Proves Cotxes

Provem el Focus ST Line X amb el novedós EcoBoost 1.0L de 155cv MHEV

Ford actualitza el nou Focus amb motors EcoBoost micro-híbridats amb uns consums excepcionals

| 25/10/2020 a les 13:57h
Arxivat a: Proves Cotxes, St Line X, Micro Híbrid, Focus, Ford, Proves Cotxes
Ford Focus ST Line X
Ford Focus ST Line X | Marc Calvo

Des del llançament de la quarta generació del Focus al 2018, Ford tenia pendent actualitzar els famosos motors EcoBoost i hibridar-los. Sobretot mirant al present i futur amb la clara intenció d’arribar a un públic que fins ara, descartava cotxes que no disposessin del distintiu ECO.

Aquesta nova generació únicament conserva el motor petit de la gama, el 1.0 L de 125cv al qual se li adjunta la micro-hibridació i es substitueix l’antic EcoBoost 1.5 L de 150cv per un innovador 1.0 L. de 155cv també micro-hibridat el qual Ford ens ha cedit per la prova dinàmica.

Aquesta micro-hibridació consisteix en afegir un petit motor elèctric i acoplar-lo externament a l’EcoBoost per dotar-lo de recolzament al motor de combustió. El sistema actua com a motor d’engegada, d’ajuda al motor de combustió en moments on el motor consumeix més combustible i també funciona com alternador, sempre amb una bateria de 48v instal·lada al maleter.

Ford Focus ST Line X Foto: Marc Calvo

Per fer la prova, Ford ens cedeix un Focus de 5 portes amb l’acabat ST-Line X en color vermell race i llandes de 17”, sostre panoràmic, sistema keyless i equipat amb el motor esmentat anteriorment, l’EcoBoost 1.0 de 155cv i canvi manual de 6 velocitats.

Ressalta molt les línies marcades i agressives, que li dona aquesta imatge d’esportivitat a l’acabat ST-Line, amb els fars adaptatius led dinàmics (full led), un extra que incorpora aquesta unitat. El sostre panoràmic també destaca exteriorment acabat en negre.

A la part posterior trobem, a part d’un aleró molt marcat i allargat comparat amb el model més bàsic de la gama i dues sortides d’escapament amb inserides a un paracops que acaba en la seva part inferior amb una motllura que dona molta presència, de plàstic gris fosc.

Ford Focus ST Line X Foto: Marc Calvo

Entrem a l’habitacle i el primer que destaca és el seu nou digital cockpit, amb una grandària de 12,3” i imatge en alta definició que ens donarà la informació que antigament trobàvem al clàssic quadre d’instruments, però digitalment i on veurem que segons el mode de conducció ens modifica els disseny i colors.

Cal afegir que aquest quadre digital no permet modificar el disseny al nostre gust i que només ens permet canviar les pantalles informació a la secció central i tampoc inserir el sistema de navegació com a alguns models de la competència. En quant al volant el tacte és agradable i còmode en quant a la subjecció. Centrats a cada banda trobem els botons, ben situats i correctes per no haver de treure les mans del volant en cap moment.

 

Ford Focus ST Line X Foto: Marc Calvo

Just per sobre del volant i quan arrenquem el motor, ens apareix el head-up display, que ens permet veure la informació necessària de velocitat, senyals, i ajustaments del front assist i control de creuer.

A la consola central hi trobem un monitor tàctil de 8” equipat amb el sistema Ford Sync 3, que destaca de la consola central i ens permet trobar totes les funcions habituals de navegació, música i connexió Car Play als nostres smartphones a part de la informació bàsica com és l’hora i la temperatura tant exterior com interior amb la climatització bi-zona.
Sota tenim situats els controls mecànics del sistema d’àudio, les sortides d’aire i el sistema de climatització bi-zona.

Ford Focus ST Line X Foto: Marc Calvo

M’ha agradat molt el disseny, ja que és intuïtiu i ràpid de trobar el que necessites modificar, però a nivell personal m’he trobat que els genolls del conductor o acompanyant en algun moment podien tocar la ruleta de temperatura, modificant-la.
En l’espai per deixar el nostre smartphone trobem l’extra de la càrrega sense cables, una entrada USB i una altra d’encenedor de 12v.

La palanca del canvi l’he trobat precisa en funcionament i correcta en quant acabats, envoltada a banda i banda per botons amb funcions com el de l’Start-Stop i els modes de conducció entre d’altres. 

Els seients són confortables i estan ben acabats amb cuir i tela, l’única part negativa que en el punt més baix, la banqueta del conductor queda molt plana. En quant als seients posteriors destacaria la gran amplitud i espai amb les places davanteres. Hem de destacar el sistema d’audio Bang & Olufsen i la fidelitat de sò, realment està molt ben equilibrat, tot i que ens treu espai al maleter que és on s’allotja l’altaveu de greus.

 

Ford Focus ST Line X Foto: Marc Calvo

Sortim al carrer, automàticament s’activa el mode de conducció ECO i ho veiem reflectit en colors vers al digital cockpit. En plena ciutat és on veiem com el motor micro-hibridat, a part de ser molt silenciós i suau, ens dona uns consums realment baixos, que van entre els 6 i els 7 litres als 100 kilòmetres, realment un bon consum comparat amb antics motors de la marca.

