Proves Cotxes

Provem el Toyota Yaris Hybrid 120H Active Tech : Més potent, més àgil i molt millor cotxe

El nou Yaris ja només pot ser híbrid i va millor que mai. Afegint un equipament de molt ampli, una imatge esportiva i una dinàmica de conducció millor que mai abans.

| 01/05/2021 a les 12:45h
Arxivat a: Proves Cotxes, Proves Cotxes, Utilitari, Hibrid, Hybrid, Yaris, Toyota
Toyota Yaris Hybrid 120H Active Tech
Toyota Yaris Hybrid 120H Active Tech | F.Boada
Aquesta darrera versió del Yaris suposa un pas de gegant en l'evolució del model. Si el comparem amb l'últim Yaris que recorda en el mercat, podrem comprovar com Toyota ha decidit fer un canvi radical al nou Yaris, no només pel que fa a la imatge exterior, sinó sobretot en el que no veiem. Nova plataforma, nou motor híbrid de quarta generació, una dotació tecnològica i de seguretat digna de segments superiors... Són algunes de les principals novetats d'aquest nou utilitari híbrid.

Així doncs el nou Toyota Yaris Hybrid 2020 se'ns mostra d'entrada amb un disseny que poc o res té a veure amb el model anterior, un canvi disruptiu que ens deixa ara amb un cotxe molt més musculat, amb més presència i major sensació de dinamisme. Sembla fins i tot, que vist des del frontal, la gran graella i els passos de roda sobredimensionats conviden a pensar que estem davant alguna versió esportiva i més potent, però no. Ve així de sèrie.
 

Toyota Yaris Hybrid 120H Foto: F.Boada


Les òptiques posteriors segueixen la filosofia de disseny dels últims models del fabricador, amb una franja lumínica unint tots dos pilots i en aquest cas la carcassa dels fars s'estén fins a pràcticament les portes posteriors.

A diferència de la tendència habitual, en la qual cada model és més gran i llarg que el seu antecessor, el nou Toyota Yaris és 5 mil·límetres més curt que el model anterior, encara que la distància entre eixos s'ha ampliat 50 mm, fet que millora, teòricament, l'espai per a l'habitacle.

El cotxe mesura 3,94 metres de longitud per 1,75 m d'amplària i 1,47 m d'altura, o dit d'una altra forma, és 50 mil·límetres més ample i 40 mil·límetres més baix que el model anterior. Al costat d'un ample de via 57 mm major, el resultat és un cotxe amb unes proporcions més poderoses que abans.

Aquestes diferències en les seves dimensions exteriors són una de les conseqüències d'emprar la nova plataforma TNGA-B, una primícia en el model. Es tracta d'una versió de la plataforma modular de Toyota destinada als seus utilitaris petits. Aquesta plataforma anuncia a més un increment del 37% en la rigidesa a la torsió del xassís. A més, el nou Yaris és uns 30 kg més lleuger que el model sortint.
 

Toyota Yaris Hybrid 120H Foto: F.Boada


En accedir al cotxe descobrim un interior absolutament nou. La qualitat dels materials emprats i dels acabats de l'interior es noten força millor cuidats que en la versió sortint. Disposem d'un quadre d'instruments redissenyat amb una pantalla rectangular de 4,2 polzades al centre. A la part central superior del davantal hi trobem la pantalla tàctil, encara que també té botons per a accedir ràpidament als menús principals, cosa que sempre és d'agrair, de 8 polzades i que utilitza l'última versió del sistema d'infoentretenimient de Toyota.

El sistema s'ha actualitzat i ara inclou compatibilitat sense fil amb Android Auto i Apple CarPlay, encara que continua tenint una interfície visualment potser una mica desfasada visualment respecte a altres cotxes del mercat. També pots connectar un dispositiu mitjançant Bluetooth, USB i accedir a serveis connectats per mitjà de l'aplicació MyT Toyota. La nostra unitat equipava també un carregador sense fil per a telèfons mòbils, situat just per davant de la palanca de canvi.
 

