Proves cotxes

​Provem el Peugeot e-2008: francès, SUV i 100% elèctric

Del país on va néixer el motor de combustió ens arriba una de les millors opcions dins el mercat dels elèctrics. Autonomia de 322 quilòmetres i 136 cavalls de potència en una carrosseria SUV.

| 01/11/2020 a les 19:58h
Arxivat a: Proves Cotxes, Stellantis, PSA, elèctrics, e-2008, Peugeot
Peugeot e-2008 GT
Peugeot e-2008 GT | Ferran Rosàs
Durant l'any 2020 el mercat s'ha posat les piles. Els principals fabricants estan incorporant vehicles elèctrics a les seves gammes o si més no, ja compten amb híbrids endollables per tenir cotxes amb l'etiqueta de zero emissions.
 

Peugeot e-2008 Foto: Ferran Rosàs


Hi ha diferents estratègies. Algunes marques han optat per crear models específics, diferenciats, que s'allunyen dels dissenys dels cotxes de combustió de la gamma. Però el fabricant que avui ens ocupa ha adoptat una estratègia molt interessant. A Peugeot han optat per fer dels elèctrics una opció de motorització més que s'afegeix als dièsel o benzina en alguns dels seus models.

És el cas del Peugeot 2008: a més dels motors PureTech (benzina) i BlueHDi, des del llançament de la segona generació, podem equipar-lo en versió 100% elèctrica, anomenada e-2008.
 

Reixa frontal Peugeot e-2008 Foto: Ferran Rosàs


Tot i que estèticament tan sols canvia la reixa frontal, de la resta del cotxe no difereix res. Fins i tot podem triar els mateixos acabats que en els motors de combustió i gaudir-lo amb més o menys equipament de sèrie. La unitat de proves ve envoltada de xapes GT, insígnia que ens indica que conduïm el 2008 amb més detalls exteriors i interiors, més equipament i les llandes més esportives. A més, el color Blue Vertigo casa perfectament amb el disseny i les característiques de l'e-2008, un blau elèctric molt llampant.
 

Peugeot e-2008 Foto: Ferran Rosàs


Si parlem de la base de la segona generació del 2008, la marca gal·la ha fet un esforç per desmarcar-lo del 208, donant-li un caràcter i un llenguatge de disseny propis, tot seguint la tendència del mercat. Ja no val en fer créixer un compacte, la gent que busca un SUV, també cerca disseny. A més, creix fins als 4,3 metres i guanya en distància entre eixos, però ara és més baix i més estret.

En la generació anterior l'espai al maleter era de 338 litres. A l'e-2008, tot i la reducció d'espai a causa de l'allotjament de les bateries, encara gaudim de 405 litres, que anirien fins al 434 en versions de combustió. Més de 100 litres d'increment d'una generació a l'altra!
 

Maleter Peugeot e-2008 Foto: Ferran Rosàs


A l'interior no canvia pràcticament res per ser elèctric, alguna costura de color verd i blau i les pantalles específiques per la recàrrega i el consum elèctric, però en general, així com el 2008 convencional, fa gala d'una gran millora en disseny i acabats, impròpia d'un segment B al grup PSA, on estàvem acostumats a veure un panorama més auster. Pel que fa al confort, equipa seients molt còmodes i emana una atmosfera agradable per passar-hi moltes estones al volant. L'i-cockpit amb informació en 3D i la pantalla d'infoentreteniment requereixen un període d'adaptació per part dels usuaris, però hi ha alguns botons d'estil aeronàutic que ens poden servir d'accés directe a certes funcions. Tot i això, trobo a faltar un accés directe a pujar o baixar la temperatura com ha fet el grup VAG en els seus models més recents.
 

Peugeot e-2008 Foto: Ferran Rosàs


No criticaré el volant del cotxe, a hores d'ara el debat ja fa anys que és sobre la taula i al final és una decisió personal de si agrada, si no agrada o si tenim la capacitat d'adaptar-nos a aquest tipus de conducció. En el meu cas, reconec que és més fàcil acostumar-m'hi, que pujar de nou al meu cotxe i tenir la sensació que el volant és tan gros com el timó d'un vaixell. És regulable en alçada i profunditat, però la que per mi seria la posició ideal em tapa el taulell d'instrumentació. He de baixar-lo un pèl i acostumar-me. El bon gust de boca que deixa l'interior del cotxe fa que gairebé ni m'importi.
 

Peugeot e-2008 Foto: Ferran Rosàs


Ens centrem ara en la part elèctrica de l'e-2008. Aquesta motorització (si se'n pot dir així) entrega 136 CV i 260 Nm a través de les rodes davanteres i és capaç de moure els més de 1600 kg de pes del cotxe de 0 a 100 km/h en tan sols 8,1 segons. La velocitat màxima es troba limitada a 150 km/h, per tant mai ens trauran punts del carnet a l'autopista per excés de velocitat.

