Proves cotxes

Provem el nou Skoda Octavia: canvi de paradigma

La renovació de la famosa berlina txeca es desmarca del seu passat.

| 04/04/2021 a les 17:45h
Arxivat a: Proves Cotxes, skoda, octavia, tdi, Octavia
Nou Skoda Octavia
Nou Skoda Octavia | Ferran Rosàs
Tradicionalment quan al grup Volkswagen es presenta una nova plataforma de segment C i se'n desvetllen els 4 models que l'incorporen, el mercat automobilístic queda una mica revolucionat. Avui en dia es fabriquen tants cotxes diferents amb el mateix esquelet, que els nous models del segment C no generen tanta expectativa, però amb les innovacions tecnològiques i de disseny, el protagonista d'avui me'n generava molta.

Els 4 nous models són el Volkswagen Golf, l'Audi A3, el SEAT León i amb la característica carrosseria sedan que el diferencia de la resta, el Skoda Octavia. Els alemanys i el de Martorell, gairebé comparteixen amb exactitud les mides i les característiques, diferenciant-se en disseny i qualitat dels acabats. Per altra banda, el txec sempre ha buscat un públic més familiar o clàssic, amb els tres volums o un acabat familiar.
 

Nou Skoda Octavia Foto: Ferran Rosàs


A primer cop d'ull ens adonem que a Skoda ja no entenen l'Octavia com un cotxe espaiós amb bona qualitat - preu i prou. Els trets de disseny en fars, caiguda del sostre, maleter i línies laterals, fan que el disseny pugui enamorar, cosa que crec que no havia dit mai d'un Skoda que no fos de ral·li.

Dels 4,5 metres que feia de llarg la primera generació de l'Octavia, ha anat creixent progressivament fins als actuals 4,68 metres. Això ens diu que a Skoda els hi funciona la fórmula i des de 1996 segueixen apostant pel segment C amb variant sedan.
 

Nou Skoda Octavia Foto: Ferran Rosàs


La gran diferència entre generacions és la sensació que tenim en pujar a l'interior. Durant els anys hem anat veient unes versions que encaixaven molt bé en la ràtio entre qualitat i preu contemporània, fet que va provocar grans èxits de vendes arreu d'Europa, sobretot entre compradors que condueixen grans distàncies: viatjants, comercials i famílies. Avui en dia, amb la gran oferta de SUV i fabricants asiàtics que fa anys que "s'han posat les piles", Skoda havia de canviar. En el nou model, la presència i aspecte interior és diferencialment prèmium, elegant i amb materials i acabats que quedaven reservats al Superb o models d'Audi i Volkswagen.
 

Nou Skoda Octavia Foto: Ferran Rosàs


Així com els seus germans de grup, incorpora el nou sistema de multimèdia amb una neteja total de botons i nova organització de menús i opcions dins la pantalla. També hi ha millores i moltes més opcions dins l'assistent digital amb reconeixement de veu anomenat "OK Laura", idèntic al "hola hola" de SEAT. Una espècia de Siri o Alexa que permet canviar la temperatura o configuració del climatitzador, introduir rutes al navegador, realitzar trucades o cercar emissores de ràdio i cançons. Tot això i juntament amb el nou disseny interior, fan que la sensació de ser dins el cotxe s'assimili més a ser dins un Audi o Mercedes que dins un Renault o un Hyundai, per exemple.
 

Nou Skoda Octavia Foto: Ferran Rosàs


Les places posteriors abans semblaven ideals per nens, però ara fins i tot semblen ideals per ministres. Només seure, les grans portes, l'espai generós per les cames i pel cap i l'atmosfera prèmium, acaben de confirmar, fins i tot pels menys suspicaços, que Skoda apunta cap a un altre públic a qui fa deu anys no somiaven ni en conquerir.
 

Nou Skoda Octavia Foto: Ferran Rosàs


El maleter segueix sent immens: 600 litres de capacitat (sempre amb les habituals solucions de Simply Clever). Per posar-ho en context, el nou Mercedes Classe C en té 455 i un Audi A4, 460 litres. L'Octavia entra en territori de SUV grans, però amb la diferència en què la càrrega va més estirada i menys apilada.
 

Nou Skoda Octavia Foto: Ferran Rosàs


La unitat que provem i que tan bones sensacions ens ha deixat en termes d'acabats i equipament correspon a la versió Style (la que trobem abans de la famosa RS) i amb un motor molt conegut al grup Volkswagen, el 2.0 TDI de 150 CV amb canvi DSG de 7 marxes. Un motor òptim, potent i amb molt bona insonorització dins l'habitacle. Les emissions de CO₂ queden homologades a 115 gr./km i el consum combinat a 4,4 litres de gasoil als 100 km. Tot i tenir l'etiqueta C d'emissions, la versió mHEV 1.5 TSI de 150 CV amb etiqueta ECO de la DGT té pitjors xifres: 151 gr./km. Sembla doncs, que amb cotxes enfocats als grans quilometratges Skoda no ha trobat encara un substitut a les motoritzacions TDI degudament catalitzades. Si volem pagar 5.000 euros més, sempre podem adquirir un Octavia PHEV, amb etiqueta 0 i uns 60 quilòmetres d'autonomia elèctrica, entregant un total de 204 CV.
 

Nou Skoda Octavia Foto: Ferran Rosàs


Al volant de l'Octavia el trobem més aburgesat. La duresa de la suspensió es pot ajustar i fer-lo més apte per conducció esportiva, però es desmarca del León o el Golf i no és tan àgil en carreteres revirades. La berlina brillarà en autopista i grans tirades, on és difícil trobar un substitut pel preu que us demanaran. El canvi amb transicions imperceptibles, els seients luxosos i còmodes i l'atmosfera que envolta al conductor, el fan un producte molt interessant per aquells que encara no estan encegats pel virus dels SUV.

La marca txeca mostra un canvi de rumb amb la nova generació de l'Octavia i prenent per exemple l'acabat Style amb el mateix motor, veiem que el preu base s'encareix 4.000 euros, però la presentació ja no té res a veure. Ara la versió Style amb el motor 2.0 TDI de 150 CV i canvi DSG val 30.909 euros i el preu de la versió més senzilla també s'ha encarit. Després de guanyar la batalla als Laguna, Mondeo o 407, ara l'atac se centra a girar la truita als mercats prèmium, on els BMW, Audi o Mercedes també han rebut un gran encariment.

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Nou Skoda Octavia
Nou Skoda Octavia | Ferran Rosàs
Ferran Rosàs
La renovació de la famosa berlina txeca es desmarca del seu passat.
CUPRA León Hybrid 204 Cv
CUPRA León Hybrid 204 Cv | CUPRA
Se suma a la versió e-HYBRID de 245 CV, totes dues amb etiqueta mediambiental ZERO emissions i disponibles tant en carrosseria de 5 portes, com en el familiar Sportstourer
Imatge il·lustrativa
Ferran Boada
Un explosiu motor de 510 cavalls muntat sobre la base d'un X4M per convertir aquest Suv en un dels més ràpids de la seva espècie
Nou Skoda Octavia
Nou Skoda Octavia | Ferran Rosàs
Ferran Rosàs
La renovació de la famosa berlina txeca es desmarca del seu passat.
Imatge il·lustrativa
Ferran Boada
Un explosiu motor de 510 cavalls muntat sobre la base d'un X4M per convertir aquest Suv en un dels més ràpids de la seva espècie
Ford Focus Active X
Ford Focus Active X | Ferran Rosàs
Ferran Rosàs
Una alternativa als SUV, més barat i suficient per la majoria d'usuaris. Ara amb etiqueta ECO.