És evident que un dels models més reeixits de l'any 2021 està sent el Cupra Formentor i això malgrat els problemes pels quals està passant el sector. El crossover de disseny esportiu està assolint també conquistar als usuaris dels principals països europeus, més de 30 mil unitats del Cupra Formentor estan rodant per sòl europeu. Que el seu principal mercat sigui l'exigent mercat alemany, en el qual se superen les 10.000 unitats venudes, és una dada força significativa.

CUPRA Formentor 2.0 TDi 150 Foto: F.Boada
El principal reclam del Cupra Formentor és el seu disseny exterior. Sense allunyar-se massa del llenguatge de disseny dels últims de SEAT, aquest crossover compacte presumeix d'unes línies més agressives i musculoses gràcies a la seva generosa amplària i una altura bastant continguda per a un model del seu segment. A més, com veurem, és un cotxe que es preocupa per l'estil, però que ho fa sense renunciar a la usabilitat en el dia a dia. De fet, al meu entendre, Formentor té un mèrit molt important: és el primer SUV que els agrada fins i tot als que els SUV no ens fan gaire el pes .
Les línies del Formentor, fins i tot en aquesta versió d'accés té caràcter, transmet força i vist pel retrovisor arriba a intimidar. Al primer cop d'ull costa distingir-lo dels seus "germans" de fins a 390 CV, alguna cosa que afegeix cert valor al model d'entrada. Les òptiques Full LED són de sèrie igual que les motllures pintades a contrast o els pilots antiboira sobreelevats.

CUPRA Formentor 2.0 TDi 150 Foto: F.Boada
En la saga el més cridaner és la denominada il·luminació "infinita" que dibuixa l'ample del vehicle de manera cridanera. Els pilots Full LED inclouen intermitents dinàmics i encara que les sortides del tub d'escapament són falses, el difusor inferior continua sent bastant atractiu i agradable visualment.
Si el SEAT León t'agrada per dins, el CUPRA Formentor ho farà encara més. En línies generals comparteixen el mateix quadre de comandament, però amb uns certs detalls específics que eleven la sensació de qualitat percebuda tan visual com al tacte. La il·luminació, materials i ajustos estan a un excel·lent nivell.
El quadre de comandament és gairebé el mateix que el del León. En el Formentor es diferencia pel material emprat en les zones superiors, les aplicacions decoratives de la planxa central i el sistema multimèdia que aconsegueix les 12 polzades de grandària enfront de les 10 del compacte.

CUPRA Formentor 2.0 TDi 150 Foto: CUPRA
I parlant del sistema multimèdia, cal dir que compta amb navegador integrat, Apple CarPlay sense cables, ràdio DAB, Android Auto, bluetooth, control per veu i una qualitat de so bastant bona. La interfície m'ha agradat per la seva rapidesa i els menús són senzills, però no em convenç això de posar diverses funcions principals del climatitzador també aquí.
La dotació de sèrie és sens dubte una de les virtuts més grans del CUPRA Formentor. Aquí tot l'important és de sèrie i a més es pot completar amb opcions força interessants.
En seguretat tots els Formentor compten amb fanals Full LED, control de creuer adaptatiu, avís precol·lisió, frenada automàtica en ciutat, detector de fatiga, alerta i assistent de canvi de carril, sensor d'aparcament posterior, sensor de pluja, encesa automàtica de llums, fars antiboira, SmartBeam, assistent a l'arrencada en costes, etc.

CUPRA Formentor 2.0 TDi 150 Foto: F.Boada
El Cupra Formentor és un model del segment C-SUV que pot considerar-se correcte en termes d'espai, és perfectament adequat per a una família amb quatre membres. La sensació d'espai i el confort a les places davanteres és excel·lent, gràcies en part a la generosa amplària de la consola inferior que separa a la perfecció l'espai vital de cada ocupant. Darrere, m'ha agradat que hi hagi climatització independent, preses USB-C i suficient espai per al cap. El pitjor aquí està en el túnel central voluminós i l'amplària a l'altura de les espatlles.
La capacitat del maleter en el Formentor varia molt en funció de la motorització triada. Per exemple en la unitat provada es parteix d'uns correctes, però no sorprenents 420 litres si optes per una unitat amb tracció total com és el cas.

CUPRA Formentor 2.0 TDi 150 Foto: CUPRA
El CUPRA Formentor TDI de 150 CV i canvi manual entrega 340 Nm de parell motor màxim entre 1.600 i 3.000 rpm,arriba als 205 km/h de velocitat màxima i passar de 0 a 100 km/h en 9,3 segons.
Però seran suficients 150 CV per a tot un Cupra? La resposta és un sí rotund, ara bé, amb matisos. Si esperes la mateixa esportivitat, resposta i agilitat que et donen els 310 CV del VZ vés-te'n oblidant. També és cert que en el León el motor sembla més brillant. De fet, és 13 km/h més ràpid i necessita set dècimes menys pel 0 a 100.
Dit això, continua essent un cotxe ràpid, àgil i amb un so que els enginyers de la marca han sabut maquillar la rumorisitat dels dièsel. Els que puguin pensar que és un cotxe massa just el millor que poden fer és provar-lo.

CUPRA Formentor 2.0 TDi 150 Foto: F.Boada
En moviment és on traspua tot el caràcter esportiu de CUPRA. La direcció i frens són sublims, amb un tacte i precisió dignes d'un esportiu de veritat,i amb unes suspensions fermes, que ens permeten mantenir ritmes molt alts en trams de corbes, però que no castiguen la nostra esquena en zones de ferm en mal estat, la marca ha aconseguit un compromís extraordinari entre efectivitat i confort.
El canvi DSG de set velocitats sempre és un excel·lent company de viatge, ràpid en les transicions com pocs t'ajuda a treure el màxim suc del motor amb molta facilitat o bé deixar-te portar per ell i gaudir del confort addicional que sempre et regala un canvi automàtic.
En autopista serà un gran company de viatge, molt aplomat i còmode. Òbviament en aquesta versió el xassís està molt per sobre de les prestacions del motor. Més encara si tenim en compte que la nostra versió era la 4WD.

CUPRA Formentor 2.0 TDi 150 Foto: F.Boada
Durant la prova, de més de 3000 quilòmetres en tota classe de condicions, el CUPRA Formentor 1.5 Tdi DSG 4WD 150 CV ha gastat 7,3 L/100. Uns consum més que bó, i es poden obtenir xifres més baixes si es condueix de manera més relaxada. La nostra ruta l'hem fet majoritàriament a ritmes alts.
Aquesta versió "utilitària" del CUPRA Formentor té tots els ingredients per a enamorar-te amb la seva estètica poderosa, el seu alt nivell d'acabat i el seu complet equipament . El motor dièsel de 150 CV mou amb dignitat al conjunt encara que no té l'empenta a la qual ens tenen acostumats els CUPRA. A més el seu motor dièsel et regala uns consums que agrairàs si has de fer molts quilòmetres ... i si has de passar moltes hores al cotxe que millor que fer-ho amb un que t'agradi de veritat.