La conducció és còmoda, suau, amb resposta immediata de l'accelerador quan ho necessitem (modes: eco, normal i sport) i podem treballar amb el mode "B" del selector del canvi de marxes perquè el cotxe faci la funció de retenir i aprofitar l'energia en desacceleració. En conducció urbana és excel·lent, però fins i tot en vies ràpides es troba força aïllat del soroll del vent. Pel que fa a la direcció, perdem tota sensació real de conducció, en ser electrònica, però la suavitat d'aquesta és possiblement el que fa semblar al cotxe tan lleuger. En canvi en la suspensió es nota una millora notable respecte a l'anterior generació, i simplement fer una rotonda amb velocitat fa que notem més estabilitat.
 

Càrrega Peugeot e-2008 Foto: Ferran Rosàs


No podem parlar d'un cotxe elèctric sense parlar de la seva autonomia, bateria i sistema de càrrega. Per començar, l'e-2008 equipa una bateria de 50 kWh. La podem carregar tant per corrent continu com per corrent altern. Per C.C. el cotxe és capaç de carregar a 100 kW i això avui en dia encara és un privilegi. Si trobeu un carregador ràpid capaç de donar aquestes xifres, podreu carregar el vostre e-2008 al 80% en tan sols 30 minuts. En corrent altern trobareu diferents xifres de fins a 22 kW (podeu instal·lar un Wallbox a casa), però de manera orientativa, per carregar-lo completament a 3,7 kW trigareu 17 hores i 7:30 hores a 7,4 kW. Per fer la prova hem carregat sempre el cotxe en electrolineres gratuïtes de l'AMB mitjançant l'aplicació AMB Electrolineres, amb càrregues màximes d'uns 30-45 minuts i no hem patit gens per l'autonomia. Llàstima que els bars fossin tancats degut a les mesures per la lluita contra la Covid i les esperes sense un cafè es fan més pesades.
 

Peugeot e-2008 Foto: Ferran Rosàs


D'altra banda, el cotxe té un consum homologat WLTP de 17,5 kWh/100 km. Perquè ens entenguem, vol dir que cada 100 km, la bateria perdrà 17,5 kWh del total de 50 KWh que és capaç d'allotjar quan està carregada al 100%. Si obtenim aquests consums, el cotxe promet una autonomia de 322 quilòmetres (tot i que una consulta ràpida a la calculadora, a mi m'indica 285 quilòmetres).

La sorpresa m'arriba quan reservo els meus últims 100 quilòmetres amb el Peugeot e-2008 a conduir de manera eficient i a intentar buscar bons consums (incloent-hi autopista a 120 km/h i trams de ciutat). Amb el mode "eco" (que ens retalla la resposta de l'accelerador) i el canvi en mode "B" de retenció, vaig aconseguir un consum de 14,8 kWh/100, fet que prolongaria l'autonomia fins als 337 quilòmetres. Unes xifres molt bones per moure's durant el dia a dia amb un SUV de més de 1.600 kg i 4,3 metres de llarg.
 

Peugeot e-2008 Foto: Ferran Rosàs


Alerta per navegants: si us agrada gaudir de la potència immediata que entrega el cotxe o passeu amb facilitat de les velocitats legals, veureu com la vostra autonomia queda minvada dràsticament.

Aproximadament i amb descomptes trobareu el Peugeot e-2008 a partir de 33.000 euros (3.000 més que l'e-208, d'idèntic sistema elèctric) i amb l'acabat GT des de 39.000 euros. Una motorització similar de combustió (per exemple el GT Line amb el motor PureTech 130) val uns 10.000 euros menys. Si el que busquem és un cotxe elèctric per raons econòmiques, hauríem de fer molts quilòmetres per compensar-ho, però i la sensació de desplaçar-te sense emetre contaminació? Per a molta gent, això no té preu.

Estic sorprès amb el Peugeot e-2008. Personalment la marca francesa es quedava fora dels meus vehicles més ben considerats a l'hora de fer una compra en alguns dels segments, sobretot buscant qualitat/preu. Però amb la renovació dels 208 i 2008, el meu punt de vista ha canviat força. Si heu de comprar un cotxe elèctric i em feu fer una llista de 5 cotxes, hi trobareu de ben segur tant l'e-208 com l'e-2008.

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Audi TTS Roadster
Audi TTS Roadster | F.Boada
Prova amb gust agredolç d'un model que ha marcat una època però que desapareix del catàleg d'Audi
Nou Opel Astra 2021
Nou Opel Astra 2021 | Opel
Opel oferirà el nou Astra en versió híbrida endollable amb dos nivells de potència
Nissan LEAF MY 2021
Nissan LEAF MY 2021 | Nissan
El LEAF 2021 compta amb característiques de seguretat millorades tant per als conductors com per als vianants a l'entorn del vehicle
Audi TTS Roadster
Audi TTS Roadster | F.Boada
Prova amb gust agredolç d'un model que ha marcat una època però que desapareix del catàleg d'Audi
BMW 218i Gran Coupé
BMW 218i Gran Coupé | F.Boada
Ferran Boada
Aquesta és la versió més petita de la fórmula del Gran Coupé de BMW: un sostre més o menys pronunciat, com el d'un coupé, sobre una berlina de tres volums, amb quatre portes.
Volkswagen California T6.1 Ocean
Volkswagen California T6.1 Ocean | F.Boada
Ferran Boada
La Califòrnia és la Camper més reconeguda arreu del món i tota una icona d'un estil de vida