Proves Cotxes

Provem el BMW X4M Competition : ràpid fins a l'absurd

Un explosiu motor de 510 cavalls muntat sobre la base d'un X4M per convertir aquest Suv en un dels més ràpids de la seva espècie

| 29/03/2021 a les 19:14h
Arxivat a: Proves Cotxes, BMW, BMW X4, BMW X4M Competition, SUV, Esportu, Proves Cotxes
Imatge il·lustrativa
Som molts els que quan pensem en una marca amb un tarannà marcadament esportiu en tota la seva gamma pensem immediatament en BMW i tots sabem que quan el model en qüestió va marcat amb una  ///M de BMW Motorsport la cosa es posa seriosa de veritat. Els que vam veure arribar al mercat els primers M, el primer que ens ve al cap és el M3 E30 de 1986. El cotxe que definiria com ha de ser una berlina esportiva. En principi amb tan poca cosa com un motor 4 cilindres de 2.300 cc i una potència de "només" 195 Cv.

Així doncs els més puristes, i amants de les moltes velles glòries que ens ha ofert la divisió M al llarg dels temps, es normal que mirin de reüll, i fins i tot amb mala cara, al protagonista d'avui. El BMW X4 M Competition, un cotxe que representa just el contrari del que BMW va definir el que havia de ser un cotxe esportiu amb l'M3 E30. Al mateix temps, per als estrategs de producte de BMW que omplen nínxols, aquest X4M Competition és un projecte imprescindible e irresistible.
 

BMW X4 M Competition Foto: F.Boada


El 2018, quatre anys després que el X4 original arribés a les nostres carreteres com un X6 reduït tant en dimensions com en cost, es va presentar el model de segona generació i és tot un èxit de vendes. No ho dubtis: fora dels cercles d'entusiastes, hi ha un gran mercat pels SUV coupe d'alta gamma i d'altes prestacions.

D'altra banda cap gamma que es preï està completa sense un model "halo". Un que sigui un aparador de tota la tecnologia i saber fer del que és capaç el fabricant i envolti amb la seva aurèola fins al més modest 116d, aquesta és l'única i vertadera raó de ser del X4 M Competition. Un model que té per a competència al Mercedes-AMG GLC 63 S, a l'Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio i al Porsche Macan Turbo, i que forma part d'un desplegament més ampli de cotxes M amb base en un SUV que inclou els X5 M i X6 M i el germà del X4 M, d'aspecte més convencional però mecànicament idèntic, el X3 M.
 

BMW X4 M Competition Foto: F.Boada


El BMW X4 M Competition, es diferencia d'un X4M "normal" pel color roig Toronto exclusiu per a aquest model, els elements de la carrosseria acabats en color negre brillant, com ara els ronyons davanters, les motllures que fan que el para-xocs frontal es vegi més agressiu, les carcasses dels miralls retrovisors M, el petit aleró situat sobre la tapa del maleter o les insígnies de designació del model, tots van en negre i li donen un toc més esportiu i canalla al mateix temps. Encara que per donar-li un toc encara més exclusiu, la nostra unitat porta muntat el kit exterior de carboni. Així que bona part d'aquests elements que de sèrie són negre brillant en aquesta unitat mostren un espectacular acabat en carboni.

Les llandes de 22 polzades amb disseny de radis molt oberts que deixen entreveure les pinces de fre en color blau, les quatre sortides d'escapament i el so greu, i amb un volum notable, que emeten aquestes quan el poses en marxa, són detalls que valora qui busca un cotxe així.
 

BMW X4 M Competition Foto: F.Boada


Pot agradar més o menys la línia d'aquesta carrosseria d'aquest SUV mitjà de 4,7 metres amb aspecte coupé, marcada per la forma de la part posterior del sostre, però el que no es pot negar és la seva espectacularitat pels quatre costats.

El client que està pensant a desemborsar uns 120.000 euros, preu de sortida sense extres, vol un cotxe que destaqui en tots els àmbits, estètic, tecnològic, luxe i en aquest cas a més de prestacions estratosfèriques, el nostre protagonista marca totes les caselles.

