Proves Cotxes

Provem el nou Seat León ST 2020: Vint anys rodant cap a l'excel·lència

No hi ha cap dubte que el nou León tornarà a ser un èxit de vendes. No era fàcil millorar la versió anterior i SEAT ho ha aconseguit

| 13/07/2020 a les 13:23h
Arxivat a: Proves Cotxes, Proves Cotxes, Seat, León, Familiar, Compacte
El Seat León s'actualitza per mantenir el lideratge al seu segment
El Seat León s'actualitza per mantenir el lideratge al seu segment | F.Boada
El nou Seat León, m`ha fa pensar en com VW ha fet evolucionar el Golf versió rere versió, un model que ha sabut fer-se gran amb els seus clients, aquesta quarta generació del León és un producte molt madur.

Fa 20 anys vaig ser propietari d'un León MKI, del que no en puc estar més satisfet. El secret del León MKI va ser presentarse al mercat amb bons motors, un gran xassís i una bona relació preu-equipament. Compra per menys diners un cotxe amb la base i la mecànica de tot un VW Golf o un Audi A3 semblava una molt bona idea.

Quan vaig començar a provar cotxes regularment va arribar el MKII. Un cotxe de línies força més esportives que el meu vell León, i no només les línies. El León Cupra R MKII és un dels compactes de tarannà més nítidament esportiu que he pogut provar. Jo, convertit ja en pare de família, em vaig comprar un Altea XL (no hi havia llavors cap León familiar). 

Fa 8 anys arribava al mercat el León MKIII que tornava a una imatge més seriosa i familiar i que feia un salt endavant en qualitat força notable. A més arribaven les carrosseries familiars, també un imprescindible crossover, i amb el temps es deixarien de fabricar les versions de tres portes. Tota una declaració d'intencions. Encara que en les versions Cupra, de cinc portes, es va arribar als 300 CV de potencia instal·lats en un León. Un fet que serà difícil que es torni a repetir amb la segregació de CUPRA com a marca independent.
 

El nou León creix uns centimetres per millorar la seva habitabilitat Foto: F.Boada


Potser és el fet d'haver-lo provat en carrosseria familiar, però vint anys després d'haver comprat un León podria continuar tranquil·lament amb un dels nous León fent servei a casa. Fidelitzar un client vint anys i al llarg de 4 versions ... No és una tasca senzilla. Més si alhora has "d'eixamplar la base". Seat amb el León ho ha aconseguit amb èxit, i si tenim en consideració l'spin-off de l'Ateca, podem parlar d'èxit rotund.

Ara, amb aquesta quarta generació, a Seat segueixen evolucionant el concepte del MKIII. Es manté la plataforma MQB, una base encara molt jove (data de 2012) i de contrastada solvència, tot i que s'ha vist convenientment actualitzada, i ara s'anomena MQB Evo. Una cosa similar passa amb la gamma mecànica, que se serveix dels anteriors motors però afinats, completats a més amb l'arribada dels 1.5 ETSE i de l'imminent 1.0 ETSE, microhibrids per tenir l'etiqueta Eco de la DGT. No és només això: en pocs mesos, també hi haurà una variant 1.5 TGI de Gas Natural Comprimida (amb el seu corresponent etiqueta Eco de la DGT) i una híbrida endollable de 204 CV que, en homologar més de 40 km d'autonomia, tindrà l'etiqueta zero de la DGT.

Els traços del nou León IV defineixen un producte bastant més atrevit que la vuitena generació del Golf, que ha resultat més conservador. No era tasca fàcil substituir a la tercera generació, que va vendre més d'1.060.000 unitats, triomfant fins a l'últim dia, que va envellir realment bé.
 

Al frontal es reconeixen els trets heretats del Tarraco Foto: F.Boada


Es prenen alguns trets que va inaugurar el Tarraco, uns trets que podem reconèixer clarament en les formes de la graella central, que a més té unes formes tridimensionals noves, amb uns fars que li donen una mirada més "dura" al cotxe. Hi ha, a més, un canvi de proporcions. És més llarg el capó, amb la qual cosa retrocedeixen una mica els pilars davanters i el parabrisa s'ha col·locat més vertical per millorar la visibilitat. El capó va enrasat amb la resta de la carrosseria, sembla un detall de disseny mínim, però que pel que fa a l'enginyeria, complica força les coses i requereix una precisió més que notable en l'assemblatge.

