Proves Cotxes

Provem el Ford Explorer PHEV: Una immensa sorpresa

Un SUV enorme, a la americana, tant potent com confortable, equipat al màxim i amb consums ridículs pel seu volum i prestacions

| 17/10/2021 a les 10:29h
Arxivat a: Proves Cotxes, Explorer PHVE, SUV, 7 places, 4x4, Premium, Proves Cotxes, Ford
Ford Explorer PHEV
Ford Explorer PHEV | F.Boada
El retorn del Ford Explorer al nostre mercat es produeix amb la sisena generació del model. Un vehicle que, seguint l'estratègia de productes globals de Ford, ha estat dissenyat tenint en compte al mercat europeu. Convé recordar que anteriorment la marca ja va comercialitzar la primera i segona generació de l'Explorer al nostre país, que fins ara no havien tingut un successor. Quelcom com a mínim sorprenent si tenim en compte que aquest cotxe ha estat el SUV més venut als EUA durant els últims trenta anys.

És un cotxe enorme, quelcom que es fa evident a primer cop d'ull, la primera impressió es pot resumir en aquest adjectiu: imponent. Aquest SUV de grans dimensions que fa que al seu costat gairebé qualsevol altre cotxe "normal" sembli ridículament petit. Mesura 5,06 m de longitud, per 2 d'ample i 1,78 d'alt, i la seva distància entre eixos arriba fins als 3,03 m. Les llandes, també imponents, són de 20 polzades de sèrie. El primer que penso en recollir-lo de les instal·lacions de Ford és com el treure d'aquest pàrquing tan atapeït ... Però bé, si ha entrat ha de poder-ne sortir.
 

Ford Explorer PHEV Foto: F.Boada


El seu disseny evoca als grans cotxes americans tot i que el cert és que en aquest Ford Explorer hi ha moltes línies orientades a modernitzar el seu aspecte per a acostar-lo als rivals europeus en aspecte. El frontal és un dels protagonistes amb una enorme entrada d'aire central que s'estén fins als grups òptics allargats i de gran grandària que s'estenen fins als laterals a més, és clar, d'un detall molt característic de la marca, com és la denominació del model situada en el mateix capó.

Com a bon SUV comptem també proteccions plàstiques en els baixos. M'agrada molt el disseny de la lluna posterior, que s'estén visualment pels laterals, creant una certa sensació de sostre flotant. A més, els 4 escapaments estan ben a la vista. Respira robustesa pels quatre costats.
 

Ford Explorer PHEV Foto: F.Boada


Amb un cos tan gran el Ford Explorer PHEV ens ofereix un habitacle molt ampli. Ofereix set places aptes per a adults (amb una distribució de 2+3+2) És un habitacle molt agradable no només per la quantitat l'espai disponible, també per la gran quantitat de llum que entra a través de les finestres i del sostre solar panoràmic.

Quan accedim a l'interior, Ford deixa clar que aquest cotxe està a un altre nivell. Vol lluitar amb els prèmium de tu a tu i per això s'ha cuidat molt la qualitat dels materials, però sobretot per la quantitat d'equipament de sèrie.

Per a començar, els seients: són comodíssims, van entapissats en un cuir de molta qualitat i compten amb 10 tipus de regulacions, totes elèctriques. Són seients de cuir sintètic realment còmodes amb detalls com a abundants costures amb fil del color de la carrosseria i una duresa excel·lent que permet fer forces hores al volant sense notar massa fatiga. Estan calefactats, ventilats per a l'estiu i amb diferents tipus de funcions de massatge a més dels controls habituals que permeten trobar una postura còmoda sigui com sigui la talla dels ocupants de la primera fila.
 

Ford Explorer PHEV Foto: F.Boada


El volant que també crida l'atenció , molt ben dissenyat, amb uns quants botons per a controlar les funcions principals, però sobretot amb un cèrcol que té el gruix, el diàmetre i el tacte perfecte. Davant seu està la instrumentació, que és digital i configurable i es plasma sobre una pantalla de 12,3 polzades. Canvia en funció del mode de conducció seleccionat a través d'una ruleta que hi ha davant del reposabraços central.

Es pot triar entre Remolc, Eco, Normal, Sport, Pista, terra lliscant i Neu/Sorra Profunda. Just al costat d'aquesta ruleta estan els botons per a gestionar el sistema elèctric, que són quatre. EV Auto, amb el qual el cotxe s'encarrega de decidir quan entra en joc cadascun dels motors, EV Now, per a forçar l'ús exclusivament del motor elèctric, EV later, per a guardar la càrrega elèctrica per a un ús futur, i EV Charge, perquè el propulsor de combustió carregui la bateria. Sobta que també s'ha optat per un selector giratori pel canvi de marxes, que també compta amb les lleves darrere del volant.
 