Que aporta que darrere de la ///M hi afegeixin de segon cognom Competition? Doncs bé, a més dels detalls estètics esmentats, el més important són els 30 CV extra, 510 CV enfront de 480, el Competition ofereix el sistema d'escapament M Sport, llandes d'aliatge de 22 polzades i diversos components amb acabat en negre brillant, com el marc de la graella. Així mateix, en el cas d'adquirir l'opcional M Driver 's Package, la velocitat màxima passa a estar autolimitada a 285 km / h. A més també inclou reforços en el xassís, més una barra anti torsió de carboni en el compartiment del motor.

El motor que cubica 3,0 litres, disposa de sis cilindres en línia i compta amb el suport de dos turbocompressors, el que fa desaparèixer del mapa l'efecte 'turbo lag'. El motor salta cap endavant com una fera a qualsevol insinuació de l'accelerador.
 

BMW X4 M Competition Foto: F.Boada


La potència màxima, 510 CV, està disponible a 6.250 rpm i el parell màxim, 600 Nm, és constant entre 2.600 i 5.950 voltes. No cal dir que aquest propulsor és absolutament exuberant i permet una empenta sorprenent en un 'pes pesat' com és aquest X4 que accelera de 0 a 100 km / h en tan sols 4,1 segons.

La transmissió es realitza a través d'una caixa automàtica de convertidor de parell de vuit velocitats que substitueix a l'antiga caixa automàtica de doble embragatge de set velocitats dels M. A més gaudeix de sèrie, de la tracció total M xDrive, que engloba els programes 4WD i 4WD Sport. Amb aquest l'últim, el percentatge de parell que s'envia a les rodes del darrere és més gran.

Pel que fa al consum, que és l'última de les preocupacions del comprador d'aquest cotxe, és impossible fer-lo baixar dels dos dígits a l'ordinador de bord, cosa que no hauria de suposar cap sorpresa. La xifra mitjana homologada, en cicle WLTP, és de 11,3 litres cada 100 quilòmetres. Nosaltres durant la prova hem fet una mitjana de 14,6. Està clar que amb aquesta bèstia entre mans tampoc hem renunciat a divertir-nos una mica. Però la majoria dels quilòmetres els hem fet en mode eficient.
 

BMW X4 M Competition Foto: F.Boada


La suspensió és l'adaptativa M i inclou amortidors regulables electrònicament i els modes de conducció Efficient, Comfort, Sport i Sport + i individual, que són els mateixos disponibles per al motor i la direcció M Servotronic, que presenta assistència i desmultiplicació variables.

A tot això, s'hi suma el diferencial del darrere actiu M, que varia el repartiment de força entre les rodes del darrere. També és personalitzable la transmissió automàtica amb convertidor de parell M Steptronic, amb vuit velocitats i funció Drivelogic, que permet tres tipus de gestió: canvis suaus, ràpids i fulgurants... i fulgurants vol dir fulgurants.

En el X4M Compeition absolutament tot és configurable: Resposta del motor, caixa de canvis, tren de rodatge, direcció, control de tracció i estabilitat i el sistema de tracció integral. A més, els botons M1 i M2 del volant serveixen per programar el teu parell de setups predilectes.

També cal posar l'accent en l'equip de frens, amb una potència bestial y una resistència fora del normal, bàsic per detenir aquest vehicle amb més de dues tones de pes. Per aconseguir-ho, BMW recorre a enormes discos ventilats, els davanters de 395 mil·límetres i els del darrere de 370.
 

BMW X4 M Competition Foto: F.Boada


El comportament d'aquesta bèstia de 510 cv engabiada en un cos de SUV m'ha sorprès força. Tenia molt clar que a l'hora d'enfonsar el peu a xapa sortiria catapultat com un Dragster, amb la fé que en arribar al revolt el magnífic equip de frens em trauria de sobre bona part del problema d'arribar a negociar el revolt.

