Proves Cotxes

Provem el Mazda MX-30 : un elèctric original i innovador que només Mazda podia fer

El Mazda MX-30 és un d'aquests curiosos conceptes difícils d'encasellar: no encaixa realment en cap de les categories de cotxes de les quals estem acostumats a parlar.

| 07/05/2021 a les 12:25h
Arxivat a: Proves Cotxes, Proves Cotxes, elèctric, Mobilitat Sostenible, Crossover, Mazda MX-30, Mazda
El Mazda MX-30  és un interessant exercici de sentit comú
El Mazda MX-30 és un interessant exercici de sentit comú | F.Boada
Mazda, una marca que sempre ha estat atenta a solucions tècniques innovadores, com ara els seus famosos motors rotatius i, més recentment, per la seva tecnologia Skyactiv-X de gasolina i dièsel, ha posat finalment a la venda el seu primer vehicle elèctric de producció en sèrie.

Una altra solució, en aquest cas estètica i ben cridanera, amb la que Mazda també rendeix tribut a un dels seus models més especials com va ser l' RX-8. Són les seves portes Free-Style. Aquestes portes tenien sentit en un especial coupé amb motor rotatiu i no sé si encara més sentit dins de l'originalitat de les línies i la innovació proposada per al nou MX-30, però és cert que tenen alguns inconvenients per als passatgers del darrere. En general, el MX-30 té una forma de crossover-coupé força distintiva.
 

Mazda MX-30 Foto: F.Boada


En aquest apartat estètic és on Mazda ha volgut destacar en el seu desembarcament en el món elèctric, alguns elèctrics actuals tenen un disseny derivat de la seva versió de combustible convencional. Cal reconèixer-li el mèrit a Mazda, perquè amb aquest MX-30 ha aconseguit un vehicle que segueix les línies mestres de disseny de la marca, sent nou i cridaner.

La seva estètica coupé, també té un toc SUV, gràcies a uns enormes passos de roda que porten motllures de plàstic negre en contrast, i per la seva altura lliure a terra. El seu frontal és esmolat, amb trets de disseny que podem veure en altres models de la marca, mentre que la posterior, té un perfilat toc esportiu, sobretot pels pilots que destaquen enormement.
 

Mazda MX-30 Foto: F.Boada

Ras i curt, a parer meu és el més maco de tots els C-SUV elèctrics, o amb combustible fòssil, que circulen pels nostres carrers i carreteres, estèticament m'ha robat el cor.

Un altre element distintiu de la marca i molt original és l'acabat en suro de la zona baixa de la consola central. Un homenatge als inicis històrics de la marca, que va començar essent una surera, a més d'una solució de producció força ecològica.

També s'han emprat materials reciclats en seients de pell: resulta que no és d'origen animal. També són reciclats el material emprat per entapissar les portes de les portes que sembla tèxtil, però en realitat és plàstic d'ampolles reciclades.
 

Mazda MX-30 Foto: F.Boada


En el MX-30 s'ha mirat de ser tan primmirat a l'hora de fer un cotxe el màxim d'ecològic possible, d'altra manera l'electrificació perd gran del seu sentit. Que fins i tot el seu element principal com és la bateria que equipa és més petita del que és habitual en la majoria dels cotxes elèctrics presents en el mercat actual, 35,5 kWh perquè suposi menys emissions de CO₂ durant la fabricació, la qual cosa també fa tot el conjunt del MX-30 més sostenible.

La realitat és, però que 35,5 kWh tens una autonomia teòrica de 200 km, la marca asseguren que és més que suficient per a un SUV urbà, on el 40% dels conductors fa menys de 25 km al dia. Suficient per a aquest, que aspira a ser el segon o tercer cotxe de la unitat familiar, segons la marca. La veritat és que això és cert si disposes d'un punt de recàrrega a casa, si a més en tens un a la feina oli en un llum, És segur que pel dia a dia no necessites més.
 

Mazda MX-30 Foto: F.Boada


Jo durant la prova no he aconseguit mai acostar-me als 200 quilòmetres d'autonomia teòrics, la veritat sigui dita tampoc li he posat fàcil, Sí que he arribat a 180 i sense disposar d'un punt de recàrrega a casa he viscut cada dia de la prova allò de l'angoixa elèctrica. És evident que falten punts de recàrrega. En el meu poble, de 10.000 habitants només hi ha un punt de recàrrega amb dos endolls i trobar-ne un de disponible és més difícil que et toqui la grossa.

Això si, dos avantatges força importants de muntar una bateria petita són contenir el pes, tan sols 300 quilos i el preu, Mazda pot oferir aquest MX-30 per sota dels 30.000 euros comptant amb les ajudes del pla Moves i la seva campanya comercial vigent. L'oferta és realment atractiva per un cotxe tan original, tan ben fet i que va tan bé com ara us explicaré.
 

Mazda MX-30 Foto: F.Boada


En a cedir al MX-30 a través de les seves particulars portes, se'ns ofereix la visió d'un espai diàfan i molt agradable, la qualitat de construcció és excel·lent i en asseure't i agafar el volant tens una sensació de cotxe molt proper a un prèmium. El disseny de l'habitacle del MX-30 és un dels més encertats que he vist últimament. Equilibra a la perfecció tecnologia i funcionalitat, amb materials nous i bona ergonomia.

Davant l'espai disponible es força correcte per un cotxe de les seves dimensions. De les posteriors podríem dir el mateix, però el seu accés no és del tot fàcil. La solució d'utilitzar unes portes contraposades, són poc útils quan van més de dues persones en el cotxe, ja que els ocupants posteriors sempre hauran d'esperar que el pilot o copilot es treguin el cinturó i obrin la seva porta, per a poder fer el mateix amb la seva.
 

