Proves Cotxes

Provem el Volkswagen ID.4: un SUV intel·ligent del segle XXI

L'ID.4 atraurà als qui busquin un vehicle elèctric amb un enfocament de practicitat familiar, una imatge a la moda i una autonomia més que destacable

| 05/12/2021 a les 11:55h
Arxivat a: Proves Cotxes, Proves Cotxes, Suv C, Mobilitat Elèctrica, ID.4, Volkswasgen
Volkswagen ID.4
Volkswagen ID.4 | F.Boada
L'aposta dels de Wolfsburg pel que fa a la mobilitat elèctrica no pot ser més decidida, una inversió de setze mil milions i la presentació en cascada de models elèctrics en són la prova. La marca pretén que el 2025, el 30% de les vendes siguin de vehicles elèctrics, i que el 2030 aquesta xifra augmenti fins al 70% i que tots els segments en els quals són presents compti, com a mínim un producte 100% elèctric.

L'ID.4 que ens ha cedit VW per a aquesta prova és un model molt important per a la marca, és el primer automòbil elèctric global -es comercialitzarà a Àsia, Europa i els EUA- i també el primer SUV elèctric de Volkswagen.
 

Volkswagen ID.4 Foto: F.Boada


El model concret que provem és l'ID.4 1st Max 204 CV, equipa una bateria de 77 kWh i pot recórrer fins a 521 quilòmetres segons el que anuncia la marca. Aquestes autonomies ja permeten pensar en un cotxe elèctric apte per a gairebé tots els usos. El motor va situat en l'eix posterior, per tant es tracta d'un vehicle de propulsió, fet que notarem en el seu comportament dinàmic. S'ha optat per aquesta distribució per a aconseguir un repartiment de pesos perfecte: de 50/50.

Els 204 cavalls i 310 Nm, permeten unes prestacions més que dignes i mouen amb solvència els 2.124 kg que pesa l'ID.4. El 0 a 100 km/h el fa en 8,5 segons, i gaudim d'aquella sensació d'acceleració instantània que és del que més ens agrada de la dinàmica dels VE. La velocitat màxima queda limitada a 160 km/h; 130 en el mode Eco.
 

Volkswagen ID.4 Foto: F.Boada


Disposem de quatre modes de conducció -Eco, Confort, Sport i Individual. A més, existeix la conducció regenerativa, que s'activa posant el 'selector' en B i amb el qual quan deixo anar el pedal dret, el fre motor és molt acusat, tant que, amb una mica de pràctica, pots conduir amb un sol pedal, donant gas i traient gas, en ciutat és comodíssim.

Pel que fa a consums i autonomies reals durant la nostra prova, amb l'aire condicionat activat i absolutament despreocupat pel que fa a la conducció eficient , en un recorregut de prova de 130 quilòmetres, per carreteres comarcals i autovia, vàrem fer una despesa de 19,5 kWh. I dels 390 km d'autonomia amb els quals vaig sortir de casa, vaig tornar amb 240.

M'ha agradat molt la informació tan ajustada, a la realitat i al moment, que l'ID.4 dona sobre l'autonomia restant i com incideix sobre aquesta dada el tipus de conducció que realitzes, les condicions de la via, del trànsit o fins i tot de l'orografia.

Un VW ID.4 com el de la prova, amb bateria de 77 Kwh, pot carregar-se amb corrent altern -amb una potència de càrrega de 3 kW triga 7 hores i 30 minuts- o amb contínua - amb un carregador ràpid de 125 kW trigarà 40 minuts del 5 al 80%-.
 

Volkswagen ID.4 Foto: F.Boada


L'ID.4 vol presumir de tecnologia. Equipa un radar i una càmera frontal, dos radars al darrere, quatre càmeres d'entorn i vuit sensors de multifreqüència. Aquests elements controlen tot el que ocorre al voltant del cotxe i proporcionen la informació als múltiples sistemes d'assistència.

