Proves Cotxes

Provem el CUPRA Formentor 2.0 Tsi VZ

Amb una personalitat única, aquest primer CUPRA "original", apunta a rivals prèmium i és capaç de mantenir-hi el cos a cos

​CUPRA Formentor, Millor Cotxe de l'Any a Catalunya 2021

| 20/02/2021 a les 18:33h
Arxivat a: Proves Cotxes, Cupra, Formentor, Crossover, Esportiu, Proves Cotxes
CUPRA Formentor exclusivitat i caràcter a parts iguals
CUPRA Formentor exclusivitat i caràcter a parts iguals | Ferran Rosàs
El Formentor és el primer model desenvolupat en exclusiva per a CUPRA. La nova marca del grup VW que es crea per escissió dels models més esportius de Seat. Utilitza la plataforma MQB Evo i s'afegeix al catàleg de la marca juntament amb el Cupra Ateca i el Cupra León que aquests si van existir com a Seat i encara se'n fa evident el lligam.

Però amb el Formentor, un Crossover gran, alt i amb un disseny força distintiu, tot i que hi podem reconèixer traces del seu origen, aporta un aire diferent i propi. CUPRA, i el seu primer model original, el Formentor, demostra sense cap mena de dubte que direcció del Grup VW pretén arribar fins a nous nínxols de mercat. Atreure els conductors entusiastes amb versions més cares, sí, però també als aficionats als articles de luxe, a l'estil de vida actiu, al disseny elegant i alternatiu, i a l'última tecnologia, tot alhora.
 

Cupra Formentor 2.0 TSI DSG 4Drive Foto: Ferrran Rosàs


Sembla clar que per aconseguir models que puguin ser vistos des d'aquest nou punt de vista calia una nova marca, molts d'aquests potencials compradors mai s'haguessin interessat per un Seat.

En el cas del Formentor, aquest enfocament ha donat lloc a un cotxe tan difícil d'entendre d'entrada com atractiu a la vista. Aquest Crossover que a voltes sembla un León hormonat, amb l'alçada al terra d'un SUV, però amb la carrosseria hatchback no gaire alta i passos de roda marcadament amples, dóna com a resultat d'aquesta barreja un cotxe inesperadament esvelt i esportiu.

A més, tot i fer molt equilibris de disseny per definir la identitat del Cupra Formentor no s'ha permès que en cap moment la versatilitat i l'habitabilitat pròpies d'un bon crossover es vegi compromesa per les línies o les proporcions del cotxe. El Formentor mesura una mica menys de 4,5 m de longitud i una mica més d'1,5 m d'altura. Quant al disseny, es tracta d'una obra molt reeixida.
 

Cupra Formentor 2.0 TSI DSG 4Drive Foto: Ferrran Rosàs

Cupra Formentor 2.0 TSI DSG 4Drive Foto: Ferrran Rosàs


Si l'exterior deixa clar que el Formentor és un producte original CUPRA en accedir a l'interior et quedarà meridianament clar a primer cop d'ull que s'ha pretès anar a uns nivells de qualitat on Seat no havia arribat mai.

Seure als comodíssims seients tipus backet, posar les mans a un preciós volant, de tacte prefecte, et farà sentir de manera instantània estar al volant de quelcom diferent. La imaginativa aplicació de colors, formes i motllures en l'habitacle del Cupra, així com la seva reeixida il·luminació ambiental et cridarà l'atenció d'immediat.
 

Cupra Formentor 2.0 TSI DSG 4Drive Foto: SEAT


El nostre cotxe de proves venia amb cuir "blau petroli" amb costures i adorns de color coure, una combinació més subtil i rica del que podria pensar-se, i l'atractiu de la qual per a la vista es desenvolupa realment a mesura que canvien els nivells de llum. Pocs hauríem apostat per una marca, escindida de Seat fa tres anys, per a lluir d'un interior tan ric, imaginatiu, acollidor i d'una qualitat d'acabats tan alta com aquest.

