I és que, sota la pell, el Born és essencialment idèntic al Volkswagen ID.3, tot i que com no podia ser d'altra manera CUPRA ha posicionat el Born com el més esportiu dels dos.
Encara que parteix de la mateixa plataforma, el Born mesura 4,32 metres de llarg, 1,81 m d'ample i 1,53 m d'alt, per la qual cosa és 6 cm més llarg i 3 cm més baixet que l'ID.3. La seva carrosseria destaca pel seu aspecte atlètic proporcions i sobretot pel disseny del seu cridaner frontal i per la seva saga, amb un gran aleró rematant el sostre i uns marcats difusors sota el para-xocs posterior. Les llandes en opció de fins a 20″ també es fan notar força.

CUPRA Born Foto: F.Boada
Però no tot és un treball d'imatge en aquest CUPRA. S'ha modificat la direcció, s'ha rebaixat l'altura de la carrosseria i, depenent de les especificacions, s'han millorat les prestacions perquè puguin superar a les de l'ID.3 en alguns aspectes.
Així doncs, el Born, el primer EV pur de CUPRA , promet tots els avantatges de l'ID.3, però amb un toc d'esportivitat. Tot això sona bé, sobretot perquè ja sabem que l'ID.3 és un dels millors cotxes elèctrics disponibles.
Com tot cotxe elèctric d'entrada el confort del Born es veu afavorit per l'escàs soroll que arriba a l'interior de l'habitacle i per l'absència de vibracions.

CUPRA Born Foto: F.Boada
L'interior del Born ens transmet qualitat al primer cop d'ull, cert que una mica menys del que percebem en un Formentor, per exemple. Una mescla de materials lleugerament diferent fa que el Born tingui un aspecte distintiu i elegant, especialment en la consola central i els reposabraços.
El Cupra Born compta amb un panell digital darrere del volant amb una petita, però clara pantalla de 5,3 polzades que mostra la velocitat, l'autonomia i les instruccions del navegador, i un selector de marxes d'estil rotatiu en el lateral. La posició del seient del conductor en relació amb el volant i els pedals és molt bona, les butaques de formes esportives són molt còmodes.

CUPRA Born Foto: F.Boada
El principal punt negatiu, cada cop més habitual en tots els cotxes, és que hi ha un munt de controls tàctils. Els botons del volant, per exemple, no són botons físics, sinó sensibles al tacte, que resulten frustrantment fàcils d'accionar per accident i exasperantment difícils d'utilitzar adequadament quan es vol.
La temperatura es controla mitjançant controls lliscants sensibles al tacte que no s'il·luminen a la nit. Tot això distreu molt durant la conducció i és una solució molt pitjor que tenir botons i comandaments físics adequats.

CUPRA Born Foto: F.Boada
Tots els Born venen amb un sistema d' infoentretenimient amb pantalla tàctil de 12,0 polzades amb navegació per satèl·lit i connexió sense fil del telèfon intel·ligent Apple CarPlay/Android Auto, perquè puguis usar les aplicacions del teu telèfon a la pantalla. És brillant i fàcil de llegir, i el sistema operatiu és força intuïtiu, però continua sent una mica lent.
Hi ha espai més que suficient en la part davantera del CUPRA Born. També hi ha prou espai d'emmagatzematge disponible. Una gran part està en la consola central, que té diversos espais.
El Born té aproximadament la mateixa longitud que un Seat León i és tan espaiós com el León a la part posterior. Hi ha espai perquè els passatgers més alts s'asseguin darrere d'algú igualment alt sense sentir-se aixafat.

CUPRA Born Foto: F.Boada
Amb tres passatgers adults a bord, no hi haurà molt espai per a les espatlles, però el passatger de la plaça central agrairà el terra pla sense el túnel central.
El maleter és més o menys de la mateixa grandària que el d'un León, la qual cosa està bé per a les necessitats típiques d'encabir-hi un cotxet, la compra setmanal o un parell de maletes de grandària raonable. Sota el terra del maleter disposem d'una trapa per a amagar-hi els cables de càrrega.
Pel que fa a l'equipament de sèrie el CUPRA va força equipat. Els fanals LED són de sèrie, i encara que venen amb una funció automàtica, no es poden obtenir llums matricials més sofisticades com en les versions més sofisticades del ID.3.
També disposem d'un ampli equipament de seguretat. Inclou frenat automàtic d'emergència (AEB) amb control de vianants i ciclistes, assistència de manteniment de carril, control de creuer adaptatiu, monitor de fatiga del conductor i reconeixement de senyals de trànsit, que mostra el límit de velocitat actual.
La gamma del Cupra Born és similar a la del Volkswagen ID.3, ja que ofereix tres bateries -45 kWh, 58 kWh i 77 kWh- que alimenten un únic motor elèctric que impulsa les rodes posteriors. L'autonomia oficial comença en 340 quilòmetres, arribant a uns impressionants 540 amb la bateria més gran. La unitat que ens ha cedit CUPRA per aquesta prova es correspon a la unitat bàsica, és a dir 45 KWh de bateria i 150 Cv de potència.

CUPRA Born Foto: F.Boada
La bateria d'ions liti de 45 kWh de capacitat, li atorga una autonomia teòrica de 340 km i el seu consum mitjà es fixa en 12,7 kWh/100. Com ens va passar amb el VW ID.4, la sorpresa ha estat la fidelitat de les xifres reals respecte a les homologades, i la veracitat de la informació que ens trasllada el cotxe pel que fa a l'autonomia restant en tot moment.
Amb les dues bateries grans també s'ofereix una opció de e-Boost que eleva la potència a 228 CV i fa que el Born sigui una mica més ràpid que qualsevol ID.3, reduint el temps de 0 a 100 km/h a 6,6 segons.
El Born et regala una resposta immediata si es trepitja l'accelerador amb decisió, però també pot ser molt progressiva si és el que desitges. A més, si s'activa el mode de conducció 'B' (a través del selector del canvi) que augmenta la potència del sistema de frenada regenerativa, en una conducció convencional és possible circular gairebé sense tocar el pedal del fre.

CUPRA Born Foto: F.Boada
L'altura de la carrosseria s'ha rebaixat lleugerament en comparació amb els seus cosins de gamma y la suspensió és una mica més ferma. Així que amb un centre de gravetat més baix i un ajust de suspensions més dinàmic, a més, hi ha una altra suspensió adaptativa (DCC), que forma part de l'equipament opcional, així no és d'estranyar que el Born exerceixi de CUPRA quan es retorça la carretera.
Gràcies a una direcció precisa, encara que de tacte una mica artificial, i a un control dels moviments de la carrosseria notable, és certament més atractiu de cara a gaudir de la conducció que molta de la seva competència.
El control d'estabilitat ESP té un mode Sport que permet uns certs lliscaments controlats fins que actua i també és possible desconnectar-lo per complet.

CUPRA Born Foto: F.Boada
A tot això, hem de sumar una suspensió posterior multibraç, un repartiment del pes al 50% per a cada eix, un centre de gravetat més baix i la propulsió posterior del vehicle.
Totes aquestes dades emocionals també s'uneixen amb uns altres de caràcter més pràctic, com l'assistent d'eficiència predictiva, que adapta la velocitat automàticament en funció de les dades del navegador, o els pneumàtics amb baixa resistència a la rodadura.
El Cupra Born ha agafat tot el que té de bo el Volkswagen ID.3, que és molt, i li afegeix un interior lleugerament més refinat i un equipament tecnològic millorat i el més important per als qui ens agrada conduir. Un comportament dinàmic que et reconcilia amb els quilowatts i a més a millor preu que el seu cosí alemany.