Per moltes vegades que ho hagi experimentat, continua sent difícil no sorprendre's pel que se sent quan dues tones de SUV de luxe surten disparades com per un mandró fins als 100 km/h en quatre segons, és una experiència certament extraordinària i també una mica absurda de viure-la en un SUV.

El primer que et tranquil·litza és comprovar com en frenades fortes, la carrosseria manté el tipus i no s'enfonsa, encara que és veritat, el pes i l'alçada no es poden eliminar, que es produeixen més inèrcies que en un turisme amb menor alçada lliure a terra.

La direcció és bastant ràpida, bastant pesada i ofereix un bon feedback. Treballant en conjunt amb la suspensió inflexiblement ferma de BMW, fa que el X4 M Competition sigui molt més àgil del que podries preveure. El treball conjunt entre el motor, la transmissió i el xassís no pot ser estar més afinat, ja que no es produeixen estrebades en els canvis de velocitat, ni pèrdues de motricitat en una conducció exigent.

Enllaçar revolts a tota velocitat sigui relativament senzill ... Per a algú amb una mica de seny, mans i experiència. Perquè si no, el X4M Competition és tan increïblement ràpid i indomable, malgrat tot el seu arsenal tecnològic, que si no saps el que et fas te'l posaràs per barret al segon revolt. Si t'hi atreveixes en les corbes més tancades, pots fer que el X4 M sobreviri amb potència, però hauràs de ser ràpid i precís amb la direcció per a fer-ho amb seguretat.
 

BMW X4 M Competition Foto: F.Boada


Tota aquesta experiència es veu augmentada gràcies al so greu, com manen els cànons, que inunda l'habitacle en practicar una conducció esportiva, així i tot, i ja posats a demanar li demanaríem algun esbufec més i algun xiscle del turbo per enriquir la melodia. Però en el fons el funcionament del 6 cilindres 3 litres de BMW continua lluint d'una finor de funcionament que no perd ni quan se'l colla al límit.

El menú de sistemes configurables pel conductor de BMW M està afortunadament present, i ajustant el motor, la transmissió, la suspensió i la direcció a les seves configuracions més tranquil·les, es pot convertir en alguna cosa semblant a un cotxe "normal" amb la manejabilitat i les bones maneres pròpies d'una berlina de representació per a ser utilitzat cada dia.

En vies ràpides gaudiràs d'un bon grau de confort, un interior relativament ampli per a 4 ocupants i nivell sonor reduït. Evidentment les rectes i corbes de radi ampli no tenen secrets per a aquest vehicle, la poca feina que tindràs és la de posar el control de creuer adaptatiu i tots els altres assistents a la conducció i deixar-te portar relaxadament. El risc de voler prendre el tu el control de l'accelerador es perdre tots els punts i sortir al telenotícies sense que ningú se n'hagi adonat de la velocitat de creuer a la que circulàvem.
 

BMW X4 M Competition Foto: F.Boada



L'habitacle del X4 M Competition poc es diferencia dels seus germans petits, la coneguda barreja de materials sofisticats i facilitat d'ús de BMW hi és present, només que aquesta vegada ve amb una pàtina addicional de qualitat i imatge esportiva.

Els panells de fibra de carboni opcionals del nostre cotxe de proves es complementen elegantment amb superfícies en negre piano brillant, mentre la palanca de canvis de la divisió M sobresurt de la consola central. Damunt dels radis del volant de cèrcol gruixut es troben els dos cridaners botons de color vermell brillant etiquetats com "M1" i "M2", que com ja hem esmentat s'utilitzen per a guardar i marcar les preferències personals per a les diferents configuracions del sistema del cotxe.

Els vistosos seients esportius de contorns molt marcats, entapissats en pell de la més alta qualitat i amb la lletra M retroil·luminada, tenen un ajust és excel·lent, igual que la subjecció. El resultat és un interior força atractiu que combina una sensació d'ambient luxós, amb un aspecte i una sensació molt d'acord amb el que s'espera d'un BMW contemporani d'alt rendiment.
 