En la saga, el més destacable és la llum del darrere que recorre tot l'ample de la carrosseria, unint visualment els pilots. I la nova grafia, escrita a mà, amb el nom del model al centre de la porta.
 

L'escultural saga és un dels trets d'identitat del nou León IV Foto: F.Boada


El nou León Sportstourer 2020 mesura 4.642 mm de llarg, 1.800 mm d'ample i 1.448 mm d'alt, amb una distància entre eixos de 2.686 mm. En comparació amb la generació anterior, el model creix en 93 mm la seva longitud, és 16 mm més estret i 3 mm més alt, mentre que la distància entre eixos és 50 mm més llarga.

Però, sens dubte, on més canvis s'aprecien és a l'interior, en el qual la digitalització de tot el lloc de conducció es porta la majoria del protagonisme. A més, les millores en equipament també són notables, amb l'últim en connectivitat i sistemes de seguretat. Molts d'ells són de sèrie, un motiu que explica en part l'augment de preu del nou León.

La postura al volant segueix sent perfecta, però gairebé tots els botons desapareixen (queden uns tàctils per regular la temperatura i el volum de la ràdio): tot es controla des de la pantalla tàctil central i un avançat control per veu que s'activa amb només dir 'Hola hola' ", això permet aglutinar moltes funcions en poc espai.
 

La tecnologia és la protagonista d'un interior completament nou Foto: F.Boada


En aquest punt es demostra que jo he envellit pitjor que el León. Això de controlar-ho tot des de la pantalla central o haver de parlar amb el cotxe no va amb mi. Els clàssics botons em semblen una solució molt més senzilla, eficaç i segura de controlar les funcions d'ús més freqüent com ara el climatitzador. 

Sí que em convenç la instrumentació digital configurable de sèrie. Pot oferir multitud d'informacions, i es completa amb tota la que podem trobar també a través de la pantalla central. La composició gràfica "diagonal" de la pantalla està inspirada en l'avinguda Diagonal de Barcelona. És la primera vegada que es crea la interfície de disseny en el nou laboratori digital de SEAT, pioner en el seu sector.

Pel que fa a la qualitat, els plàstics de la part superior són tovets i agradables. A les portes combina entapissat en tela amb plàstics més durs en les zones menys a la vista, un tipus de material que també fan servir tots els seus rivals, per la qual cosa no considerem que sigui especialment criticable El que sí que considerem important és que segueix estant ben ajustat i rematat, de manera que, en termes generals, els acabats no admeten molta queixa.
 

La il·luminació interior compleix funcions avançades Foto: F.Boada


La il·luminació interior és un element important en el nou León. L'espai interior compta amb una llum que envolta tot el quadre de comandament i continua per les portes. No es tracta només d'una llum ambient decorativa, ja que també presenta una sèrie de funcions destacades, com a indicadors de la presència de motocicletes que s'aproximen per la part posterior.

La distància entre eixos ha augmentat 5 cm en aquest León MK IV, i això es nota en un guany en l'espai disponible per a les cames dels passatgers. Per amplada i alçada, es manté en unes cotes molt similars a les de l'anterior León, de manera que segueix estant en la mitjana del segment. El maleter si que ha guanyat espai de carrèga, passant dels 582 als 617 litres. Amb tot, i encara que no estigui entre els més espaiosos, el Lleó soluciona la papereta amb tan bona nota com la majoria dels seus rivals. 

El comportament del nou León és molt similar al de l'anterior,la veritat és que hi havia poc marge per a la millora, ja que el León ja feia gala del millor comportament dinàmic del seu segment. L'eix davanter es mostra igual d'incisiu i de precís, mentre que les reaccions segueixen sent igual de nobles. Per això, transmet molta.
 

