La història de la sèrie 3 és una història d'èxit en BMW. És, de lluny, el model més venut de la casa de Munic. Presentat en societat l'any 1975, és juntament amb l'Audi A4 i el Mercedes Clase C, la berlina prèmium més representativa del segment D. Quaranta-cinc anys que no sols li han servit per a ser el BMW més venut de la història, amb més de 10 milions d'unitats venudes, sinó una de les berlines mitjanes més comercialitzades.
El nou BMW Serie 3 Sedan ofereix, com sempre, un plaer de conducció força notable, amb les necessàries notes esportives, un nou llenguatge de disseny, una millora notable del seu ambient interior i tecnologia a l'última tan pel que fa als sistemes d'ajuda a la conducció com a la connectivitat.

La nova saga de la Sèrie 3 comparteix trets amb els altres models de la marca Foto: F.Boada
Un treball de perfeccionament que abasta des de la primera generació, l'E21, fins a aquesta última, la setena, denominada amb el codi G20. És de fet el més longeu de tots els rivals del segment prèmium.
Una de les versions més venudes és el BMW 318d, protagonista d'aquesta prova. Una versió que pot resultar l'aposta perfecta si demandem un producte sense massa estridències mecàniques però amb la sempre qualitat de BMW.
De fora estant es fa molt evident la treballada millora estètica d'aquest G20, amb més presència, atorgada en gran manera per l'augment de totes les seves proporcions: longitud 7,6 centímetres, amplada 1,6 cm , alçada 0,6 cm, i batalla 4,1 cm. També les seves vies davantera i posterior, 4,3 i 2,1 centímetres. I com no els seus ronyons, que segueixen creixent generació rere generació.

El 318d és una berlina de tall clàssic, de les de tota la vida Foto: F.Boada
Els grups òptics també són de nou disseny. Els davanters, que estan enganxats als ronyons, incorporen tecnologia LED de sèrie, encara que opcionalment poden ser làser, i els del darrere, també de díodes luminescents, tenen forma de L i són tridimensionals. També hi ha referències a generacions anteriors, molt de moda últimament entre tots els fabricants, com les nervadures del capó, l'aleró integrat a la porta de maleter, inspirat en el BMW M3 CSL, o el rebaix que tenen els llums davanters, propi de l'E46. A primera vista sembla un BMW Sèrie 5 de format de compacte.
En el cas de la unitat d'aquesta prova, la configuració d'equipament és una de les més senzilles, i ens trobem amb unes llandes de 17 "-les de sèrie són de 16" - o la instrumentació original en lloc de la digital que està disponible, opcionalment junt amb el Live Cockpit Professional, per 1.822 euros.

El lloc de conducció és marca de la casa Foto: F.Boada
Malgrat això, aquest 318d compta amb un lloc de conducció típicament BMW, ben resolt des del punt de vista ergonòmic, t'hi pots passar hores conduint abans no t'atrapi el cansament. Els materials emprats en aquesta versió bàsica, òbviament no llueixen com en altres versions més equipades, però està molt ben realitzat. L'espai disponible a les places del darrere o la capacitat del maleter estan a l'altura dels seus rivals, i quatre persones hi poden viatjar amb tot el confort necessari.
Pel que fa a equipament tecnològic comptem amb uns bons bàsics. Control de velocitat amb assistent de frenada, fars full led, climatitzador de tres zones. BMW Live Cockpit Plus, que inclou funció de navegació amb un quadre d'instruments de 12,95 cm (5,1 polzades), i un display de control de 22,35 cm (8,8 polzades) tàctil i d'alta resolució presenta al conductor tota la informació rellevant per a la conducció directament en el seu camp visual.
També comptem amb l'Active Guard Plus, que inclou l'avís de col·lisió frontal amb funció de frenada, l'avís de sortida de trajecte amb retorn actiu al carril. Connectivitat amb el nostre telèfon intel·ligent a través d'Apple Car Play o Android Auto i també disposem de tots els serveis Connected Drive de la marca.

El confort del 318d és una de les seves grans virtuds Foto: F.Boada
En tot cas, com és obligat en una marca prèmium, disposes de més de 90 elements opcionals per equipar i guarnir el teu Sèrie 3. Tot un arsenal tecnològic al teu abast, que pot arribar a incloure llums làser, 2.278 euros; suspensió adaptativa, 1.367 euros; Head-Up Display 1.253 euros; aparcament automàtic amb càmera 360º, 1.196 euros,etc. El que vulguis i més.
La mecànica 2.0 dièsel de 150 CV no admet més queixes. El motor sobresurt tant per la seva forma de respondre com pel seu baix consum. Viatjar per carretera amb mitjanes reals de consum d'uns 5 litres / 100 km és el més habitual. A més respon amb contundència a les sol·licituds del peu dret des de poc més de 1.500 rpm, i guanya velocitat amb molta facilitat fins a les 4.000 rpm. Un motor fàcil d'aprofitar i amb bones prestacions.

Per bàsic que sigui, el 318d és tot un BMW, i està sempre a punt per gaudir de les millors carreteres Foto: F.Boada
El xassís també es troba a gust en qualsevol situació, però on més destaca, el pedigrí obliga, és en les carreteres secundàries. La suspensió té un tarannà clarament orientat al confort, encara que subjecta molt bé el moviment de la carrosseria en els canvis de suport i mai arriba a ser massa tova. Compta amb una direcció ràpida i precisa que porta el cotxe exactament per allà on tu vols. En vies ràpides es mostra còmode, aplomat i noble.
En definitiva, el BMW 318d, malgrat ser una espècie en extinció, està molt ben fet, té un gran xassís i compta amb un motor excel·lent Tots aquests atributs el converteixen en una berlina còmoda, ràpida i eficient. Un cotxe molt recomanable per recórrer molts quilòmetres per carretera.

BMW 318d (G20) Foto: F.Boada