BMW X4 M Competition Foto: F.Boada



Tant el BMW X4 M 2019 com la seva versió Competition ofereixen de sèrie elements com fars led, sistema d'àudio d'alta fidelitat i el paquet ConnectedDrive navegació, que inclou el sistema Navegació Professional.  Es pot controlar a través del dispositiu tàctil iDrive localitzat a la consola central, a través de la pantalla tàctil de 10,25 polzades, o a partir dels botons multifunció en el volant, també per control de veu i amb el control opcional per gestos.

Pel que fa als sistemes d'ajuda a la conducció trobem de sèrie el control de creuer amb funció de frenada automàtica i les alertes de col·lisió i vianants amb funció de frenada urbà. Són opcionals el control de creuer actiu, amb funció de parada i arrencada automàtic i informació de la distància de seguretat i el Driving Assistant, que inclou informació de límits de velocitat, de prohibició d'avançar, d'advertència de trànsit lateral posterior, de prevenció de col·lisió posterior, d'advertència de canvi de carril i d'advertència de sortida de carril.
 

BMW X4 M Competition Foto: F.Boada


Per ajudar-nos a aparcar, de sèrie apareix el Park Distance Control amb sensors davanters i del darrere. D'aquesta manera ens servirem de la càmera del darrere i de control de la direcció, l'acceleració i la frenada quan s'aparca en línia o en bateria. L'Aparcament Assistant Plus és opcional, i aporta una perspectiva més àmplia amb visió zenital, visió panoràmica amb activació automàtica i visió zenital 3D, mentre que la funció de visió remota 3D transmet al telèfon intel·ligent de l'usuari una imatge del cotxe en tres dimensions i en temps real.

En fi, els gairebé 120.000 euros que costa aquest vehicle estan més que justificats si vols un SUV realment especial que et permeti gaudir d'unes prestacions estratosfèriques o portar a la teva família de viatge. És evident que tota aquesta tecnologia no és barata. Ara bé, tot i baixar absolutament al.lucinat del X4 M Competition, he d'admetre que a la que han baixat els meus nivells d'adrenalina i he recuperat un mínim de pensament racional me n'adono que aquest cotxe és un sense sentit.

No hi ha cap sentit en un SUV coupé, no hi ha cap sentit en un SUV de 510 que evidenment mai gaudirà del comportament esportiu d'un petit i àgil M2.

Ara bé també és absolutament cert que les millors coses de la vida molt sovint escapen a qualsevol pensament racional.

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Nou Skoda Octavia
Nou Skoda Octavia | Ferran Rosàs
Ferran Rosàs
La renovació de la famosa berlina txeca es desmarca del seu passat.
CUPRA León Hybrid 204 Cv
CUPRA León Hybrid 204 Cv | CUPRA
Se suma a la versió e-HYBRID de 245 CV, totes dues amb etiqueta mediambiental ZERO emissions i disponibles tant en carrosseria de 5 portes, com en el familiar Sportstourer
Imatge il·lustrativa
Ferran Boada
Un explosiu motor de 510 cavalls muntat sobre la base d'un X4M per convertir aquest Suv en un dels més ràpids de la seva espècie
Nou Skoda Octavia
Nou Skoda Octavia | Ferran Rosàs
Ferran Rosàs
La renovació de la famosa berlina txeca es desmarca del seu passat.
Imatge il·lustrativa
Ferran Boada
Un explosiu motor de 510 cavalls muntat sobre la base d'un X4M per convertir aquest Suv en un dels més ràpids de la seva espècie
Ford Focus Active X
Ford Focus Active X | Ferran Rosàs
Ferran Rosàs
Una alternativa als SUV, més barat i suficient per la majoria d'usuaris. Ara amb etiqueta ECO.
CUPRA Formentor exclusivitat i caràcter a parts iguals
CUPRA Formentor exclusivitat i caràcter a parts iguals | Ferran Rosàs
Ferran Boada
Amb una personalitat única, aquest primer CUPRA "original", apunta a rivals prèmium i és capaç de mantenir-hi el cos a cos