No es pot passar per alt la franja d'il·luminació ambiental de color que travessa la base del parabrisa del Formentor i arriba a qualsevol de les portes. El color d'aquesta franja és personalitzable i canvia amb la manera de conducció. Aquest element estètic també es reserva una funció d'assistència a la conducció. Atreu l'atenció cap als retrovisors, amb un accent visual groc, quan els cotxes entren en l'angle mort, el constitueix una intel·ligent sinergia tecnològica.
 

Cupra Formentor 2.0 TSI DSG 4Drive Foto: Seat


La consola d'instruments del Grup VW, totalment digital i de 10,3 polzades, s'inclou de sèrie en tots els Formentor, així com una pantalla tàctil de 12,0 polzades per al sistema de infoentretenimient. La primera ens agrada, gràcies a la seva gran capacitat de configuració i al fet que la disposició de la instrumentació no és massa artificiosa; mentre que a la segona i continuem trobant a faltar comoditat d'ús i precisió en els controls físics que ofereix per a l'ajust de la temperatura de la calefacció i el volum de l'àudio, que a més no estan retroil·luminades, per la qual cosa són pràcticament inútils quan es fa de nit.

I acuseu-me de boomer, però aquesta mena de palanqueta que han posat com a selector de la caixa de canvis tampoc m'acaba de fer el pes. D'acord que poc la fas servir en un cotxe automàtic, però una de tipus "tradicional" senzillament la trobo més atractiva.

L'espai interior és l'adequat per un cotxe de la seva mida i funció. Com hatchback gran, el cotxe se situa entre les normes dimensionals dels segments C i D del mercat. És més espaiós en la part posterior que un típic hatchback i, encara que no arriba a rivalitzar amb un Octavia quant a espai, té una bona practicitat diària i versatilitat de transport.
 

Cupra Formentor 2.0 TSI DSG 4Drive Foto: Seat


La nostra unitat de prova equipa la versió de 2.0 litres TSI 4Drive, que desenvolupa 310 CV i les mateixes xifres que les de l'Ateca o León Cupra i es correspon amb la versió denominada VZ. El canvi és automàtic DSG de doble embragatge, mentre que el sistema de tracció és total 4Drive. El canvi utilitza la tecnologia shift-by-wire, de manera que el selector de marxes no està connectat mecànicament a la caixa del canvi, sinó que opera a través d'una connexió electrònica. Les lleves del volant també permeten un control manual.

El nivell de prestacions d'aquest Formentor es força notable, el motor deixa notar el seu poder a qualsevol règim i encara que el portis configurat en mode ECO, notes que et demana que l'alliberis, que el posis en mode Cupra i que deixis que la seva tracció integral esgarrapi l'asfalt, t'enfonsi al seient i t'impulsi cap endavant amb tota l'energia de la qual és capaç, que és molta.
 

Cupra Formentor 2.0 TSI DSG 4Drive Foto: Ferrran Rosàs


El Formentor VZ 2.0 TSI. té la virtut de poder-te passejar còmodament a tu i a la teva família. El pots configurar amb el motor en mode ECO, el canvi , suspensions, diferencial, i so d'escapament en mode confort i rodar amb tota la calma del món gaudint d'un crossover d'allò més civilitzat, i d'uns consums que pots deixar per sota dels 7 litres sense gaire esforç.

Ara bé, també pots transformar-lo, en qüestió d'un segon, en el més semblant a un esportiu pota negre. Només has de mantenir polsat breument el botó amb el logo CUPRA que hi ha al volant i tots els paràmetres abans esmentats (motor, diferencial, suspensions, canvi i so motor) canviaran al mode CUPRA el més radical disponible. El primer que notaràs a banda d'un nou impuls al motor és que el cotxe ara sona a V8 dels grossos, un espectacle.

Ara el potencial del xassís i del motor estan llestos per desplegar-se plenament. A diferència dels seus parents de la plataforma MQB, el Formentor compta amb una suspensió totalment independent i una direcció de desmultiplicació "progressiva" a més d'una suspensió esportiva rebaixada amb amortiment adaptatiu. Els seus nivells d'agilitat, capacitat de tracció, estabilitat i control dels moviments de la carrosseria són realment tranquil·litzadores quan decideixes anar per feina. Un comportament absolutament predictible, fa que sigui fàcil ser suau i precís, i portar un bon ritme per carreteres secundàries sense gran esforç.
 

