomodar a passatgers de fins a 160 cm d'altura, el que el situa entre els més generosos del seu segment. L'espai s'ha optimitzat de tal forma que els passatgers de la tercera fila poden posar els peus sota la segona fila de seients.

L'accés a la tercera fila requereix una senzilla operació de desplaçar i inclinar cap endavant la segona fila de seients, permetent així un fàcil accés a la tercera fila.

 

Nissan X-Trail E-Power E-4rce Foto: F.Boada

Provem la versió de tracció a les quatre rodes "e-4orce" del X-Trail e-Power, que ve amb una configuració de motor poc habitual. Com en tots els models X-Trail de quarta generació, la principal font d'energia és un motor de tres cilindres en línia "VC Turbo" d'1,5 litres, que substitueix les bieles tradicionals per un sistema multilink. Això permet que el motor adopti diferents relacions de compressió en funció de la situació de conducció per a aconseguir un millor equilibri entre rendiment i eficiència; per exemple, una compressió més baixa per a una acceleració més suau.

En els models e-Power, aquest motor s'utilitza per a carregar un paquet de bateries, igual que en un cotxe híbrid en sèrie, tret que en aquest cas no impulsa directament les rodes. Així que el X-Trail e-Power és una mica com un vehicle elèctric d'autonomia estesa, excepte que la bateria és molt més petita, de 2,1 kWh, i no es pot endollar.

La bateria alimenta un motor elèctric de 201 CV per a l'eix davanter, que en els models e-4orce s'uneix a un motor posterior de 134 CV. No obstant això, hem de moderar qualsevol emoció davant la perspectiva d'un X-Trail de més de 300 CV, ja que tots dos es combinen per a una potència total més modesta de 213 CV.

 

Nissan X-Trail E-Power E-4rce Foto: F.Boada

Els beneficis de la disposició de doble motor tenen a veure més amb la tracció tant en carretera com fora d'ella, ja que Nissan afirma que és capaç de respondre 10.000 vegades més ràpid que un sistema mecànic de tracció a les quatre rodes. Sembla no tenir problemes per a lliurar els seus 213 CV tant en sec com en mullat. En algun moment aconseguim que el SUV es mogués una mica per darrere, però la major part del temps és neutral i s'inclina cap al subviratge en el límit.

En mancar el motor de combustió d'un vincle mecànic amb les rodes motrius, la potència es lliura a la carretera de forma purament elèctrica; Nissan embeni la configuració de doble motor elèctric del X-Trail e-4orce com alguna cosa que proporciona "una resposta instantània i lineal a l'accelerador", com la d'un vehicle totalment elèctric.

L'avantatge respecte a un sistema de propulsió híbrid complet o endollable amb caixa del canvi és que no es produeixen els incòmodes" malabarismes" de les fonts d'energia que a vegades s'experimenten en aquests cotxes a l'hora de posar-se d'acord entre ells. En aquest cas, els motors es limiten a fer el seu treball i el motor s'encén i apaga quan és necessari.

 

Nissan X-Trail E-Power E-4rce Foto: F.Boada

Si bé és suau, progressiu i sense vibracions quan s'accelera amb suavitat des d'aturat, en trepitjar amb força l'accelerador la demanda elèctrica dels dos motors (150 kW davant i 100 kW darrere) supera la capacitat de la bateria d'1,8 kWh per a subministrar-la per si sola, cosa que significa que el motor de gasolina turbo de tres cilindres i relació de compressió variable d'1,5 litres ha de compensar la demanda d'energia extra.

Quan el motor es posa en marxa, pot resultar més lent de l'esperat per a aconseguir el parell màxim. Encara que té una bona quantitat d'embranzida, no pot lliurar-ho tot de cop i no t'enfonsa en el seient com ho fa un Leaf. La qual cosa, per a ser justos, és probablement una bona cosa per a un vehicle de tarannà clarament familiar. El que és clar és que es tracta d'una cadena cinemàtica excepcionalment refinada. Quan funciona només amb l'energia de la bateria, l'habitacle del X-Trail és silenciós i tranquil com una església.

Per descomptat, el propietari tipus del X-Trail no anirà gaire sovint amb l'accelerador enfonsat a la xapa. En carreteres menys muntanyenques i a velocitats legals, el cotxe avança alegrement en mode elèctric amb el motor unint-se en l'esforç prou silenciosament, es nota la seva connexió més pel contrast que per altra cosa, per a subministrar una mica més de càrrega a la bateria. De fet, en ciutat és extremadament agradable.

El X-Trail se sent com a casa a l'autopista, el seu rodar aplomat, el confort de les suspensions, el tacte de direcció i les assitències a la conducció et regalen un viatge ben plaent . El motor continua mugint si es trepitja a fons l'accelerador, i fins i tot a una velocitat de creuer constant se sent una petita remor.

Així i tot, insistim en el fet que el refinament de la marxa és impressionant, amb el soroll del vent i del motor reduït al mínim durant la conducció. A això contribueix la naturalesa de la transmissió e-Power.

Nissan X-Trail E-Power E-4rce Foto: F.Boada

Quan arriben els revolts, i l'asfalt es trenca u es mulla, el sistema de tracció a les quatre rodes és capaç de reaccionar en 1/10.000 de segon, i la vectorització del parell en la frenada ajuda a entrar en les corbes i certament ajuda a augmentar la tracció, ajudant al cos del X-Trail a dibuixar els revolts amb precisió, encara que pesa 1.880 kg en buit. Hi ha una quantitat raonable de balanceig de la carrosseria, però gens excessiu, aquest és un cotxe particularment enfocat al confort de marxa, per la qual cosa tindria poc sentit per a endurir la suspensió. La direcció que es nota un xic desconnectada de les rodes i no t'ofereix tota la informació, però té un bon pes i és prou ràpida.