Mazda MX-30 Foto: F.Boada



A més, la caiguda del sostre també penalitza alguna cosa en entrar, però no un cop asseguts, ja que com en la part anterior, l'espai en altura o per a cames és sobrat per a dos ocupants adults. El maleter anuncia 366 litres de capacitat, una mica per sota dels seus rivals, però donades les seves formes quadrades, resulta molt aprofitable. Això si cal ser endreçat per no acabar portant els cables de recàrrega tots escampats pel maleter.

El nombre de pantalles ha esdevingut un fàcil indicador de com pot de tecnològic arribar a ser un cotxe. Com a novetat en aquest Mazda MX-30 s'ha incorporat una nova pantalla per a controlar els comandaments del climatitzador, a l'estil del qual fa últimament Audi, que es complementa amb la multimèdia de 8,5 polzades sobre el davantal i el head-up display de sèrie en tots els acabats i la del panell d'instrumentació.
 

Mazda MX-30 Foto: F.Boada



El MX-30 pot comptar amb molt d'equipament, tal com: accés i arrencada sense clau, navegador, il·luminació full LED, càmera de 360 graus, control de creuer, connectivitat Apple Carplay i Andoid Auto per a dispositius mòbils, ràdio digital i molt més. Per descomptat també inclou molts assistents i ajudes a la conducció, la majoria d'ells ja de sèrie en el seu acabat base.

El motor elèctric encarregat de moure a aquest MX-30 té una potència de 145 CV, suficient per al propòsit amb el qual ha estat concebut aquest MX-30: recorreguts urbans i perifèria de ciutats. Des de Mazda han anunciat una versió d'autonomia estesa, amb motor rotatiu que s'encarregarà de generar energia, una versió que arribarà en algun moment d'aquest 2021.

En ambients urbans, els seus 145 CV, tenen força més que suficient per a moure amb solvència al MX-30,i en carretera oberta o fins i tot vies ràpides no li trobarem a faltar empenta, això si, al circular esprement continuadament l'accelerador i sense la possibilitat de regeneració notarem com l'autonomia es redueix dràsticament.
 

Mazda MX-30 Foto: F.Boada


La resposta que ofereix l'accelerador del Mazda MX-30, és, literalment, la sensació menys elèctrica que he tingut en cap dels cotxes elèctrics que he pogut provar fins ara. Sota el nom de 'Pedal Motor' s'ha creat un sistema que tracta de recrear el comportament d'un motor de combustió a l'hora d'accelerar. Així que no esperem aquella sobtada i típica acceleració elèctrica de gran contundència en la seva arrencada. El lliurament de parell és uniforme i constant. És impossible caure en brusquedats i de fet resulta força més còmode per afrontar una conducció urbana. A més, al no poder realitzar aquests excessos de potència impedeix que hi hagi baixades sobtades en l'autonomia restant.

Des de fa anys Mazda es vanagloria (justificadament) de l'excel·lent dinàmica de conducció que presenten tots els seus cotxes, recordeu el famós Zoom-Zoom, i el seu primer elèctric no podia ser menys.
 

Mazda MX-30 Foto: F.Boada


Tan circulant per l'entorn urbà com si sortim a vies més ràpides m'encanta el tacte de la seva direcció precisa i informativa. Els frens aporten el seu punt de seguretat (no són massa 'esponjosos') mentre que les suspensions tenen el perfecte toc entre confort i estabilitat. El MX-30 es nota en tot moment aplomat i segur. Entre les seves virtuts, com sempre, el sistema G-Vectoring Control Plus. El que més defineix a un vehicle elèctric és el rodar silenciós, i la capacitat de transportar-nos d'una manera suau. Aquest MX-30 ho compleix sobradament,i a més, té un tacte al volant que s'assembla al d'un Mazda convencional.

El Mazda MX-30 ha estat creat sota unes premisses clares, i cal que el seu comprador també tingui clares les seves expectatives i necessitats d'us. El mercat, en línies generals, cerca elèctrics barats amb suficient autonomia, o elèctrics cars i potents amb molt d'abast. Aquest Mazda no juga a cap d'aquestes dues lligues, ni és dels més econòmics ni dels més potents, no ofereix una gran autonomia però si certa exclusivitat. Va en definitiva enfocat a un públic molt concret i no mancat de lògica.

A més, de sèrie ve molt ben equipat, amb molt bons acabats i té un disseny i un comportament dinàmic 100% Mazda.

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
CUPRA León 1,5 eTSI
CUPRA León 1,5 eTSI | F.Boada
Una versió d'accés al món CUPRA amb un motor MildHybrid de 150 CV i amb etiqueta medi ambiental Eco
Volkswagen Touareg 2023
Volkswagen Touareg 2023 | Volkswagen
El renovat SUV de luxe destaca pel seu equipament d'alta tecnologia
Alpine A290_β
Alpine A290_β | Alpine
El primer dels tres models del futur « Dream Garage » d'Alpine serà un petit esportiu de nova generació, 100% elèctric, dissenyat per a reinventar l'esportivitat en el dia a dia
CUPRA León 1,5 eTSI
CUPRA León 1,5 eTSI | F.Boada
Una versió d'accés al món CUPRA amb un motor MildHybrid de 150 CV i amb etiqueta medi ambiental Eco
Nissan X-Over Domination 2023
Nissan X-Over Domination 2023 | CSinfomotor | Jordi Galderic
Ferran Boada
Nissan X-Over Domination 2023 | Un entorn ideal per a poder a explotar a fons les capacitats dels nous X-Trail, Qashqai, Juke i Ariya
Nissan X-Trail E-Power E-4rce
Nissan X-Trail E-Power E-4rce | F.Boada
Ferran Boada
La quarta generació del gran SUV de Nissan compta amb un repertori de qualitats que sorprendrà a molts