Interior Toyota Yaris Hybrid 120H Foto: F.Boada


L'equipament del nou Toyota Yaris, a més de l'apartat multimèdia, destaca per la seva dotació de seguretat i assistents a la conducció. El nou Yaris equipa de sèrie, en totes les versions de la gamma, el paquet Toyota Safety Sense 2.5, que inclou:
Sistema de precol·lisió amb detector de vianants i ciclistes (detecta vianants també en condicions nocturnes). Detector de vehicles en intersecció. Detector d'acceleració errònia. Avis de canvi involuntari de carril amb assistent de manteniment actiu, Reconeixement de senyals de trànsit. Control de creuer adaptatiu intel·ligent (des de 0 km/h). Canvi automàtic de llums d'encreuament/llargues. Aquest paquet ve de sèrie fins i tot en l'acabat Business Plus, destinat a flotes i més escàs en equipament en l'àmbit general.

A més, aquest nou Yaris Hybrid és el primer Toyota a anar equipat amb coixins de seguretat centrals de sèrie, que es despleguen en cas d'impacte lateral per a impedir que xoc el cap del conductor amb la del passatger davanter.  També inclou climatitzador automàtic, sistema d'entrada sense clau i arrencada per botó, càmera de visió posterior, alçavidres elèctrics davanters i darreres, fars antiboira davanters, volant de cuir i sistema d'àudio de 6 altaveus, entre altres. Com podeu comprobar una dotació d'equipament de sèrie que donariem per bona en un segmet superior.
 

Sistema infoentreteniment Toyota Yaris Hybrid 120H Foto: F.Boada


L'espai disponible a l'interior és just, especialment a les places posteriors, un Suzuki Ignis per exemple és més petit i disposem de més espai. Ara bé, s'ha de dir també que les places davanteres tenen un grau de confort que fa anys no tenien. La posició de conducció, està ara més enfocada cap al conductor entusiasta (el volant està molt vertical i disposa de bons reglatges d'altura i profunditat) i les espumes dels seients tenen la duresa justa i recullen bé el cos. Recordo haver fet un viatge Barcelona-Valencia fa anys amb un Yaris i pensar que havia errat la tria de cotxe al cap de pocs quilòmetres i amb aquesta nova versió repetiria el viatge tranquil·lament.

El motor híbrid del Toyota Yaris 2020 està compost per un motor atmosfèric de gasolina, d'1.5 litres i tres cilindres, que eroga 93 CV de potència i un parell màxim 120 Nm, a més està asistit per dos motors elèctrics (MG1 i MG2) alimentats per una petita bateria d'ions de liti. La potència total combinada ascendeix a 116 CV.

Els motors elèctrics MG1 i MG2, o si ho preferiu el petit (MG1) i el gran (MG2) tenen funcions diferents, el petit serveix com a motor d'arrencada per al motor de combustió i per a carregar la bateria; el gran va connectat a les rodes, lliurant fins a 80 CV de potència i 141 Nm de parell i teòricament pot moure el cotxe a una velocitat de fins a 130 km/h.

Pel que fa a la bateria, el nou Yaris Electric Hybrid equipa una de tipus ió-liti, més petita que abans (el nombre de cel·les s'ha reduït de 120 a 48) i 12 kg més lleugera. Va col·locada sota el seient posterior i no resta espai al maleter, quemanté una capacitat de 270 litres.
La bateria atorga una autonomia teòrica en mode 100% elèctric de fins a 4 km, però la funció del motor elèctric i de la bateria és unicament la d'ajudar a moure's i accelerar el Yaris.
 

Toyota Yaris Hybrid 120H Foto: F.Boada


El que segueix pràcticament igual és el característic funcionament del seu canvi E-CVT, tan desconcertant per a uns, com a assimilable per a uns altres, però clau en l'eficiència del sistema híbrid de Toyota. Suposadament, el major i més espontani impuls elèctric ajuda a mitigar aquest efecte de patinament que apareix si demandem més acceleració i entra en funcionament el motor de gasolina, i fins i tot sent així, no és menys cert que fins i tot en suaus re-acceleracions el motor de gasolina sempre tendeix a "sobre-revolucionar-se". Si ho entens i entres en el seu joc, el nou Yaris serà exponencialment un millor ciutadà i viatger ... de baix consum.