La sensació és que el motor es desenvolupa molt bé en aquesta situació i la micro-hibridació ajuda molt al motor de combustió per no haver de consumir més combustible del necessari.
L’agilitat per carrers estrets és notable, amb un angle de gir realment bo, tot i que agrairia disposar d’uns retrovisors laterals més grans i un indicador d’angle mort més gran i visual.

En autopista ens trobem amb un Focus que a velocitats legals de 120km/h consumeix ben poc, arribant a fer consums de 4,1 litres als 100 kilòmetres i amb una mitjana de 5,3 de la sortida a l’arribada sortint i entrant a una ciutat.

Realment són consums bons, això si, en cas que vulguem fer acceleracions fortes o sortir dels peatges pujant l’EcoBoost a més revolucions de les aconsellades pel sistema, canviaran les mitjanes, però que en cap cas ens mourem amb xifres gaire altes. El sistema de desactivació de cilindres funciona i de quina manera.

 

Ford Focus ST Line X Foto: Marc Calvo

En quant a conducció, dins l’habitacle és gairebé inapreciable el sò del motor, movent-se en sisena velocitat a aproximadament 2300 voltes a 120 kilòmetres hora, això si, el so del tren de rodatge és bastant notable. La suspensió i el xassís en aquestes situacions és confortable i ens transmet en tot moment seguretat i estat de l’asfalt.

On més he gaudit però aquest motor, ha estat en carreteres secundàries amb revolts.
Veient el funcionament del motor i el sistema de micro-hibridació, no esperava el que m’he trobat. Tant en pujada com en baixada, sortint de revolts tancats i oberts i mantenint el gas en situacions que molts cotxes amb motors similars els costa, en aquests casos la resposta era molt bona i l’entrega de potència instantània i reparteix molt bé l’entrega de potència per obtenir la màxima rendibilitat amb el mínim consum. Rendeix molt bé en tots els règims de voltes i el sò, tot i ser un tri-cilíndric, és ben cert que m’ha sorprès.

Això si, com era d’esperar i com passa en aquest tipus de motors, en altes voltes el motor vibra i és notable a la conducció. En quan al comportament del Focus ST-Line X als revolts és bo, el xassís m’ha recordat el de la segona generació del Focus, és realment bo, la direcció precisa i la suspensió, tot i no tenir la duresa que m’agradaria en aquestes situacions, es desenvolupa molt bé en tot tipus de revolts. També hem de dir que al incorporar les llandes de 17” tenir més alçada de pneumàtic, es nota un cotxe una mica més tou que el mateix amb la llanda de 18” i menys alçada de pneumàtic.

Ford Focus ST Line X Foto: Marc Calvo

En aquesta situació he pogut testejar molt bé el sistema híbrid fixant-me amb el monitor d’hibridació al panell digital, aconseguint en baixada anar recuperant tota l’energia possible per carregar la bateria de 48v amb el sistema de regeneració de la frenada i retenció del motor, aquest últim molt notable en mode ECO.

En 540 quilòmetres de prova en totes situacions i , el consum mig ha estat de 6,2L als 100km i fent un mix entre ús en ciutat, carretera secundaria pujant-lo de voltes i autopista. 
Una mitjana realment bona que obre de nou la porta al públic que havia deixat els cotxes i motors de benzina pels elevats consums.

L’aconsellaria als que busquin un cotxe compacte o familiar amb una relació qualitat-preu bona, motor de benzina i amb baixos consums. Això si, amb canvi manual perquè  els motors micro-hibridats encara no hi són disponibles amb canvis automàtics.
El preu en configurador web de la versió amb acabats i extres que hem utilitzat per fer la prova té un preu final sense descomptes de 26.104 €.

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Audi TTS Roadster
Audi TTS Roadster | F.Boada
Prova amb gust agredolç d'un model que ha marcat una època però que desapareix del catàleg d'Audi
Nou Opel Astra 2021
Nou Opel Astra 2021 | Opel
Opel oferirà el nou Astra en versió híbrida endollable amb dos nivells de potència
Nissan LEAF MY 2021
Nissan LEAF MY 2021 | Nissan
El LEAF 2021 compta amb característiques de seguretat millorades tant per als conductors com per als vianants a l'entorn del vehicle
Un dels vehicles de la prova, un Autobianchi A112 Abarth, passant davant el Cine París de Solsona
Un dels vehicles de la prova, un Autobianchi A112 Abarth, passant davant el Cine París de Solsona | Ramon Estany
Una vintena de vehicles participants a la prova van passar per la capital del Solsonès
Audi TTS Roadster
Audi TTS Roadster | F.Boada
Prova amb gust agredolç d'un model que ha marcat una època però que desapareix del catàleg d'Audi
BMW 218i Gran Coupé
BMW 218i Gran Coupé | F.Boada
Ferran Boada
Aquesta és la versió més petita de la fórmula del Gran Coupé de BMW: un sostre més o menys pronunciat, com el d'un coupé, sobre una berlina de tres volums, amb quatre portes.
Volkswagen California T6.1 Ocean
Volkswagen California T6.1 Ocean | F.Boada
Ferran Boada
La Califòrnia és la Camper més reconeguda arreu del món i tota una icona d'un estil de vida