La presentació gràfica de la informació és un homenatge a La Diagonal de Barcelona Foto: F.Boada


Pel que fa a la suspensió, la unitat provada portava la DCC adaptativa.Així en funció del mode de conducció escollit, pots anar d'un tarat de suspensions més confortable a un tacte més ferm i esportiu, però mai massa incòmode ni, tampoc, amb la sensació de balancejar massa.

Com a detall curiós, en l'anterior Lleó, la suspensió DCC oferia tres tarats: Comfort, Normal i Sport. Ara, també, però a més permet realitzar petits ajustos entre ells fins a aconseguir 14 nivells diferents de duresa. La veritat, jo no li sé trobar la diferència entre el punt tretze i el catorze, si entre l'u i el cinc i el cinc i el quinze. Més que realment útil és un element diferenciador que la competencia no ofereix.

El motor 1.5 TSI de 150 CV té una resposta progressiva, i fins i tot contundent, sempre i quan hagis superat les 2.000 voltes, de baixos va molt justet. Es un motor de funcionament molt suau i agradable de conduir, destacant més per això que per prestacions pures, i això que tampoc es pot dir que sigui un cotxe precisament lent: declara 8,4 segons en l'acceleració de 0 a 100 km / h. Es pot dir que gasta poc per la seva potència: no costa mantenir mitjanes d'uns 6,5-7 litres / 100 km reals. Aquesta versió va associada a un canvi manual de sis marxes de tacte suau i precís, un bon complement per al rendiment del motor.

Al nou León l'adornen les qualitats de sempre, segueix tenint un comportament dinàmic de primera i els seus motors ofereixen un molt bon rendiment. Ara ,a més, a actualitzat la seva imatge exterior i interior s'ha farcit de tecnologia i ampliat el seu equipament de sèrie, sobretot en la versió FR Launch Pack objecte d'aquesta prova. El Seat León és el compacte generalista de referència de la categoria. És cert que el seu preu pot ser una mica elevat en aquesta primera fase. I també cal reconèixer que algunes novetats com l'absència de comandaments de la consola necessita un període d'adaptació. Però són mínims detalls que amb prou feines resten unes dècimes a l'excel·lent alt que aconsegueix. Sens dubte, SEAT torna a tenir un producte amb ànima de líder.


Prova Seat León ST 2020

 
 
 
 
 
 
 

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
La Macbor Montana XR5 destaca sobre la competència fora de l'asfalt
La Macbor Montana XR5 destaca sobre la competència fora de l'asfalt | JCO
Josep Chaume
Ens posem als comandaments d'una de les motos més esperades de la temporada pel posseïdors del carnet A2
CUPRA segueix construint el seu llegat esportiu en unir-se a l'Extreme E Sèries
CUPRA segueix construint el seu llegat esportiu en unir-se a l'Extreme E Sèries | Cupra
CUPRA augmenta la seva experiència en l'esport del motor electrificat per traslladar el Know-How a la seva gamma de vehicles de carrer.
El nou model impresiona amb el seu excellent rendiment gracias a l'innovador Gestor Dinàmic de Marxa
El nou model impresiona amb el seu excellent rendiment gracias a l'innovador Gestor Dinàmic de Marxa | Volkswagen
Amb una potència de 300 Cv, el nou Golf GTI Clubsport és el model més potent de l'última generació del GTI
​El nou Audi A1 Citycarver porta l'aparença CrossOver al segment B prèmium
​El nou Audi A1 Citycarver porta l'aparença CrossOver al segment B prèmium | F.Boada
Vestit a la moda, aquest exclusiu CityCarver destaca entre el trànsit de la ciutat pels seus aires prèmium
Suzuki Ignis 2020 GLX Mild Hybrid
Suzuki Ignis 2020 GLX Mild Hybrid | Ferran Rosàs
Ferran Rosàs | 1 comentari
Actualitzat i hibridat, el Suzuki Ignis 2020 es presenta com a alternativa als utilitaris del segment A, però amb aptituds per fer front als SUV petits.
BMW 318d tot un clàssic de les nostres carreteres i un valor segur
BMW 318d tot un clàssic de les nostres carreteres i un valor segur | F.Boada
Ferran Boada
No fa pas tants anys, una berlina dièsel de 150 CV, com aquest BMW 318d, era un dels cotxes més desitjats del mercat