Toyota homologa un consdum de només 3,8 litres/100 km en cicle combinat WLTP. Durant la nostra prova no hem aconseguit aquests registres, però ens ha resultat molt fàcil mantenir un consum per sota de 5 litres/100 km amb una conducció normal.
El nou xassís juga un paper fonamental en la millora exponencial del comportament dinàmic del nou Yaris. A més de ser un 37% més rigid, 30 quilos més lleuger, més ample d'eixos i més llarg de batalla, com ja hem esmentat abans.
 

Toyota Yaris Hybrid 120H Foto: F.Boada


El centre de gravetat s'ha reduït 15 mm (els seients van 60 mm més baixos) i s'ha centrat el pes. El xassís té reforços estructurals en punts específics i fins i tot pren la barra de torretes davanteres de l'espectacular Yaris GR. Això ha permès muntar molles de suspensió més toves, i el nivell de sorolls i vibracions és molt inferior.

Tot això et porta a sentir immediatament un Yaris 2020 amb trepitjada de cotxe "gran". En ciutat sents un tacte general més consistent i en carretera molt més precís. De fet, qui ho diria d'un Yaris Hybrid, però la seva trepitjada i la seva bona direcció no et cohibeixen i fins et poden estimular a portar-lo ràpid quan et mous per carreteres revirades. No debades, el Yaris és la imatge de Toyota en el Mundial de Rallyes, pot ser que en alguna cosa hagi canviat la filosofia del model. Però vaja, que era quelcom que només esperàvem trobar en un GR.

Amb més de 224.000 unitats venudes l'any passat, el Yaris va ser el Toyota més venut a Europa en 2019. Un èxit que pretenen consolidar i augmentar. Amb les sensacions que m'ha deixat aquest nou Yaris Hybrid, em sembla que ho tenen fàcil.

Sense cap ombra de dubte el Yaris Hybrid d'aquesta generació és molt més atractiu visualment, carregat de tecnologia amb un generós equipament de sèrie i sobretot amb un comportament dinàmic que ha millorat moltíssim i com sempre pot continuar lluint d'un consum de combustible realment baix. Un utilitari exemplar que ha progressat molt adequadament per a estar a l'altura dels seus rivals que també són cada vegada millors.

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Imatge il·lustrativa
Ferran Boada
El SEAT León estrena una mecànica híbrida endollable de 204 CV en les seves dues variants de carrosseria i pot gaudir de l' Etiqueta Zero de la DGT. Un bon argument que suma a les seves qualitats i habilitats de sempre.
Subaru Solterra EV. El nou Suv 100% elèctic de Subaru
Subaru Solterra EV. El nou Suv 100% elèctic de Subaru | SUBARU
El Solterra està basat en la plataforma global e-SUBARU dedicada a vehicles totalment elèctrics i desenvolupada conjuntament amb Toyota
El Mazda MX-30  és un interessant exercici de sentit comú
El Mazda MX-30 és un interessant exercici de sentit comú | F.Boada
Ferran Boada
El Mazda MX-30 és un d'aquests curiosos conceptes difícils d'encasellar: no encaixa realment en cap de les categories de cotxes de les quals estem acostumats a parlar.
Imatge il·lustrativa
Ferran Boada
El SEAT León estrena una mecànica híbrida endollable de 204 CV en les seves dues variants de carrosseria i pot gaudir de l' Etiqueta Zero de la DGT. Un bon argument que suma a les seves qualitats i habilitats de sempre.
El Mazda MX-30  és un interessant exercici de sentit comú
El Mazda MX-30 és un interessant exercici de sentit comú | F.Boada
Ferran Boada
El Mazda MX-30 és un d'aquests curiosos conceptes difícils d'encasellar: no encaixa realment en cap de les categories de cotxes de les quals estem acostumats a parlar.
Toyota Yaris Hybrid 120H Active Tech
Toyota Yaris Hybrid 120H Active Tech | F.Boada
Ferran Boada
El nou Yaris ja només pot ser híbrid i va millor que mai. Afegint un equipament de molt ampli, una imatge esportiva i una dinàmica de conducció millor que mai abans.