Així comptem amb un sistema de control de creuer adaptatiu, el Light Assist dels llums IQ.Light Matrix LED, sistema de protecció proactiu de passatgers amb Front Assist, l'assistent eco i el Car2X. D'entre tots ells cal assenyalar el penúltim, que se serveix de la navegació i de les càmeres i radars per a anticipar-se i realitzar una conducció més eficient, adaptant la velocitat i 'forçant' frenades regeneratives; i l'últim, que mostra com el cotxe està realment connectat, i no sols amb les actualitzacions 'over the air' (sense cables i sense haver d'acudir a un concessionari); el sistema rep alertes de vehicles precedents per a adequar la conducció a la situació. Per exemple, si hi ha obres més endavant o l'ESP del vehicle precedent ha saltat pel fet que en la carretera hi ha grava, l'automòbil envia la informació perquè el nostre adapti la velocitat.
 

Volkswagen ID.4 Foto: F.Boada


Un altre avanç tecnològic, propi de la ciència-ficció, és el Head up display amb realitat augmentada. Projecta informació rellevant per al conductor en el parabrisa en dos nivells: el primer presenta la velocitat, els senyals de trànsit i les indicacions de la navegació, vaja, el que coneixíem fins ara. La segona, informació virtual dinàmica que se situa en el camp de visió a una distància figurada de 10 metres. En un camp d'aproximadament 70 polzades de diagonal apareixen marcadors de carril, fletxes de gir i destí de la navegació. És una passada veure com quan ens acostem al punt de gir, la fletxa es va engrandint sense sacrificar el camp de visió; com si es tractés d'un videojoc. Aquesta gran novetat l'equipen alguns Mercedes-Benz, un recurs sensacional.

Quan accedim a l'interior de l'ID.4 ens trobem un interior minimalista i amb proliferació de plàstic dur, potser massa, al cap i a la fi l'ID.4 és un cotxe de més de 50.000 euros. Destaca, a parer nostre negativament, la notable absència de botons físics. Es pot triar entre un interior amb motllures en blanc llis o en negre piano. En tots dos casos ens semblen opcions molt vistoses en el concessionari però poc pràctiques en el món real.

Centrant-nos en el lloc de conducció tenim un volant de tres radis aplatat per la part inferior i amb mòduls de control en cada costat. En el radi inferior, la inscripció 1st com en les aletes davanteres que l'identifiquen als acabats especials de llançament.
 

Volkswagen ID.4 Foto: F.Boada


Per davant s'aixeca una pantalla digital de bona visualització i contingut minimalista, a joc amb l'interior. No és massa gran, però es complementa (opcionalment) amb un head-up display amb realitat augmentada que hem comentat. A la seva dreta es col·loca un sistema d' info-entretenimient sobre el quadre de comandament amb pantalles que poden ser de 10 o de 12 polzades amb Android Auto i/o Apple CarPlay. La seva qualitat és bona, igual que la seva posició, però no ens ha agradat massa el seu funcionament amb processos massa complexos per a tasques senzilles.

Per exemple si la climatització està desactivada i la volem connectar no n'hi ha prou amb prémer els botons de temperatura col·locats sota la pantalla, haurem d'accedir primer al menú de la climatització a través del botó "Clima" situat sota els airejadors i després modificar la temperatura i flux. Tasques que al final repercuteixen molt negativament a la seguretat al volant, per moltes assistències a la conducció que equipi.
 

Volkswagen ID.4 Foto: F.Boada


En l'àmbit funcional el Volkswagen ID.4 és un cotxe espaiós, amb una bona sensació d'amplitud en les places davanteres gràcies al predomini de línies horitzontals i molta superfície envidrada. Entre les butaques la consola pot modificar la ubicació dels seus elements i compta amb plataforma de càrrega sense fil. Construït sobre la plataforma MEB, l'espai interior és excel·lent. Les places posteriors gaudeixen d'un espai propi d'una berlina de representació, en mancar de túnel de transmissió, el terra és pla, així el passatger de la plaça central anirà més còmode. Pel que fa al de càrrega, el maleter del ID.4 ofereix uns destacables 543 litres de capacitat.