Ford Explorer PHEV Foto: F.Boada

 

Al davantal hi destaca per sobre de tots els altres elements la pantalla tàctil multimèdia de 10,1 polzades amb connectivitat total. La disposició vertical de la pantalla és perfecte per a funcions com el navegador per exemple. No només és molt intuïtiva en el seu ús i es veu molt bé, sinó que respon a les ordres tàctils d'una manera molt ràpida. Sota la pantalla hi trobem comandaments físics, com ens agraden, per a climatització i el meravellós sistema d'àudio Bang & Olufsen amb 980 Watts, 14 altaveus i un subwoofer.


L'accés que deixen a les places posteriors les portes del darrere en obrir-se és enorme. El terra està una mica alt, però un agafador fixat a l'interior del pilar B t'ajuda a entrar. L'espai és superlatiu, i fins i tot tres adults podrien anar còmodes gràcies a la seva amplada, i per cert, el respatller és inclinable.

També hi ha sortides de climatització, una presa d'endoll i dos ports USB, de tipus C i un normal. En les dues places de la tercera fila de seients caben dos adults sense problemes, encara que l'espai no és tant com en la segona fila. Per a accedir.hi no has de ser contorsionista, però, evidentment, no és tan fàcil com accedir als seients que té davant. El maleter és també bestial, amb 240, 635 o 2.274 litres, en funció de si la configuració interior és de 7, 5 o 2 places, respectivament.
 

Ford Explorer PHEV Foto: F.Boada


Un dels aspectes que més m'ha sorprès del Ford Explorer Plug-In Hybrid durant aquesta prova ha estat precisament el seu sistema de propulsió híbrid endollable. Està compost per un motor 3.0 V6 EcoBoost de gasolina que per si sol produeix 350 CV de potència i 555 Nm de parell.

Aquest propulsor compta amb el suport d'un motor elèctric que és capaç d'afegir 100 CV de potència. D'aquesta manera, tenim a la nostra disposició la molt respectable xifra de 457 CV i uns intimidadors 840 Nm de parell màxim. El resultat és una acceleració de 0 a 100 quilòmetres/hora en sis segons i una resposta excel·lent des de qualsevol règim. La velocitat màxima està auto limitada a 230 km/h.

Tot aquest poder passa per una caixa del canvi automàtica de deu relacions abans d'arribar al sistema de tracció total de connexió automàtica, ja que en condicions favorables d'adherència l'Explorer funciona en tracció posterior i en tan sols 10 mil·lisegons és capaç de connectar la tracció total. Aquest sistema és capaç de variar la quantitat de parell que envia a cada eix, en qüestió de mil·lisegons, variant de manera automàtica entre propulsió o tracció a les quatre rodes en funció de les condicions del terra de manera que pugui adaptar-se a qualsevol circumstància que puguis trobar en el teu camí.
 

Ford Explorer PHEV Foto: F.Boada


El motor elèctric està integrat en la caixa del canvi automàtica de 10 velocitats i pot moure a aquest gegant a velocitats de fins a 135 km/h sense necessitat d'utilitzar el motor de combustió interna. Extreu l'energia necessària per al seu funcionament d'una bateria d'ió-liti de 13.1 kWh de capacitat. Aquesta es pot recarregar amb la presa de càrrega situada en l'aleta davantera (triga 5 hores i 50 minuts amb un endoll convencional), aprofitant la regeneració durant les desacceleracions o bé, emprant el motor tèrmic.

Amb tot, ofereix una autonomia en mode elèctric de fins a 42 quilòmetres (pel que té etiqueta ambiental Zero), amb una despesa mitjana combinada de gasolina de 3,1 l/100km. Unes dades que podem validar en un dels trajectes de la nostra prova. Un Terrassa-Manresa de 37,2 km de recorregut que afrontem amb el 100% de càrrega a les bateries i en mode EV Auto per tal que l'Explorer gestioni l'ús del motor elèctric com més li convingui. El resultat és apostuflant, que diria aquell. Un monstre de més de dues tones i 457 cavalls ha aconseguit registrar un consum mitjà d'1 litre de benzina als 100 quilòmetres! Dels 37,2 quilòmetres del trajecte 35,2 els ha fet en mode elèctric i encara li resta autonomia per fer-ne 8 més.
 

Ford Explorer PHEV Foto: F.Boada


Això si, una vegada que el Ford Explorer esgota la bateria i funciona en mode 100% tèrmic el consum puja fàcilment per sobre dels 10 litres cada 100 km, i és que per molt que ens esforcem en contenir el pes del peu sobre l'accelerador i seleccionem el mode Eco, l'Explorer és desmesurat en tots els seus sentits.