El X-Trail es posa en marxa amb suavitat i proporciona una acceleració lineal, i existeix una manera EV, encara que aquest es desconnecta fins i tot amb una acceleració moderada. També hi ha una manera "e-Pedal Step" que permet la conducció amb un sol pedal, encara que el pedal de fre és necessari per a detenir el cotxe per complet.

En trepitjar l'accelerador, el X-Trail fa el 0-100 en 7,2 segons, la qual cosa sona bastant raonable, però se sent més ràpid que potent fins i tot amb l'accelerador a fons. I pel que fa al consums, hem de dir que molt robablament em colocat el nou X-Trail en el pitjor dels escenaris possibles per a un cotxe que es mou mitjançant motors elèctrics. Encara que, ben mirat, també és una bona manera de provar-lo.

Nissan X-Trail E-Power E-4rce Foto: F.Boada

El 80% de la prova ha transcorregut en un viatge Barcelona-Paris-Barcelona per autopista, i a més a plena càrrega, cinc ocupants i tot el seu equipatge per a una setmana. Unes condicions que ja sabem que no són gens favorables als motors elèctrics, ja que el consum és alt, constant i no se li dona opció a regenerar. 

L'X-Trail e-4orce homologa una xifra de 6,5 litres als 100/km. Nosaltres n'hem fet una de 8,4. Aquesta dada d'entrada ens va espantar una mica fins que vàrem fer la reflexió a la que he fet esment abans. La prova ha transcorregut en la pitjor de les condicions possibles per a ell. Així doncs en el 20% restant de la prova transcorreguda per ciutat i carreteres interurbanes vàrem parar especial atenció en els registres que anàvem marcant. Aconseguint ara si registres per sota dels 6 litres. Una molt bona dada per un SUV d'aquesta mida, set places, quasi dues tones de pes i 4x4.


Gràcies al seu nou estil, a la millora de la qualitat interior i a la introducció d'un nou sistema híbrid, el Nissan X-Trail ha passat de ser un aspirant al segment a ser un dels SUV més atractius de la seva classe.

Amb el X-Trail híbrid, Nissan compta ara amb una envejable gamma de SUV electrificats, des dels híbrids Juke i Qashqai, també disponible ambE-power, o en versió Mild-Hybrid fins al Ariya purament elèctric. Això significa que hi ha alguna opció per a tots els gustos.

La proposta de Nissan sobre el sistema de propulsió E-Power és única i interessant. És suau, bastant eficient i silenciós en carretera i, a diferència del Toyota RAV4 Hybrid, les transicions entre la potència de combustió i l'híbrida són suaus i fluides. No obstant això, els compradors poden trobar que el X-Trail amb tracció a les quatre rodes està més assedegat de gasolina del que suggereixen les xifres oficials.

Un dels grans arguments del Nissan per al X-Trail e-Power és que és l'únic SUV híbrid mitjà de set places del segment, i brilla especialment per a les seves característiques familiars i dotat de la tracció integral e-4orce el X-Trail es converteix en un decent tot terreny, capaç d'enfrontar-se a molt més del que el comprador mitjà li pot exigir.

Si el comparem amb els seus rivals més pròxims, com el SEAT Tarraco (no electrificat) i el Toyota RAV4 (no disponible amb set places), comprovarem que els preus són competitius, per la qual cosa el nou Nissan X-Trail es converteix en una opció molt interessant per a les famílies amb esperit aventurer.



Prova Nissan X-Trail E-Power E-4rce

 
 
 
 
 
 
 
 

 

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Els eScooter són una de les millors solucions per a la mobilitat urbana
Els eScooter són una de les millors solucions per a la mobilitat urbana | SUNRA
Respectuosos amb l'entorn, accessibilitat a les zones 0 emissions, menor manteniment i incentius econòmics en la seva compra són part dels atractius per a passar-se a l'elèctric
Com conduir sobre neu ? Et donem 5 consells bàsics
Com conduir sobre neu ? Et donem 5 consells bàsics | Fast Parcmotor
Ferran Boada
T'expliquem com sortir a la carretera amb seguretat tot i la neu. Conèixer el cotxe i les seves reaccions és fonamental.
Hyundai Kona 2023
Hyundai Kona 2023 | Hyundai
Les quatre variants del SUV subcompacte, que inclouen EV, ICE/HEV i l'esportiva N Line, compartiran una mateixa identitat, però cadascuna d'elles amb un estil únic
Nissan X-Trail E-Power E-4rce
Nissan X-Trail E-Power E-4rce | F.Boada
Ferran Boada
La quarta generació del gran SUV de Nissan compta amb un repertori de qualitats que sorprendrà a molts
BMW 218d Active Tourer  2022
BMW 218d Active Tourer 2022 | F.Boada
Ferran Boada
Dues solucions que no estan gens de moda, una carrosseria monovolum i un motor dièsel configuren un producte rodó i absolutament ajustat al pedigrí de BMW i al que demanda el públic objectiu d'aquest Active Tourer
CUPRA Born
CUPRA Born | F.Boada
Ferran Boada
El Born és un espaiós utilitari elèctric amb un interior pràctic i un gran rendiment elèctric
Ford Galaxy 2.5 FHEV
Ford Galaxy 2.5 FHEV | F.Boada
Ferran Boada
El nou Galaxy ens permet lluir el distintiu ECO al parabrises i gaudir d'un refinament i confort propi d'una berlina amb la versatilitat d'un gran monovolum