Cupra Formentor 2.0 TSI DSG 4Drive Foto: Ferrran Rosàs


Si al Formentor li falta alguna cosa, donada la varietat de setups que et permet el seu motor, canvi i xassís, és ,com a mínim el mode CUPRA, l'emoció de conducció d'un 4x4 ràpid més comunicatiu en el que el  sistema de tracció a les quatre rodes amb vectorització de parell,  fos capaç d'enviar més parell a l'eix posterior del Formentor mentre practiquem una decidida conducció esportiva. Així i tot, sospito que per a superar-ho hauràs de pagar més de 70.000 per un Porsche Macan S. És probable que aquesta tasca es deixi per a la versió de cinc cilindres i prop de 400 Cv que vindrà més endavant.

Entre els rivals del Formentor 2.0 litres TSI 4Drive trobem models com el BMW X2 M35i o l'Audi SQ2, si bé tots dos són més petits. Pel BMW te'n demanen de sortida 57.951 Euros i pel SQ2 de 300 Cv 52.660 Euros. Mentre que el CUPRA Formentor marca el seu preu de sortida en 44.920 Euros. Un preu força competitiu per un producte que pot lluitar de tu a tu amb els dos models anteriors de reconegudes marques prèmium. I és que és just en aquest punt, entre les marques generalistes i les prèmium de tota la vida on CUPRA pretén fer-se un forat.

 

Cupra Formentor 2.0 TSI DSG 4Drive Foto: Ferrran Rosàs


Per a una marca emergent com CUPRA, el Formentor pot ser el cotxe adequat en el moment just. És precisament el tipus d'oferta inicial per a demostrar que un estil alternatiu, la necessària versatilitat quotidiana i una ànima esportiva es poden conjugar amb èxit.

Després d'un "fals començament" amb el Cupra Ateca i Cupra León, el Formentor sembla establir un motlle que CUPRA pot seguir, un motlle fresc i interessant. Diferent, versàtil, gratificant. El Formentor 2.0 TSi 4Drive DSG VZ és un dels millors crossovers ràpids del mercat. També és més original, més econòmic i més utilitzable que la majoria dels seus rivals de marca prèmium.

Sense cap mena de dubte el Formentor és un far a seguir per a tota una gamma de futurs models i la demostració patent que la nova marca CUPRA està per fi preparada per a donar-nos nous cotxes realment frescos, atractius i alternatius.

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
CUPRA Formentor exclusivitat i caràcter a parts iguals
CUPRA Formentor exclusivitat i caràcter a parts iguals | Ferran Rosàs
Ferran Boada
Amb una personalitat única, aquest primer CUPRA "original", apunta a rivals prèmium i és capaç de mantenir-hi el cos a cos
L'HR-V de pròxima generació incorporarà de sèrie l'avançat conjunt propulsor híbrid i: HEV d'Honda
L'HR-V de pròxima generació incorporarà de sèrie l'avançat conjunt propulsor híbrid i: HEV d'Honda
El nou SUV compacte és l'últim pas d'Honda en el seu compromís d'electrificar tots els seusmodels per a Europa el 2022
Nissan optimitza la tecnologia i el disseny millorat del LEAF amb aquesta nova versió especial
Nissan optimitza la tecnologia i el disseny millorat del LEAF amb aquesta nova versió especial | Nissan
El LEAF10 commemora una dècada d'èxits per a la mobilitat elèctrica i s'inspira en el Nissan Ariya, el coupe crossover 100% elèctric
CUPRA Formentor exclusivitat i caràcter a parts iguals
CUPRA Formentor exclusivitat i caràcter a parts iguals | Ferran Rosàs
Ferran Boada
Amb una personalitat única, aquest primer CUPRA "original", apunta a rivals prèmium i és capaç de mantenir-hi el cos a cos
 Suzuki Swift Sport Hybrid un utilitari amb picant
Suzuki Swift Sport Hybrid un utilitari amb picant | F.Boada
Ferran Boada
Un petit utiltari que resulta ser un esportiu brillant
Mazda 2
Mazda 2 | Ferran Rosàs