Al volant, el Ford Explorer PHVE és molt més àgil i agradable de conduir del que el seu aspecte ens fa prejutjar. En ciutat les seves dimensions imposen i no és el més apropiat per endinsar-nos entre el trànsit urbà o aparcar, però en mode elèctric és una delícia per la seva marxa silenciosa i el fàcil que és conduir-lo, sense gens d'estrès per al conductor.

El comportament dinàmic torna a ser una altra de les sorpreses que ens regala l'immens Explorer. No tenim suspensió pneumàtica ni amortidors regulables i per als Explorer europeus s'ha triat una suspensió més aviat dura que resulta perfecte perquè manté un elevat nivell de confort amb uns balancejos de carrosseria realment continguts si pensem en el seu pes i volum. No resulta tan refinada com les suspensions pneumàtiques d'altres models de marques prèmium, que superen en més de 25.000 euros el preu de l'Explorer, però li atorga una agilitat sorprenent per a un vehicle de més de cinc metres de llarg i que es queda a les portes de les 2,5 tones.
 

Ford Explorer PHEV Foto: F.Boada


Es mou amb una agilitat sorprenent en corbes enllaçades i la seva direcció resulta més ràpida e informativa del que s'espera d'un SUV d'aquesta envergadura i encara que el pes i les inèrcies es noten, és molt més ràpid del que podríem esperar. Cal dir que bona part d'aquesta agilitat és deguda a l'extraordinària resposta del motor que amb elevat parell ofereix una resposta tan immediata a l'accelerador que les primeres vegades sorprèn per la seva contundència, especialment en el mode Sport.

En acabar aquesta prova el Ford Explorer híbrid 2021 ha superat totes les meves expectatives. Ford ha decidit oferir l'Explorer 3.0 PHEV AWD amb un únic nivell d'acabat (ST Line) que no admet possibilitat d'afegir equipament opcional. Això vol dir que tot ve inclòs de sèrie i que els compradors únicament podran triar el color exterior. El seu preu també és gran, arrenca en 79.350 euros.

Un preu considerable però que cal valorar també el que ofereix el vehicle més prèmium de Ford en el nostre mercat a canvi. Còmode, ben fet, amb espai com per quedar-t'hi a viure, potent i molt equipat i amb un consum és ridícul per al seu pes i la seva potència. L'únic requisit necessari? Tenir un endoll a mà. A més poder garantir 42 quilòmetres d'autonomia 100% elèctrica el permet gaudir de la preuada etiqueta zero emissions de la DGT.

La seva naturalesa única fa que sigui difícil de comparar, perquè no té alternatives directes. Els més semblants serien tots més cars i menys equipats de partida, com un Audi Q7 60 TFSIe (81.000 euros), BMW X5 xDrive45e (84.700 euros) o Volvo XC90 Recharge (81.500 euros) 

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
BMW 218d Active Tourer  2022
BMW 218d Active Tourer 2022 | F.Boada
Ferran Boada
Dues solucions que no estan gens de moda, una carrosseria monovolum i un motor dièsel configuren un producte rodó i absolutament ajustat al pedigrí de BMW i al que demanda el públic objectiu d'aquest Active Tourer
 Ferrari Purosangue
Ferrari Purosangue | Ferrari
Per molt SUV que sigui la seva dinàmica , inspirada en els esportius més extrems de la casa, converteix al Purosangue en un autèntic esportiu Ferrari de quatre portes
Nou Nissan X-Trail 2022
Nou Nissan X-Trail 2022 | Nissan
El nou SUV Nissan X-Trail segueix el camí del Qashqai amb un nou disseny, un intel·ligent sistema híbrid e-Power per a millorar l'eficiència, molta més tecnologia i set places.
BMW 218d Active Tourer  2022
BMW 218d Active Tourer 2022 | F.Boada
Ferran Boada
Dues solucions que no estan gens de moda, una carrosseria monovolum i un motor dièsel configuren un producte rodó i absolutament ajustat al pedigrí de BMW i al que demanda el públic objectiu d'aquest Active Tourer
CUPRA Born
CUPRA Born | F.Boada
Ferran Boada
El Born és un espaiós utilitari elèctric amb un interior pràctic i un gran rendiment elèctric
Ford Galaxy 2.5 FHEV
Ford Galaxy 2.5 FHEV | F.Boada
Ferran Boada
El nou Galaxy ens permet lluir el distintiu ECO al parabrises i gaudir d'un refinament i confort propi d'una berlina amb la versatilitat d'un gran monovolum
CUPRA Formentor 2.0 TDi 150
CUPRA Formentor 2.0 TDi 150 | F.Boada
El Formentor perfecte per a cada dia i per viatjar sense parar gaudint de l'estil i la dinàmica d'un CUPRA