L'ID.4 és un cotxe que té un centre de gravetat molt baix, gràcies, sobretot, a la ubicació de la bateria, que queda situada entre tots dos eixos en una posició força baixa. El tren davanter té un esquema de suspensió tradicional de tipus MacPherson, mentre que el darrere adopta una complexa suspensió de cinc braços, que també suporta els components de la propulsió.
 

Volkswagen ID.4 Foto: F.Boada



El recorregut que hem triat per a la prova potser és favorable de cara a mantenir uns bons consums i a donar-li forces oportunitats a regenerar la càrrega de la bateria, però sense cap mena de dubte, les revirades carreteres són tot un repte per al seu comportament dinàmic. Sorpresa! quan arriben les corbes, l'ID.4 comença a desplegar el seu potencial. Els SUV ho tenen complicat amb les lleis de la física especialment en el pas per corba; no obstant això, l'ID.4, amb les bateries entre tots dos eixos i amb el motor empenyent des de darrere, es converteix dinàmicament en una mena de compacte força eficaç, a ritmes normals, ja ens entenem.

Es mostra molt estable, sense tot just oscil·lacions de la carrosseria, amb una direcció ferma, comunicativa i que et porta per allà on apuntes. Si encara no has tingut l'oportunitat de conduir un elèctric, ja t'avanço que no són cotxes avorrits. En el cas d'aquest Volkswagen, encara que tingui una aparença de SUV o de crossover, és un cotxe que, a més de tenir un rodar agradable i sentir-se molt lleuger, és divertit de conduir i bastant comunicatiu. Sense cap mena de dubte, aquest cotxe et provocarà un estrany plaer a l'hora de conduir-lo.

L'ID.4 és tot el que un s'espera d'un cotxe elèctric de tarannà familiar. Còmode, suau, confortable i espaiós. El pitjor és la manca de qualitat en els acabats que no són dignes d'un cotxe d'aquest preu. La manca de botons físics per a les funcions bàsiques és quelcom que s'està estenent arreu i que a nosaltres continua sense agradar-nos.

En canvi, també ens ha agradat molt el consum d'energia realment baix i la capacitat que mostra per a regenerar. Es nota que a poc a poc estan arribant els elèctrics realment aptes per un ús en un món real.

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Fer un viatge llarg en cotxe requereix certa preparació
Fer un viatge llarg en cotxe requereix certa preparació | F.Boada
Consells perquè els viatges llargs en el cotxe siguin segurs i agradables
Porsche 911 Dakar
Porsche 911 Dakar | Porsche
Gairebé quaranta anys després, i encara que Porsche ara té una família completa de SUV, el Porsche 911 Dakar ens continua fent sommiar en aventures africanes.
Eicma 2022. Fira Internacional de la Moto de Milà
Eicma 2022. Fira Internacional de la Moto de Milà | Eicma
Ferran Boada
De la nostra visita a la Fira Internacional de la Moto de Milà, hem fet aquesta tria amb les novetats més destacades. Hi ha una moto catalana entre les deu.
BMW 218d Active Tourer  2022
BMW 218d Active Tourer 2022 | F.Boada
Ferran Boada
Dues solucions que no estan gens de moda, una carrosseria monovolum i un motor dièsel configuren un producte rodó i absolutament ajustat al pedigrí de BMW i al que demanda el públic objectiu d'aquest Active Tourer
CUPRA Born
CUPRA Born | F.Boada
Ferran Boada
El Born és un espaiós utilitari elèctric amb un interior pràctic i un gran rendiment elèctric
Ford Galaxy 2.5 FHEV
Ford Galaxy 2.5 FHEV | F.Boada
Ferran Boada
El nou Galaxy ens permet lluir el distintiu ECO al parabrises i gaudir d'un refinament i confort propi d'una berlina amb la versatilitat d'un gran monovolum
CUPRA Formentor 2.0 TDi 150
CUPRA Formentor 2.0 TDi 150 | F.Boada
El Formentor perfecte per a cada dia i per viatjar sense parar gaudint de l'estil i la dinàmica d'un CUPRA